Nem, a fenti cím nem elírás, nem maradt ki az „elektromos” jelző. A Jato Dynamics legfrissebb adatai szerint 2019 februárjában a Model 3 lett Európa legnagyobb darabszámban értékesített szedánja a prémium szegmensben. Részletek és egy kis márciusi előzetes alább.
Ez (el)várható volt
Emlékeztetőül, az Európának szánt autókat január elején kezdték gyártani, az első hajó február 5-én érkezett meg az erre kijelölt belga kikötőbe, de az első pár napban csak a helyi, illetve a holland vásárlók kaptak pár tucat autót. Február 14-én indult az autók átadása a nagyobb nyugat európai piacokon – már ahol balkormányos autókat használnak, mivel a britekhez majd csak a nyáron érkezik a kis Tesla.
Arról már mis is beszámoltunk március elején, hogy a rendelkezésre álló februári adatok alapján nagyjából 3582 Model 3 került kiszállításra a forgalmazás első 2 hetében. Azonban azt akkor még nem tudtuk, hogy ez mire volt elég, hogyan teljesített a kaliforniai villanyautó a többiekhez képest.
Az akkori becslésünket most az egyik legismertebb iparági kutató és tanácsadó cég a JATO Dynamics is igazolta: ők 3630 Model 3-ról tudnak, ami gyakorlatilag hibahatáron belül van, a különbség oka leginkább azok a kisebb országok és piacok lehetnek, ahonnan nekünk nem volt adatunk. A JATO azonban 20 országból szedte össze a számokat és ez alapján mindössze két heti eladásokkal is az első helyen lépett be az autó a Top 10-es listára. A Teslát a Renault Zoe és Nissan Leaf követik a második és harmadik helyen, majd jön a BMW i3. A legjobb tíz között most jelent meg először a Hyundai Kona (5.), a villanyos Kia Nero (7.) és a Jaguar I-Pace is (8.).
A Model 3 sikere, valamint több új modell erős szereplése okán egyébként az egész villanyautós szegmens fellendült a kontinensen és februárban rekord eladásokat láthattunk. A követett 23 piacon – melynek hazánk sajnos nem tagja – immár 28 villanyautóból lehet választani és az eladások az egy évvel ezelőttihez képest szó szerint megduplázódtak.
Meglepetés?
Talán az Amerikában tavaly történtek után kevésbé kellene meglepődnünk ezen, de az igazi szenzáció nem is a fenti adatsor, hanem az, hogy ezzel a 3600 eladott darabbal nem csak a villanyautók között, de szegmensében abszolút első helyen végzet a Model 3.
A piac 31%-ával a Model 3 megelőzte a C Mercit, az A4-es audit és a 3-as BMW-t is. És bár természetesen itt most több évnyi előrendelés kielégítéséről van szó, ne felejtsük el, hogy a Model 3 most szállított verziója 55-65 ezer Euró között mozog, míg a versenytársak adataiban az olcsóbb modellek is benne vannak. Ráadásul, ismét csak nem árt kiemelni, hogy mindössze 2 hét eladásairól beszélünk. (A képet persze részben árnyalja a norvég piac, ahol a villanyautók az adószabályok miatt jóval olcsóbbak a benzineseknél, de ne felejtsük el, hogy februárban Németországban kelt el a legtöbb Model 3).
Vajon mi lesz a ranglista állása 2019 végére? Várható-e, hogy miként 2018-ban Amerikában, úgy idén Európában (és Kínában) is átrendezi az erőviszonyokat a Tesla?
Őrült március
Ha a márciusi számokból indulunk ki, akkor a fenti kérdésre a válasz egy határozott „igen”. A hónapnak még nincs vége, de ott, ahol valós idejű adataink vannak, elég brutális számokat láthatunk.
Kezdjük Norvégiával, amely a Tesla 3. legnagyobb piaca a világon. Itt az adat tegnapi frissítésű.
