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
auto
2024. 04. 16. kedd

A Villanyautósok.hu-n gyakran jelennek meg egy-egy töltőtelepítéssel kapcsolatosan negatív vélemények, amiből a felületes szemlélő akár azt is érezheti, hogy ennek a társaságnak soha semmi sem jó. Pedig nem így van. Sajnos a hazai töltőtelepítésekkel valóban sok a probléma. Erről írt egy nagyon jó összefoglalót Szöcske, aki miskolci villanyautósként a mindennapokban is tapasztalja, hogy mit jelent az, amikor a töltőket nem oda telepítik és nem úgy üzemeltetik, ahol és ahogy az ésszerű és mindenki számára hasznos lenne.

A napokban a legújabb egri e-mobi villámtöltőnek örültem (ezúton is köszönjük!), de nem volt felhőtlen az öröm, ugyanis a belváros legszűkebb egyirányú utcáin közelíthető meg, pedig ez nem egy célállomás töltő, az ilyenekre autópálya pihenőkben és főútvonalak mellett lenne igazán szükség.
Ekkor világított rá egy barátom, hogy a villanyautós egy pesszimista, örök elégedetlen ember, semmi sem jó neki, ha nincs töltő az a baj, ha van, akkor túl lassú, túl gyors, túl rossz helyen van.

Ha ez a töltő ott állna, ahol állnia kellene, akkor a Budapest Miskolc táv 50 perccel és 34 km-rel (18%) rövidebb lehetne. (a szerző fotói)

Sajnos elsőre nagyon úgy fest, hogy igaza van. Az éremnek viszont két oldala van, nézzük meg miért nem jó semmi a (magyar) villanyautósnak?

Aki még nem villanyautózik, annak nyilván nehéz elrugaszkodni attól a régi szokástól, hogy „el kell menni tankolni”. Pedig villanyautót használni annak a legkényelmesebb, aki tud otthon tölteni.
Akinek még nincs, képzelje el, hogy minden reggelre „terem” a tankban 5-20 liter gázolaj, és csak akkor kell tankolni, ha ez nem elég az adott napra. Ugye, hogy a többség ritka vendég lenne a benzinkúton?

Ha bármi történik pont az a rossz?

Nos, sajnos a magyar töltőtelepítés úgy rossz, ahogy van. Ha nulla töltő lenne, az nyilván még rosszabb lenne, de ha csinálunk valamit, miért ne lehetne ugyanannyi pénzből ésszel, megfontoltan, kikérve azok véleményét akik használni fogják?
Jó példáért sem kell messzire menni, itt van a szomszédban például Szlovákia, ahol 5 éve elindult egy átgondolt hálózatépítés. Magáncég csinálja nem az állam, igaz sok EU támogatással kezdték. Aztán 3 éve fizetős lett és nem is olcsón, cserébe rohamosan fejlődik a hálózat. Egy éve megjelent a konkurencia, így az árverseny is kialakulóban, ráadásul hatótávon belül több töltő is elérhető, ha az egyik esetleg foglalt vagy meghibásodott.

Ezzel szemben mi van nálunk?

Az állam 5 éve ígérgeti, hogy év végéig ötszáz töltőt telepít és átjárható lesz az ország. Így nyilván nem fog egy magáncég sem töltőket telepíteni, mert ha egyszer tényleg elkészül az állam saját projektje, akkor oda a megtérülés. További gond, ha egy magáncég mégis próbálkozna, a hivatalok ahol lehet keresztbe tesznek. Látszatberuházásképp azért épült néhány töltő már évekkel ezelőtt is, pl. a Nissan támogatásával több vidéki nagyvárosba, hisz a Nissan elég régen árul villanyautót. Szerencsére rendszerben gondolkoznak, de a Nissanon és a Teslán kívül talán egyik gyártó sem ismerte fel, hogy töltők nélkül lehetetlen autót eladni, így ezt is támogatniuk kellene.

Eleinte áramszolgáltatók később benzinkút láncok presztízsberuházásaként szintén telepítettek néhány töltőt, ezeknél persze édes mindegy volt a helyszín, sőt, fontosabb, hogy minél többen lássák, hogy mi ilyet is tudunk, mintsem a valódi használhatóság. Aztán tavaly végre lépett az állam, és elkezdték a töltők telepítését. De hogyan?

Vettek 50 db villámtöltőt (két állami cég összesen 45 db-ot – szerk.), majd azt 1,5-2 évre bepakolták egy raktárba. Helyette elkezdtek lassú töltőket letenni elsősorban városközpontokba, valamint szerződést kötöttek egy olyan céggel, amely még sosem gyártott töltőt, így elindult egy kísérleti projekt, amelyben a már átadott töltők minden héten más autótípusok töltésére alkalmasak. Lelkesen használjuk őket, de kíváncsi lennék mi lenne, ha az állandó szoftverhibák miatt valamelyikünk autója meghibásodna. Vélhetően jó drága töltés lenne az autósnak.

