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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Megkezdte a raktárban álló 50 kW-os DC villámtöltők telepítését az e-Mobi

Nem csak zöld rendszám kiadás terén indult erősen az év, de az e-Mobi is remek lendületet vett 2019. első két hónapjában. Összesen 53 átadott töltővel bővült a hálózat, amiből

  • 26 darab 22 kW-os AC,
  • 24 darab 22 kW-os DC és
  • 3 darab 50 kW-os DC töltő

volt.

Mozgássérült parkolóba telepített AC töltő az M3-as autópálya mentén fekvő Mezőkövesden. (forrás: olvasónk fotója)

Az eddigi telepítésekhez képest fontos változás, hogy elkezdődött a gyorsabb továbbjutást biztosító DC töltők telepítése is. Ahogy fentebb látható, ezek túlnyomó többsége még csak 22 kW-os gyorstöltő (nem villámtöltő), de már 12 helyen felbukkantak 50 kW-os DC villámtöltők is:

  • Budapesten a Mechwart téren
  • M3-as autópálya Szilas pihenőjénél (Budapest határában),
  • Csornán,
  • Székesfehérváron,
  • Nagykanizsán,
  • Dunaújvárosban és
  • Nyíregyházán

Hogy a fenti 7  helyszínen kívül hol van a többi 5 töltő, arról az e-Mobi által kiadott közlemény nem tesz említést. (Egy-egy töltőről Tokajban és Tamásiban tudunk, ez utóbbi egy korábbi AC töltő helyére került, de még nem használható.) Miskolcon, Pécsen és Békéscsabán valamikor a jövőben fognak 50 kW-os DC töltőt telepíteni. Bár ezen töltők többsége is városközpontokba, a főutaktól és autópályáktól távolra kerül, de akad köztük olyan is, ami óriási segítséget jelent a hosszabb távra induló autósoknak (Tamási, Csorna, Nyíregyháza, Dunaújváros, Székesfehérvár).

50 kW-os DC töltő Tamásiban

„Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása” – írja a közlemény, de sajnos Magyarország két legnagyobb lakosságszámú városa között az M3-as autópályán való közlekedés továbbra sem megoldott, mint ahogy Debrecenben sem lehet bármilyen autót nagy teljesítményű egyenáramú töltővel tölteni.

22 kW-os DC töltő Budapesten a Bécsi úton

Bár örvendetes, hogy elkezdődött a DC töltők telepítése, a 22 kW-os teljesítmény a mai 40-60 kWh-ás akkumulátorok mellett már nem elegendő. Ezekről egy nagyobb akkus autó feltöltése továbbra is 2-3 óra, így egy-egy autó töltése miatt a következő akár ennyi időre is várakozásra kényszerülhet. Eközben Nyugat-Európában már inkább a 75-150 kW teljesítményű töltők telepítése jellemző. Az e-Mobi által telepített, sehol máshol nem használt 22 kW-os DC töltők ráadásul az autók egy jelentős részével nem kompatibilisek, amin látszólag a folyamatos szoftverfrissítések sem segítenek. Nem igazán jó hír, hogy meg nem erősített hírek szerint az e-Mobi közel 100 ilyenre szeretne még idén pénzt elkölteni. Az ehhez szükséges nagyságrendileg 400 millió forintból (telepítéssel együtt) akár 30 ideális helyszínre is lehetne 50 kW-os DC villámtöltőt telepíteni, ami a városközpontokba telepített 22 kW-os töltőkkel ellentétben valóban biztosíthatnák az ország átjárhatóságát.

Az ELMŰ, a Lukoil és a Mobiliti alkalmazása után a villanyautósoknak hamarosan egy újabb applikációt is telepíteniük kell a telefonjukra, hiszen az e-Mobi is dolgozik egy ilyen szoftveren. A közlemény szerint ez egyaránt elérhető lesz iOS és Android telefonokra is, és a legfontosabb célja, hogy a most a kábel csatlakoztatása után automatikusan vagy gombnyomásra induló töltők használata „még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon.”

Sajtóközlemény

Idén már 49 új töltőberendezéssel bővült az e-Mobi országos hálózata

Budapest, 2019. március 07. – Az elmúlt két hónapban összesen 49 töltőberendezést telepített és 53 készüléket adott használatba az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., melyek közel fele 22 kW-os DC töltő. A társaság 2018 szeptembere óta 14 budapesti kerületben és 15 további településen helyezett el töltőberendezéseket, ezzel is hozzájárulva az országos átjárhatóság megteremtéséhez. Az e-Mobi 12 darab 50 kW-os DC töltőt is létesített: a budapesti Mechwart téren, az M3-as autópálya Szilas pihenőjénél, Csornán, Székesfehérváron, Nagykanizsán, Dunaújvárosban és Nyíregyházán található villámtöltőket már használhatják a villanyautósok. A töltőtelepítéseken felül zajlik a hamarosan letölthető e-Mobi(l)App mobiltelefonos alkalmazás tesztelése.

