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
auto
2024. 04. 19. péntek

Begyűrűzött Európába is a Tesla árcsökkentése

elektromos autó

Már a múlt heti 35 ezer dolláros Standard Range Model 3 premierje kapcsán beszéltünk róla, hogy a Tesla a teljes modellpalettáján csökkentette az árakat. Mostanra az európai árlista is frissült, úgyhogy átnéztük az összes most elérhető verziót és megpróbáltuk kicsit pontosabban megtippelni a Model 3 Magyarországra várható árait.

„Other Europe”

Mostanában sokszor beszédtéma, hogy lesz-e Magyarországon Tesla bolt és szerviz – főleg amióta egy hazai lízingcég abban színben próbál tetszelegni, hogy ő valamiféle hivatalos Tesla kereskedést fog üzemeltetni hazánkban. Természetesen már a feltételezés is nonszensz, hiszen a Tesla szigorúan csak saját tulajdonú boltokban árusít, de ez nem akadályozta meg nagyjából az egész magyar médiát, hogy a sztorit úgy ahogy van benyelje. Ez a segítőkész vállalkozás, amely megkíméli a magyar vásárlót attól, hogy hazavezesse autóját Hollandiából még egy árlistát is körbeküldött és több hazai internetes lap szenzációként tálalta, hogy ők bizony megszerezték a Model 3 magyar árait. De az sem zavar túlzottan senkit, hogy egy a Tesla vizuális elemeit koppintó weboldalt is az akció mögé raktak. Bátor.

Copyright: CBS Studios/Paramount Pictures

Szögezzük le gyorsan: jelenleg az a hivatalos és egyben legolcsóbb módja, hogy Teslát vásároljunk itthon, hogy felmegyünk a gyártó weboldalára és az országválasztóban az „Other Europe” opcióra kattintunk.

Azok után, hogy a Tesla bejelentette, hogy a teljes értékesítését az internetre viszi és bezárja a fizikai boltjai nagy részét, csak remélhetjük, hogy azért valamikor kap Budapest is egy galériát és egy szervizt. Előbbiben Tesla alkalmazottaktól lehet információkat kapni az autókról, bele lehet ülni a kiállított példányokba és esetleg még tesztvezetést is szerveznek. Utóbbi pedig azért lenne fontos, hogy ne kelljen Bécsbe hordani az autót. És úgy általában, amíg nem jegyez be egy magyar leányvállalatot az amerikai gyártó és az nem köt szerződést az e-Mobival, addig nincs másfél milliós állami támogatás sem.

Model 3

Most, hogy az alapokat tisztáztuk nézzük hogyan alakultak a Model 3 európai árai. Sajnos a főbb európai piacokon kívüli „Other Europe” alatt előrendelő vásárlók, így a hazai Model 3 várományosok sem tudják egyelőre az autót konfigurálni és ezért hivatalos árakat sem tudunk mondani. Mivel azonban a magyar vásárlók közvetlenül a holland európai régiós központtól kapják az autót, így logikus az ottani nettó árakból kiindulni.

Fenti táblázatunkban a most Európában elérhető Long Range és Performance összkerékmeghajtású változatok áraiból indulunk ki. Ezek alapján egyrészt azt látjuk, hogy a múlt héten bejelentett árváltozás hatására nagyjából nettó 2800 euróval, azaz körülbelül bruttó 1,1 millió forinttal csökkent az autók ára.

Másrészt a hivatalos amerikai és holland nettó árak különbözetéből az is kiderül, hogy a Long Range esetében 10,8% a felár amit az öreg kontinensen fizetünk, míg a Performance verziónál 7,6%-al kérnek többet. Mivel a Európai Unió 10% vámot vet ki az amerikai autókra, így előbbinél úgy számolhatunk, hogy ezen felül olyan 330 eurót számít fel a Tesla szállítási költségre – ez az a plusz 0,8%. A legerősebb sportváltozatnál azonban lenyeli a többletköltség egy részét, hogy versenyképesebb legyen a modell.

A fentiek alapján az új, a múlt héten bejelentett hivatalos amerikai árakat átváltottuk euróra, majd rászámoltunk 10,8%-ot – így kaptuk meg a Standard Range, Standard Range Plus, Mid Range és a hátsókerék meghajtású alap Long Range változatok várható európai nettó árát. Ahhoz, hogy az autót kihozhassuk a kereskedésből, a Teslánál fizetni kell 880 eurót a bürokratikus költségekre, így mielőtt forintosítottuk volna az árakat még ezt is hozzáadtuk.

Végül az egészre rászámoltunk 27% áfát és kerekítettünk százezer forintra. Így ez valószínűleg az eddigi legpontosabb becslésünk – persze teljesen pontos árakat akkor tudunk majd mondani, ha megjelenik a Model 3 az „Other Europe” alatt is. (A fenti táblázatban minden ami citromsárga, az becslés).

Egy korábbi nyilatkozat értelmében a Mid Range változat európai megjelenését május-június magasságára várhatjuk, az új Standard Range és Standard Range Plus pedig fél év múlva várható.

