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
auto
2024. 04. 20. szombat

Mint ismeretes, a Model 3 Európában nem a korábban megismert, DC töltési lehetőséggel kombinált Type2 csatlakozóval, hanem az itt kvázi kötelező szabványként ismert CCS Combo csatlakozóval jelent meg. Mivel ez a csatlakozó nem kompatibilis az eddig telepített Superchargerekkel, a töltőket is frissíteni kellett. A Tesla bámulatos sebességgel állt a munkához, és alig három hónap alatt szerte Európában szinte mindenütt hozzáadta a szükséges kábeleket a töltőoszlopok egy részéhez. Mivel Magyarországon a Model 3 hivatalosan még nem kapható, így érthető, hogy a győri és a sormási oszlopok a sor végére kerültek, de múlt héten az M1-es autópálya mellett lévő 4 állásos Supercharger két oszlopára is felkerült a Model 3-asok töltéséhez szükséges extra kábel.

Alul a Type2, felül a CCS 2 csatlakozó látható. (fotók: Janik Róbert)

Bár ezeket az oszlopokat a Tesla Model S és Model X tulajdonosok továbbra is használhatják, az etikett azt javasolja, hogy amennyiben van szabad hely a csak Type2 csatlakozós oszlopoknál, akkor a nagyobb Teslákat illik azok valamelyikén tölteni, hogy a csak CCS-en villámtölthető Model 3-ak se kényszerüljenek felesleges várakozásra. A CCS csatlakozó ugyan azonos a többi europai és koreai gyártású villanyauton lévővel, de a Tesla oszlopairól ezek az autók nem tölthetők, a töltés csak Tesla Model 3 csatlakoztatasa esetén indul.

Ezeken az oszlopokon a Model 3-asok elsőbbséget élveznek.

Magyarországon persze valószínűleg még ritka dolog a sorban állás a Supercharger állomásoknál, de a helyi DSO (és feltehetőleg vele együtt a Tesla is) már készül arra az időre, amikor le kell telepíteni a többi ide tervezett oszlopot is. Az ehhez szükséges 1000 kVA-es trafó beszerelése miatt idén május 15-én reggel 8 és este 8 között, illetve május 17-én reggel 8 és délután 4 óra között áramszünet lesz mind a déli, mind pedig az északi autópálya pihenőben. Az új trafó a régi mellé kerül, és elegendő teljesítménnyel rendelkezik mind a 16 tervezett Supercharger állomás kiszolgálására. Arról egyelőre nincs információnk, hogy a töltő bővítésére mikor kerülhet sor, de ha a szükséges teljesítmény a helyszínen van, akkor igény esetén akár 1-2 hónapon belül megtörténhet a bővítés is.

Trafócsere
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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.