Aztán a napokban csak elkezdtek kikerülni a méregdrágán 2 éve megvett villámtöltők is, természetesen ezek is városközpontokba.

A városközpontba tett töltő persze senkinek nem fájna, ha előtte/közben kerülne főutak, autópályák mellé is, hogy az adott város központjába el tudjon jutni a 90%-ban Budapesten élő villanyautós is.

Sajnos a legtöbb esetben ez nem könnyű. Mivel csak városközpontokba került eleinte lassú, később gyorsabb, de szoftverhibás, legutoljára villámtöltő, aki hosszabb távra utazna, kénytelen 30 km-eket kerülni és beautózni a központba, majd ott órákat tölteni.
Ez nyilván rossz a villanyautósnak, feleslegesen telik az ideje. De rossz ez a többieknek is! Hiszen a városközpontban általában nagy a dugó. Senkinek sem jó, ha idekényszerítünk még további autósokat, akiknek semmi dolga itt.

Budapestről Miskolcra Eger történelmi belvárosán keresztül vezet a villanyautós útja.

Az egyedüli nyertes talán a helyi turizmus, vendéglátás, ha már idejöttem tölteni, szétnézek, iszok egy kávét, megebédelek. A lassú töltőkkel ez még talán működik is, de ha villámtöltő kerül Eger történelmi belvárosának közepére vagy Miskolcra a Búza térre, ahová már nem csak a munkaidő elején és végén, de déltájban is csak 3 pirosat végigácsorogva lehet bearaszolni, azon már a helyi cukrászda sem nyer, mert az idegen a 20-30 perc töltési idő alatt szinte ki sem száll a kocsiból.

De miért baj ha ingyenes?

Mert a szocializmus nem működik. Ami ingyen van, abból az is vesz, akinek nincs rá szüksége, így akinek tényleg kellene, annak jó eséllyel nem jut.

Mit eredményez a városközpontban lévő ingyenes töltő? Ott lóg rajta egész nap egymás után mindenki, akinek a szomszédban van a garázsa vagy irodája, hiszen a nyilvános töltőn ingyenes a töltés, míg otthon fizetni kell a villanyszámlát. Cserében, ha valaki messziről idejön, akár csak rátölteni hogy eljusson a céljához, akár tényleg az adott kisvárosban költené a pénzét néhány napig, az nem tud tölteni, tehát nem jut haza, mérges lesz és többet nem jön, a töltő tehát nem érte el a célját.

Ráadásul amíg van ingyenes, addig nem fog egy magáncég a környékre (jobb helyre sem) fizetős töltőt tenni, mert jó eséllyel senki sem akar majd fizetni, ha a másik ingyen adja, még ha ott néha várni is kell a sorunkra. Így nem fejlődik a töltőhálózat, sőt, az ingyenesnél nem várhatjuk el a megfelelő karbantartást sem. Ha meghibásodik, esetleg egy rosszakaró megrongálja a töltőfejet, hetekig, hónapokig áll majd és senki sem tölt. A sok millió forintos beruházás megint csak nem éri a célját.

Az már csak hab a tortán, hogy az ingyenest is ki kell fizetni valakinek. Ha áramszolgáltató adja ingyen, akkor minden ügyfele fizeti, ha állami cég, akkor minden állampolgár. Mondhatnánk, hogy olcsóbb ezért fizetni, mint a tüdőrákot kezelni, de mint fentebb írtam, a szocializmus sajnos nem működik. Ha a villanyautók terjedésének elősegítése a cél, akkor piaci ár helyett kérjék az állami köztöltőkön a lakossági áram árát. Még így is tökéletesen népszerűsíthetik a villanyautózást, hiszen csak 1,5-2 liter benzin árába kerül 100 km villanyautóval, de rögtön eltűnik akinek a szomszédban van a garázsa, minek fárasztaná magát, ha itt is ugyanannyiért tölt.

Kivéve, akinek nincs otthoni töltési lehetősége, használhatja a panellakó vagy a vendégként ide utazók. Ők jóval kevesebben vannak, így máris elég lenne a jelenlegi töltőszám.

Ha rossz az ingyenes, miért baj, ha fizetni kell?

Aki eddig Magyarországon fizetős rendszert vezetett be, az idő alapon és viszonylag magas áron tette. Ez leginkább az átlag városlakónak rossz. Ha 40 literes benzinfogyasztásba kerül egy villámtöltés, akkor kevesebben váltanak villanyautóra, még akkor is, ha csak az év 20 napján lenne szükségük villámtöltésre, mert a legtöbb embert sokkolja a magas ár, a többség nem számolja ki, hogy még így is 3 literes benzinfogyasztást jelent az éves futása (ahogy dízelt vesznek azok is, akik 1-5 km-es utakat mennek, mert az keveset fogyaszt, ha évente egyszer elmennek a tengerpartra).

