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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ahogyan az várható volt, a legelső V3-as Superchargerek szerdai bekapcsolása után már közzé is tették a fremonti villámtöltő-állomáson tett látogatásuk eredményeit azok, akiket az Early Access programon keresztül meghívott a Tesla a feltuningolt töltőberendezések kipróbálására. Aki nem követte figyelemmel az új generációs Supercharger bemutatójának közvetítését, és az erről szóló részletesebb cikkünket sem olvasta, annak legalább annyit érdemes tudnia, hogy V3-as villámon 250 kW-os teljesítményt képes elérni a Model 3 az új frissítéssel (később a Model S és Model X töltési teljesítménye is nőni fog valamennyire), amivel a Long Range változat mindössze 5 perc leforgása alatt 120 kilométernyi hatótávot tud magába szívni. Az alábbi grafikonokat a @privater nevű Twitter-felhasználó osztotta meg, melyeken a Model 3 töltési görbéi láthatóak az új V3-as, illetve egy V2-es Superchargeren.

Ami egyből feltűnik, az az, hogy az új generáción a Model 3-as sokkal gyorsabban érte el a teljesítményének csúcsát, ami talán annak a villanyautóhoz érkező szoftverfrissítésbe csomagolt kiemelten fontos újdonságnak tudható be, mellyel a töltő felé vezető úton az akkumulátor előmelegszik, felkészülve az elektronok fogadására. De ennek ugyebár a V2-n leírt görbén is meg kellene látszódnia. Ahogy a Tesla által közzétett videó is mutatta, a töltési teljesítmény ha egy kevéssel is ugyan, de túllépi a 250 kW-ot. Ez a görbén is észrevehető, ám a maximum teljesítményt csak nagyon kevés ideig képes fenntartani az akkumulátor, és 8% melletti töltőre csatlakozás után 18%-os SoC-n már erőteljes csökkenés figyelhető meg.

8% és 90% közötti villámtöltésnél V3-as Superchargeren 20 perccel kevesebb ideig töltődött az autó, mint a 125 kW-ot kínáló oszlopon. Ami a második grafikonon igazán bámulatos, az az, hogy ha csak 20 perces kávészünetet akarunk tartani utunk során, akkor mekkora töltöttséget tudunk elérni 8% körüli SoC-ről kezdve: a V2-es szupertöltőről durván 30%-kal, a V3-asról pedig közel 70%-kal, azaz több mint 300 kilométer visszaszerzett hatótávval csatlakozunk le a frissítőnk elfogyasztása után.

Áprilistól kezdődően terjedni fognak a nyilvános V3-as Superchargerek az Egyesült Államokban, a negyedik negyedévben pedig Európába is eljut a technológia. A jelenlegi V2-es töltők sem maradnak érintetlenül, azok teljesítménye hamarosan 145 kW-ra fog nőni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.