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
auto
2024. 04. 23. kedd

Százmilliókat fizet a Fiat Chrysler a Teslának

elektromos autó

Nemvárt helyről kap ingyen-pénzt a Tesla: a Fiat Chrysler (FCA) több százmillió eurót fizet az amerikai villanyautó gyártónak cserébe azért, hogy – az Európai Unió károsanyag kibocsátási normái szempontjából – közös flottának számítsanak a két cég autói.

Ha egyedül nem megy

Az Európai Unió környezetvédelmi előírásai egyre keményebb feltételeket szabnak az autógyártóknak. A legújabb célérték 95 g CO2 kibocsátás kilométerenként, és 2018-ban az FCA flottája – tehát az év során eladott új autóinak átlaga – 123 grammnál járt. A UBS elemzői szerint az összes vizsgált autógyártó közül az olasz-amerikai vállalat áll legrosszabbul.

Fiat 500e – csak muszájból gyártják

A cég egyébként a multinacionális vállalatok iskolapéldája. A két legendás vállalat közös története 2009-ig nyúlik vissza, amikor is a sikertelen Daimler-Chrysler frigy után az amerikai autógyár csődvédelmet kért. Ebből a helyzetből vásárolták ki őket az olaszok, 2014-ben pedig az egész csoportot egy holdingba szervezték, amely Hollandiában van bejegyezve és Londonban van a központja, miközben a menedzsment nagy része az olaszországi Torinóban és az amerikai Auburn Hillsben dolgozik. Gyáraik és fejlesztő központjaik az olasz és amerikai helyszíneken kívül a Wikipedia szerint megtalálhatóak még Kanadában, Indiában, Mexikóban, Brazíliában, Argentínában, Lengyelországban és Kínában is. A világ 8. legnagyobb autógyártójához olyan márkák tartoznak mint az Alfa Romeo, a Chrysler, a Dodge, a Fiat, a Jeep, a Lancia, a Maserati és a Ram – a Ferrarit már egy pár éve külön cégbe szervezték ki. 2018-ban a cég 4,65 millió autót adott el a világ 70 országában és 5 milliárd Euró nyereséget könyvelt el.

Csakhogy ami a villanyautózást illeti a vállalat mindenki más mögött kullog. Legendás például a cég néhai vezérigazgatójának,  Sergio Marchionenak az a kijelentése, amiben arra kérte az embereket, hogy ne vásárolják meg a Fiat 500e villanyautót, mivel a jármű gyártása veszteséges a Fiat számára. Ez a hozzáállás sajnos azt eredményezte, hogy az FCA-nak esélye sincs az EU-s előírások teljesítésére, mivel a flotta átlagát javítani hivatott villanyos típusok még évekre vannak a tömegtermeléstől. Így, elemzők szerint, 2021-re mintegy 2 milliárd Eurós büntetést kellene fizetniük az EU-nak.

Az új Maserati villanyautó platform egy lépés a jó úton – de ez nem lesz tömegautó

Ennek elkerülésére élnek a szabályok adta kiskapuval, mely szerint kérhetik a hatóságokat, hogy az átlag kiszámítása céljából tekintsék más gyártókkal közösnek a flottájukat. Így tesz egyébként a VW csoport is, mely a nagy teljesítményű Porschék és Audik kibocsátási értékeit a VW, Seat és Skoda típusaival kompenzálja. De a hírek szerint ezt a megoldást választotta két japán gyár, a Mazda és a Toyota is.

Természetesen, a Tesla ebbe nem szerelemből egyezett bele.

Mindenkinek megéri

A villanyautózás híveiként bosszankodhatnánk azon, hogy az FCA kivásárolja magát a problémából, ahelyett, hogy elérhető árú elektromos járművek gyártására törekedne. Ugyanakkor a 2 milliárdos büntetés árnyéka még a csinos 5 milliárdos profit mellett is arra sarkallhatja a vezetőséget, hogy végre komoly erőfeszítéseket tegyenek a zéró emissziós autók gyártása terén. Ez a megállapodás csak átmeneti ragtapasz.

Az FCA villanyautós tervei – a gyártás még kicsit odébb van

A Teslának is megéri a bolt és a lehető legjobb időben jön. Míg 2017-ben még 280 millió dollárt zsebelt be az amerikai vállalat hasonló kredit megállapodások kapcsán a hazai piacon, addig ez tavalyra már 103 millióra zsugorodott – és a Trump kabinet biztosan nem fog szigorítani az előírásokon, sőt. Ráadásul az idei első negyedév gyengébb eladásai miatt az előző fél év nyereségét most pár százmilliós veszteség váltaná – ezen akár már most segíthet a Február 22-én benyújtott kérelem, bár a kifizetések pontos összegéről, ütemezéséről és időpontjáról egyelőre nincsen információnk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.