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
auto
2024. 03. 29. péntek

Mostantól nagyon drága mulatság London belvárosának levegőjét szennyezni

Április 8-án hétfőn életbe lépett az első Ultra-Low Emmision Zone London belvárosában, mely a világ legszigorúbb, az év minden napján napi 24 órában érvényben lévő károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedés. Az ultra alacsony emissziós zóna azt a T-charge elnevezésű díjat váltja fel, melyet Sadiq Khan, a brit főváros polgármestere 2017-ben vezetett be a légszennyezés elleni küzdelem megalapozására. A szakértők számításai szerint a légkörbe engedett mérgező gázok minden egyes évben közel 3,7 milliárd fontnyi kárt okoznak a gazdaságnak Londonban, országos szinten pedig akár 20 milliárd font is elúszhat e súlyos környezeti probléma miatt. A korai elhalálozások és gyermekeink megbetegedésének terhét pedig nem is lehet pénzben kifejezni. A majdnem 8 millió főt számláló metropolisz NOx-kibocsátásának feléért a szennyező járművek felelősek, ezek ellen veti be a polgármester a „szennyező fizet” elvet az első ULEZ elindításával.

London belvárosának meglátogatása azoknak válik igazán drágává, akik Euro 4-esnél régebbi benzines, vagy Euro 6-os besorolást el nem érő dízeles gépjárművet vezetnek. Nekik naponta 12,50 fontot kell fizetniük az úgynevezett Congestion Charge-on felül, ha személyautó, motorkerékpár (ez esetben Euro 3 szabvány szükséges), vagy kisteherautó volánja mögött ülnek, és napi 100 fontot, ha teherautóval vagy busszal akarnak behajtani az ULEZ területére, mely jelenleg megegyezik a Congestion Charge területével. 2021-ben aztán még kisebb mozgásteret kapnak a legkárosabb járművek, amikor is a zóna egészen az északi és déli fő elkerülő utak határáig kiterjed majd. Amennyiben valakit bliccelésen kapnak a hatóságok, 160, illetve 1000 font bírságot kötelesek fizetni az előbb említett két kategória függvényében.

Forrás: CNN

Az intézkedések hatása megkérdőjelezhetetlen, hiszen az elmúlt két évben, a T-charge megjelenése óta eltelt időszak alatt naponta mintegy 11 ezerrel kevesebb autó fordul meg a belvárosban, mint előtte, és 38%-kal megnőtt az előírásokat teljesítő gépjárművek száma. A légszennyezés elleni háborúban a tömegközlekedést is fel kellett vértezni, így a városi üzemeltető vállalat buszainak 75%-a már most megfelel az elvárásoknak, 2020 októberére pedig London valamennyi autóbusza az ULEZ előírásai szerint fog közlekedni.

„Ez egy mérföldkő a város életében. Mérgező levegőnk egy láthatatlan gyilkos, ami generációnk egyik legnagyobb nemzeti egészségügyi vészhelyzetéért felelős. Én nem leszek egy újabb politikus, aki figyelmen kívül hagyja ezt. Az ULEZ a londoni levegő tisztítására irányuló tervünk központi eleme – példa nélküli terv az egész bolygón, és rajtunk a világ szeme. Ez a társadalmi igazságosságról is szól – a London leginkább rászoruló részein élő emberek, akik a legkisebb valószínűséggel rendelkeznek saját autóval, szenvedik el a levegőszennyezés legrosszabb hatásait. Nem fogok állni és nézni, hogy a gyerekek alulfejlett tüdővel nőnek fel a városomban. Az ULEZ létfontosságú lépés a rossz londoni levegő elleni háborúban” – hangoztak el a polgármester lelkesítő szavai, melyek remélhetőleg útmutatóként szolgálnak a világ valamennyi nagyvárosának vezetői számára.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.