Végül még egy szó az állami támogatásról: ez tényleg csak a miheztartás végett szerepel a táblázat alján. Lehet, hogy a Tesla már ősszel, de az is lehet majd csak évek múlva, vagy soha nem alapít magyar céget. Tehát ezzel nagyon komolyan senki ne számoljon – egyelőre. (A Performance verzió pedig mindenképpen kilóg a 20 milliós plafonból – narancssárga mező).

Model S

A Tesla legrégebbi modelljének árai kevesebb becslést igényelnek, a most átnevezett illetve bejelentett verziók azonnal megjelentek az „Other Europe” oldalon. Az árcsökkenést a tavaly augusztusi árak alapján számoltuk, mivel ezt tudtuk előásni a waybackmachine internetes archívumból, ezért hívjuk „becsült” árcsökkenésnek és ezért kerekítettünk, de nagyságrendileg mindenképpen stimmel.

Az új Standard Range akkukapacitását egyelőre mindenki csak találgatja – az biztos, hogy több mint a régi 75-ös, de kevesebb mint a 100-as, szóval mintha visszatért volna az eredeti 85D. Érdekes megfigyelni, hogy míg Amerikában a Performance verzióhoz külön rendelhető a Ludicrous Mode, addig az európai változatban ez kötelezően benne van.

Az árcsökkenés elég brutális, főleg a Performance esetében. Egyesek arra tippelnek, hogy esetleg a közelgő Model Y premier meglepetése („one more thing”) lesz a bemutató végén a vadonatúj belsővel szerelt Model S és X. Emiatt – szól az elméle – most igyekeznek kisöpörni a raktárkészletet. Egy biztos, bár a Tesla a bolthálózat megtizedelésétől 5-6% költségcsökkenést remél és hivatalosan ezt engedték most el az árból, a Long Range 10, a Performance 20%-kal lett olcsóbb Európában, tehát valami van a háttérben. A szkeptikusok szerint a kereslet csökkenése, az optimisták szerint Musk valami zseniális terve.

Model X

A Model X esetében Standard Range nincs is – úgy néz ki a legkisebb aksit itt végleg elhagyták, így nem megy 400 kilométer alá a hatótáv. A Ludicrous mód itt is kötelező lett – az amerikai verzióval ellentétben ez itt nem külön opció.

Az árcsökkenés a Model X Performance esetében még szembetűnőbb mint az S-nél volt, hiszen itt 31 ezer euróval lett olcsóbb az autó mint tavaly augusztusban volt. Én egyébként mind az S, mind az X csúcsverziója esetében megelőlegeztem a 261 km/h végsebességet, mivel Elon Musk a napokban Twitteren megígérte, hogy a Model 3-hoz hasonlóan itt is szoftveresen állítanak majd a teljesítményen.

Best Buy

És, hogy mi a legjobb vétel?

Nos az S és az X különböző verziói nagyjából mind 30-40 millió forintba kerülnek, úgyhogy eltekintenék az „olcsó”, „kihagyhatatlan ajánlat” és egyéb hasonló jelzőktől. Viszont azért mindenképpen illik megemlíteni, hogy nagyjából bruttó 4-12 millióval csökkentek az árak, úgyhogy biztos lesz aki emiatt szánja rá magát végre arra a csúcsverzióra. És ha esetleg az ember párja nehezményezné, hogy miért költött ennyit egy Model X Performance-ra, akkor a különbözetből tessék neki szépen venni egy Model 3-at. Rögtön megbocsát.

Forrás: Tesla.com

A Model 3-nál már a mezei halandóknak is érdekesebb a helyzet és elég nehéz a döntés. Mondhatnám úgy is, hogy elég „szemét” módon lett összerakva az árlista.

A Standard szinte nem is éri meg – tökéletesen elérték, hogy papíron ugyan teljesítették az ígéretet, de szinte senki nem veszi majd az épp csak nullszaldós alap verziót. Miért is fizetne érte valaki 14 milliót, ha egyszer alig 800 ezerrel többért a Standard Plus nemcsak 30 kilométerrel nagyobb hatótávot ad, de a Partial Premium felszereltséggel kapunk egy sokkal jobb hangrendszert, 12 irányba állítható és fűthető első üléseket, 2 mobiltelefon dokkolót, fejlettebb térképeket, műbőr üléseket és azt a tetszetős fa berakást a műszerfalon.

A baj csak az, hogy nagyon könnyű megcsúszni ezen az úton. Alig újabb 8% felárért ugyanis a Mid Range 3-as ad nekünk még 50 kilométer hatótávot (így már 80 plusz van a Standardhoz képest) és megkapjuk a teljes prémium csomagot. Hátul is tudjuk fűteni az üléseket, prémium 15 hangszórós hifit kapunk, lesz a kocsiban 4G internet, Spotify, közlekedési infó és műholdas nézet a navigációban és LED-es ködlámpák.

És ugyan újabb 1,2 millió forint elsőre soknak tűnhet, de innen már nagyon csábító a hátsókerekes Long Range, ami még ad 100 kilométert a Mid Rangen felül – a Standardhoz képest pedig már egy Budapest-Szeged távolságot tudunk pluszban megtenni töltés nélkül.

Ügyes, Mr. Musk, nagyon ügyes…

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.