A Norvég regisztrációs adatbázis alapján idén eddig 4825 Model 3 került leszállításra a skandináv országban – és ebből több mint 4 ezret márciusban adtak át. Megdőlt az egy nap alatt leszállított Teslák száma is – egy 4 évvel ezelőtti 219 darabos adattal a Model S volt eddig a csúcstartó, azonban tegnap összesen 548 db 3-as talált új gazdára Norvégiában és így összesen 578 Teslát adtak át március 26-án.
Természetesen az éves listán is átvette az első helyet a Model 3 és az is jól látszik, hogy ha van választék, akkor azért Európában sokkal több keresnivalója lesz a kisebb Tesláknak, mit mondjuk a csatahajó Model S-nek. Összehasonlításul, az immár 7 éves nagyautóból tavaly összesen 3640 kelt el Norvégiában, míg a Model 3 csak márciusban 4 ezer felett jár.
Van azonban még friss adatunk két másik országból is. Nézzük először Hollandiát, ahol szintén első helyen van a kis Tesla.
Az 1234 eladott autó szép eredmény másfél hónap alatt, főleg, ha tudjuk, hogy egy idei adószabályozási változás miatt sokan előrehozták a vásárlást 2018-ra. (A Model S például tavaly 5600 darabban kelt el, míg 2017-ben alig 2 ezer fogyott.)
Végül nézzük Spanyolországot, ahol a lakossághoz és az ország méretéhez képest még eléggé fejletlen a villanyautós piac. A Model 3 itt is az első helyen van, még ha a számok jóval szerényebbek is.
Mire számíthatunk globálisan?
A Tesla hazai piacán a szokásosnál is nagyobb a bizonytalanság az értékesítési adatok kapcsán. Az InsideEVs 12.250 Model 3 eladását becsülte az év első 2 hónapjára – ehhez jött még hozzá 2050 Model X és 1675 Model S. Ha csak a januárt nézzük, van azonban még egy forrásunk: az autók mobilkommunikációs eszközeinek jelei alapján dolgozó Aplha Hat a múltban 3% körüli pontossággal dolgozott, és jelenleg az InsideEVs számainál 34%-kal többet prognosztizál.
Tudnunk kell, hogy idén január elején-közepén a Tesla átállt a Model 3 európai és kínai változatainak gyártására és ez így maradt nagyjából március elejéig. Az év első két hónapjában leginkább a raktárkészleten lévő autókból adtak el: ha valaki konfigurált egy kocsit és volt abból a kombinációból raktáron, akkor akár napokon belül megkapta, de a hazai piacra a gyártás csak pár hete indult újra.
A vállalat egy hete intézett felhívást alkalmazottaihoz, melyben Musk arra kért mindenkit, segítsen a hónap utolsó 2 hetében mert a cég történetének eddigi legnagyobb kiszállítási hulláma indul. Bár egyelőre enyhe veszteséget várunk az első negyedév végétől, sok múlik azon, hogyan sikerül a hajrá. Nem kizárt, hogy több ezer, esetleg tízezer autót próbálnak meg a negyedév utolsó két hetében átadni – köztük Amerikában az első SR+ kiadásokat is.
Az európai és kínai értékesítési csatorna kezdeti feltöltése miatt akár 10 ezer autó is éppen úton lehet egy másik kontinensre, amikor vasárnap éjfélkor vége lesz a negyedévnek. A véges gyártási kapacitás miatt, most az amerikai eladások biztosan visszaestek – Európa és Kína okán – és a Model S/X is elvesztette legolcsóbb kiadásait. Én minden eddiginél tágabb tartományban mozgó értékesítési és pénzügyi jóslatokat láttam eddig, de jó hír, hogy kb. 1 hét múlva tudni fogjuk a pontos számokat.
Kíváncsian várjuk és természetesen, amint elérhetőek lesznek az adatok majd itt meg is osztjuk azokat olvasóinkkal!