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
auto
2024. 04. 19. péntek

A március 22. és 24. között a budapesti Hungexpo területén megrendezett AMTS Nemzetközi Automobil és Tuning Showra a Volkswagen egy igazi különlegességgel készült: Magyarországon most először mutatta meg az I.D. Crozz tanulmányt, amely SUV kialakításának, fejlett technológiájának, és a megfizethető árának köszönhetően a gyártó egyik legnépszerűbb elektromos autója lehet 2021-es megjelenésekor. A kibocsátásmentes járművek jövő generációját képviselő szabadidő-autó koncepciója valódi ritkaságnak számít, hiszen mindössze kettő darab készült belőle, amiből az egyik csupán egy karosszériahéj. A most hétvégén az AMTS-en kiállított példány tehát gyakorlatilag az egyetlen működőképes prototípus ebből az autóból jelenleg az egész világon. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a Volkswagen egymilliárd forintos biztosítást kötött az autóra, a közelebbről való megtekintése pedig csak szigorú felügyelet mellett lehetséges.

 

Az I.D. Crozz hazai kiállítását egy sajtótájékoztatóval kötötte egybe a Volkswagen, amely nem is igazából a csúcstechnológiás SUV-ról, hanem sokkal inkább a vállalat szerepéről a klímaváltozás elleni harcban, illetve az elektromobilitási stratégia következő állomásairól szólt. Az elmúlt hónapokban számtalan meg nem erősített pletyka, de hivatalos bejelentés is napvilágot látott a wolfsburgi vállalattal kapcsolatban, amelyekről mi is folyamatosan beszámoltunk. Ebben a hírkavalkádban azonban nagyon könnyű eltévedni, így e sajtótájékoztató elsődleges célja egy világos összefoglaló nyújtása volt arról, hogy mi is történik, és mi fog történni a következő években a német konszernnél.

A Volkswagen már egy ideje emlegeti, hogy a tisztább és felelősségteljesebb működés alatt nem kizárólag az elektromos autók gyártását érti, hanem azt is, ahogyan ez a gyártás, és minden egyes hozzá kapcsolódó folyamat végbemegy. A párizsi klímaegyezményben meghatározott kibocsátás-csökkentési célkitűzések óriási terhet raktak az autógyártók nyakába, ami a Volkswagen Csoporton belül egy teljes paradigmaváltást indított el. Ennek egyik kulcspontja a karbonsemleges autógyártás, melynek úttörője az I.D. széria legelső tagja lesz. A beszállítók ellenőrzésével, megújuló energia használatával, és az elkerülhetetlen kibocsátások kompenzációjával ez az autó már teljes egészében szén-dioxid-neutrálisan készülhet a zwickaui gyárban. Az autók környezetszennyezése azonban nem csak és kizárólag a gyártón múlik – hangsúlyozta Dalnoki Balázs, a Porsche Hungária márkaigazgatója a beszédében –, hanem a felhasználókon, akik a jármű töltését végzik. Hogy az ehhez szükséges áram a lehető legtisztább forrásból származzon, azt a Volkswagen csak támogatni tudja különböző kezdeményezésekkel, mint például az Elli elnevezésű saját energiaszolgáltató vállalat megalapításával. A töltéshez töltőkre is szükség van, amiben szintén besegít a konszern, többek között az IONITY villámtöltő-hálózattal, mely Európa-szerte kínál akár 350 kW-os töltési lehetőséget az akkumulátoros járműveknek. A Volkswagen kiadványa szerint Magyarországon várhatóan 3 helyszínen – a tervek alapján az M1-es és M7-es autópálya határ közeli szakaszán és Budapesten – épülhet ennek keretében 6 töltőegységű állomás.

A stratégia másik kulcspontja az elektromos termékkínálat bővítése: a VW úgy számol, hogy 2025-re minden negyedik újonnan értékesített autója elektromos meghajtású lehet, amibe a tisztán villanyos és plug-in hibridek is beletartoznak. Ehhez 50 teljesen emissziómentes, és 30 konnektoros hibrid hajtáslánccal felszerelt új modell érkezik, 2030-ra pedig minden meglévő hagyományos meghajtású modellhez készül elektromos változat. Ezen járművek egyaránt kigurulnak majd amerikai, európai, és kínai gyártósorokról, sőt, négy éven belül az összes gyárlétesítményből nyolc már a villanyautók termelésére lesz optimalizálva. A Volkswagen Csoport e-autóinak legnagyobb előnye a megfizethető ár lesz, amit a MEB padlólemez közös használata tesz lehetővé. Ezt a platformot azóta a Volkswagen bárki számára elérhetővé tette a méretgazdaságosság növelése érdekében, amit az e.Go start-up már ki is használt. A végső cél valójában a történelem megismétlése: ahogyan a Bogár egy olcsó és népszerű közlekedési eszközzé vált a második világháború által lerombolt Európában, úgy akarja a villanyautózást is mindenki által elérhetővé és közkedveltté tenni a Volkswagen az I.D. szériával. Ahogyan a cég legdivatosabb szlogenje is mondja: „nem milliomosoknak, hanem millióknak fogunk elektromos autót gyártani”.

A következő generációs villanyautók sorozatának első tagja, az I.D. Neo előrendelése már 2019. május 8-án megindul hazánkban, amikor is az ügyfelek egy 320 ezer forintos letéti díjért cserébe jelezhetik igényüket az autóra. Ekkor viszont a végleges ár, a felszereltség és az akkupakk sem lesz még teljesen ismert. Ezután a vevők rendszeres információt kapnak a kocsiról, ha pedig meggondolják magukat, a díjat visszatéríti a gyártó. Az előzetes tervek alapján egyébként az I.D. Neo-t egy 125 kW (170 lóerős) teljesítményű motorral vásárolhatják meg az ügyfelek, és három különböző akkumulátorral választhatják azt, a kocsi hatótávolsága pedig az akkupakktól függően 330-550 kilométer között alakul. Az alapvetően hátsókerék-hajtású I.D. Neo maximális sebessége 160 kilométer/óra körül várható, és 8 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót, de a modell rendelhető lesz összkerék-meghajtással is.

Az AMTS csúcspontjáról, az I.D. Crozz specifikációjáról nem sok információ hangzott el, ám a koncepcióról (és minden más I.D. típusjelzésű modellről) minden adat megtalálható a VW standjánál, a gyártásra érett változat pedig még úgyis odébb van. Ami a későbbi modelleket illeti, a 2016-ban bemutatott I.D. Budd-e modell csupán tanulmányautó marad a Buggy-val egyetemben, ám az I.D. Buzz, és az I.D. Vizzion a tervek szerint 2022 körül hazavihetők lesznek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.