Gőzerővel folytatódnak az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. elektromos töltőinfrastruktúra kiépítési munkálatai. Az e-Mobi a múlt évben több mint 200 nyilvános (2×22 kW-os AC, valamint 22 kW-os DC és 22 kW-os AC + 50 kW-os DC típusú) töltőállomást telepített, közel 400 töltőpontot létrehozva szerte Magyarországon, szoros együttműködésben az önkormányzatokkal és a területileg illetékes elosztó hálózati engedélyesekkel (ELMŰ-ÉMÁSZ, E.ON, NKM). A projekt végére – 2019 májusára – pedig 329 e-mobis elektromos töltőállomáson közel 587 töltőpontot használhatnak a villanyautósok, és további, közel 200 e-töltő létesül az önkormányzatok részére biztosított állami támogatás révén is.

Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása, ezért elsősorban vidéki nagyvárosokban, nagyobb forgalmú utak mentén, nagy látogatottságú közintézményeknél és közkedvelt szabadidős célpontoknál valósul meg a töltőberendezések telepítése, de kiemelt figyelmet fordítanak Budapest töltőhálózatának fejlesztésére is, melynek területén közel 170 töltőberendezés telepítése van folyamatban. Az e-Mobi elektromostöltő helyszínei a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által készített töltőinfrastruktúra telepítési koncepció, illetve az ehhez kapcsolódó térinformatikai szoftver segítségével kerülnek megállapításra, minden esetben egyeztetve a helyi önkormányzatokkal és a villamosenergia-hálózat üzemeltetőivel.

„Napjainkban már mintegy 10 000 zöld rendszámos autó fut a hazai utakon, amelyek közel fele tisztán elektromos meghajtású. Társaságunk számára is kiemelten fontos a fenntarthatóság és a CO2 kibocsátás csökkentése, ezért a megnövekedett publikus töltési igényeket szem előtt tartva létesítjük gyors- és villámtöltőinket, mellyel szintén igyekszünk hozzájárulni az elektromobilitás széleskörű magyarországi elterjedéséhez. A tavalyi rendkívül intenzív év ellenére töltőtelepítési lendületünk továbbra is tart, nap mint nap létesítünk töltőberendezéseket: Budapest mellett 70 vidéki településen adtunk már át töltőket.” – mondta el a létesítésekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban Dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi ügyvezető igazgatója.

2019 első két hónapjában már számos új töltőt adott használatba a társaság, melyek közül 26 darab 22 kW-os AC, 24 darab 22 kW-os DC és 3 darab 50 kW-os DC töltő. Az e-Mobi további 50 kW-os DC töltőket helyez el többek között Miskolcon, Pécsen, Békéscsabán, illetve hamarosan 20 újabb helyszínen adja át 22 kW-os DC töltőit az elektromos autókat használóknak.

A növekvő elérhető töltőszámnak köszönhetően, minden hónapban egyre több az elektromos autós közlekedésben felhasznált energia. Az e-Mobi országszerte üzembe helyezett töltőin az elmúlt 12 hónap alatt több mint 547 000 kWh energiát vettek fel a villanyautósok, csaknem 63 000 tranzakció alatt.

A 2019 februári adatok alapján a TOP5 legközkedveltebb e-Mobi töltőberendezés:

  • 1135 Budapest, Petneházy utca 77a.
  • 1138 Budapest, Szobor utca 2.
  • 1032 Budapest, Törzs utca 2.
  • 1025 Budapest, Vérhalom tér 8.
  • 1133 Budapest, Pannónia utca 73.

Ezeken összesen 1254 tranzakciót bonyolítottak le az elektromos autót használók az elmúlt 30 nap folyamán.
Hamarosan egy korszerű mobilapplikációs felületet is bevezet az e-Mobi, melynek tesztelése jelenleg folyamatban van. Az Android és iOS rendszerű okostelefonokról egyaránt futtatható alkalmazás célja, hogy az e-Mobi töltőberendezéseinek használata még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon.

Az e-Mobi tevékenységeinek egyik legfőbb motivációja a minél nagyobb CO2 megtakarítás. Ezért nemcsak a magánhasználatban lévő, de a központi költségvetési szervek és az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által használt autóflottában is szorgalmazza az elektromos autók számának növelését. Ennek érdekében 2017-ben elindult a kormányzati elektromos gépjárműflotta projekt, melynek célja, hogy 2030-ra elérjék a 30%-os arányt ezen intézményeknél. Az intézkedés eredményeként folyamatosan növekszik az állami járműflottában az elektromos meghajtású járművek aránya. 2018-ben így már összesen 85 darab tisztán elektromos autó állt szolgálatba: 14 megye és Budapest 48 intézményében. Ezen autók napi használatából eredő CO2 kibocsátás-megtakarítása mostanra meghaladta a 121 tonnát, és a 802 911 km kilométer futásteljesítményt. Számos autót többek között oktatási intézmények, egyetemek, nemzeti parkok használnak, ahol vitathatatlan az autók mintaadó szerepe.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.