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
auto
2024. 04. 24. szerda

Olcsóbb Model S/X, online boltok, gyorsabb autók – még több Tesla hír tegnap éjjelről!

elektromos autó

Arról már írtunk, hogy megjelent a legolcsóbb, 35.000 dolláros Tesla Model 3 és beszámoltunk a többi verzió árcsökkenéséről is. Elon Musk azonban ennél jóval több mindent jelentett be tegnap este – kaptunk egy friss blogpostot, nyilatkozott a médiának és Twitteren is aktív volt. Meglepő és izgalmas információk alább.

Bezár a legtöbb Tesla bolt, de gyorsabb lesz a szerviz

Az egyik legmeglepőbb bejelentés az volt, hogy a Tesla legtöbb fizikai boltja bezár. Az ígéret szerint a forgalmasabb helyeken maradnak úgynevezett galériák – ilyenek eddig is voltak, ezek olyan Tesla szalonok, ahol meg lehet nézni a kocsikat és egyéb termékeket és van pár munkatárs aki válaszol a kérdésekre, de autót venni nem lehet. A teljes értékesítés a webre kerül. A Tesla adatai szerint az eladások 78%-a eddig is az online boltban történt, sőt a vásárlók 82%-a tesztvezetés nélkül vásárolta meg az autóját, de ne legyünk naivak, ez egyértelműen költségcsökkentés és az értékesítési csapat jelentős leépítését jelenti. Saját bevallásuk szerint ez tette lehetővé a tegnapi 5-6%-os árcsökkentést.

Az érdekes kérdés, hogy ez milyen hatással lesz a napelem és otthoni energiatároló üzletágra, de valószínűleg egy ilyen rendszert eddig sem a plázában sétálva, spontán felindulásból azonnal rendelt meg valaki. De, ha a galériákban lehet kérdezősködni, akkor következő lépésként úgyis helyszíni felmérés és részletes, személyre szabott árajánlat után vásárolja meg az ember a napelemeket és aksikat. Az ehhez tartozó backoffice csapat nyilván marad.

Ettől függetlenül merész döntés a fizikai boltok bezárása és kíváncsian várjuk a listát, melyik marad. Musk azt ígéri, most minden erejükkel a szervizhálózat bővítésére és a színvonal, sebesség növelésére koncentrálnak majd.

Ehhez kapcsolódó hír még, hogy mostantól, ha megrendeli az ember az autót, akkor akár 1 hét használat és 1000 mérföld megtétele után is vissza lehet adni és visszakapjuk a vételárat.

Új Standard Range Model S – olcsóbb lett a két nagyobbik Tesla

Alig két hónapja, hogy a Tesla megszüntette a két nagyobbik autó 75 kWh-ás verzióját, de mivel csak név nélküli 85 illetve 88 ezer dolláros alap és ennél drágább Extended Range és Performance variánsokat kaptunk, sejteni lehetett, hogy lesz még változás.

Nos először is megjelent egy 270 mérföldes azaz 430 kilométeres hatótávú Model S. Az új Standard Range hatótávja a konzervatív EPA szabvány szerint ennyi, ami jó hír, azt azonban egyelőre nem tudjuk, hogy szoftveresen korlátozott verziót kapunk, vagy esetleg visszajött a fizikailag kisebb akkumulátor. Az viszont biztos, hogy így a Model S ára ismét csökkent és a legolcsóbb nagy szedán most már 21 ezer dollárral kezdődik a legerősebb Model 3 felett.

A 79 ezres Standard Ranget egy 83 ezer dolláros Long Range követi, amely 540 kilométeres hatótávra képes és természetesen megmaradt a Performance kiadás, amely 33 kilométer feladásáért cserébe 3 másodperc körül repít minket százra. A fenti árcsökkentés jótékony hatására ennek ára is éppen befért még a lélektani határ alá – 99 ezer dollárért lehet a miénk. Ha még több pénzünk van és szeretjük, ha a belső szerveink a csigolyáinkhoz bújnak, akkora Ludicrus Modért további 15 ezer dollárt leszurkolva 2,4 másodperces gyorsulást kapunk cserébe.

A Model X esetében nincsen Standard Range – a nagyobb és nehezebb SUV-t valószínűleg kevesen rendelték kis akkumulátorral. A Long Range X hatótávja 475 km és 88 ezer dollárba kerül, efelett van még egy 104 ezres Performance és a 119 ezres Performance Ludicrus kiadás.