Ezen egyértelműen mindenki bukik: a városokban marad a szmog. Ha az állam nem ígérgetne és maszatolna 5 éve, már régen megépülhetett volna egy szuper töltőrendszer, ahogy Szlovákiában is történt, kialakulna az árverseny a szolgáltatók között és semmi sem állítaná meg a villanyautók terjedését.

Ha végre minden klappol akkor pedig parkolónak használják, hiszen ott sem kerül többe parkolni, mint máshol. Ahogy az előző bekezdésben láttuk, aki csak az ingyen áramért foglalja a töltőt, az fizetős rendszer esetén sokkal ritkábban tenné. Aki csak tuskó és itt parkol, annak pedig el kell szállítani az autóját. Legközelebb kétszer meggondolja, hogy megéri-e blokkolni a töltő rendeltetésszerű használatát. Aki parkolni szeretne, de alibiből tölt is, az fizesse a parkolásnál jóval magasabb percdíjat. Valószínűleg nem sok ilyen lesz.

50 kW-os e-Mobi villámtöltő Eger belvárosában. Nem csak kerülni kell érte, de hozzáférni is nehéz.

De miért nem jó a helyieknek sem a városközpontba telepített villámtöltő, így is csökken a szmog?

Nem csak a hagyományos autós nem tapasztalta még meg az otthoni éjszakai töltés kényelmét, hanem az ingyenes köztöltő bűvöletében élő villanyautós sem. Ők esténként ugyanúgy eljárnak tölteni, mint a benzines tankolni, csak épp tölteni sűrűben kell és tovább tart. Pedig épp otthon töltve kényelmes igazán a villanyautó. Persze amíg a köztöltő ingyenes, addig az is gyakran elmegy „tankolni”, akinek éjjel is feltöltene a garázsban az autó, hisz így spórol.

Hosszú távon ez azért nem egészen biztos. Bár vannak ennek ellentmondó rövid távú tapasztalatok, a villámtöltés az akku és villanyautó gyártók szerint nem barátja az akku élettartamának.

Így ha te minden nap a szomszédban lévő ingyenes villámtöltőt használod, akkor megspórolsz km-enként 5 forintot, mert nem pörög az otthoni villanyóra, cserébe megfőzheted az akkut, amit te fizetsz ki közvetlenül (akkucsereként) vagy közvetve (nyomott áron tudod eladni a futásához és korához képest nagyon gyenge akkuállapotú autód), ezen pedig könnyen bukhatsz 10-20 forintot kilométerenként, így lesz drága az ingyenes villámtöltés.

De ha ez ilyen rossz, akkor miért léteznek egyre gyorsabb villámtöltők?

Mert ha csak minden sokadik töltésed történik villámtöltőn, az egyrészt szükséges rossz, jelentősen csökkenti a menetidőt, másrészt kevésbé bántja az akkut, mert nem mindegy, hogy csak havonta 3× vagy minden nap melegíted túl a villámtöltéssel. Az állandó melegen kívül – hisz van amelyik autó hűti az akkuját – azt sem szereti az akku, ha túl sokáig parkol tele töltve. Márpedig a villámtöltőn potyázó autós nem reggel fog fél órával korábban indulni, hogy feltöltse az akkut, hanem délután hazafelé tölti fel, így egész éjjel 95%-on áll az autója. Ha otthon töltené, időzíthetné úgy, hogy éppen a reggel 7:00 indulásra legyen tele, így ezzel is kímélhetné az akkut.

Persze ahogy egyre több a villanyautós, arányaiban egyre kevesebb köztünk a „kocka”, a többségnek az autó használati tárgy, és pont nem érdekli mi a jó az akkunak, minden este feltölti, nehogy holnapra kevés legyen. Ez igaz. Ennek káros hatását egyrészt egyre jobban csillapítják az egyre nagyobb akkuk, hisz egy 60 kWh-s akkunak kevésbé „fáj” az 50 kW töltési teljesítmény, mint egy 15 kWh-s akkunak. Másrészt igen, egyre több lesz az 5 évesen tönkremenő akku. A gyártó nem hülye, a garanciaidőt ki fogja bírni, utána pedig jön az akkucsere vagy mehet az autó a bontóba. Sajnos ilyen a mai fogyasztói társadalom, a többség valószínű olajat is harmincezrenként cserél, ha a gyártó azt írta elő, akkor is, ha ő sokkal ridegebben használja az autóját, mint a gyártói laborban tesztelték…

Villanyautósok