De ez még nem minden, ugyanis egy most esedékes szoftverfrissítés után szinte az összes Tesla gyorsabb lesz, némelyiknek nő a hatótávja és mint megtudtuk, nő a „peak power” azaz a teljesítmény görbe teteje. Szemfüleseknek már előző két cikkünkben feltűnhetett, hogy pl. a hátsókerék meghajtású Model 3 hatótávja is több lett mint régen, a Performance végsebessége pedig 260 km/h felett van.

Hogy is van ez az Autopilot?

Minden típust érint az Autopilot (AP) illetve Önvezető (FSD) funkciók újraosztása és az ezzel kapcsolatos árváltozás. Mostantól az AP csak 3000 dollárba kerül, de cserébe ez egy sebesség és távolság tartó, önmagától lassuló és gyorsuló nagyon fejlett tempomat lett. Az 5000 dolláros, ezen felül megvásárolható FSD-be került bele e a Navigate on Autopilot, ami fel és leviszi minket az autópályáról, illetve az automata parkolás.

Ami viszont remek hír, hogy az FSD csomagon belül napokon belül kiadásra kerül a Summon legújabb verziója is, ami már nemcsak egy a mobiltelefonnal távirányítható Teslát jelent, hanem az autó elvileg bárhol megtalál minket a parkolóban. Kíváncsian várjuk ehhez mit szólnak az egyes országok hatóságai és hol mikor lesz engedélyezve, hogy KITT értünk jöjjön a parkolóban.

Az év során az FSD megkapja még azt a frissítést is, ami után felismeri és kezeli a közlekedési táblákat és lámpákat is és képes lesz az autó teljesen magától vezetni a városi forgalomban is. Ez azért valószínűleg idén még „csak” Level 3 autonómiát jelent, tehát emberi felügyelet mellett valósulhat meg, de ha a hatóságok is hozzájárulnak, akkor Elon korábbi ígérete alapján jövő év végéig Level 4 lesz ebből, azaz akár aludhatunk is az út közben.

És, hogy ez mennyire reális? Musk egy interjúban elmondta, hogy az ő autójában már ma is aktív az FSD összes szolgáltatása, ő is teszteli az újításokat.

Profit figyelmeztetés

A Tesla már az előző negyedéves jelentésben figyelmeztetett (sőt már  3. negyedévesben is utalt rá) hogy 2019 első negyedévében nem garantált a nyereség.

Our Q1 financials will reflect a one-time restructuring cost. The gap between production and deliveries in Q1 will create a temporary but predictable dip in our revenues and earnings. As a result, our optimistic target is to achieve a very small GAAP net income in Q1, but that will require us to successfully execute on many fronts including handling logistics and delivery challenges in Europe and China. The higher in-transit inventory will also negatively impact operating cash flows in Q1. – Részlet a 4. negyedéves jelentésből.

A pontos megfogalmazás az volt, hogy mivel ebben az időszakban több mint 10 ezer olyan autó lesz hajón Európába és Kínába, ami nem lesz a negyedév végéig leszállítva, illetve a múltkor (és ma) bejelentett elbocsátások is járnak egyszeri kiadásokkal (végkielégítések), ezért csak nagyon kicsi nyereségre számítanak, de ehhez szerencse is kell majd. Musk most már kevesébe optimista, azt mondta valószínűbb a Q1-ben egy kis veszteség, de áprilistól ismét nyereségre számítanak.

Musk egyébként a tegnapi interjúk kapcsán most már hivatalosan is megemelte az éves eladási célszámokat. Megerősítette azt az üzenetét, miszerint 350-500 ezer Model 3 készülhet az idén – ez leginkább attól függ tudják-e tartani a sanghaji gyár eszeveszett ütemtervét.

Elon most már 70-100 ezer Model S/X-re számít idén, így a Tesla 2019-ben 420-600 ezer autót is gyárthat, ami több mint eddigi fennállása alatt összesen.

Mikor jön az olcsó Model 3 Európába?

Az este számunkra legfontosabb kérdését Twitteren válaszolta meg a Tesla vezére. Ezek szerint Európába nagyjából 6 hónap múlva, tehát nyár végén jut el a Standard Range Model 3, Kínában pedig 1-2 hónappal ezután kezdődnek a kiszállítások, már a helyi Gigafactory 3 futószalagjairól.

Szóval még 6 hónapig lehet spórolni a kis Teslára. Természetesen a vámok és helyi adók, ÁFA miatt a végfelhasználói ár akár 25%-kal az amerikai felett lehet. Erős és sikeres országokban lesz az 27% is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.