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
auto
2024. 04. 16. kedd

600 (valós) kilométer egy feltöltéssel: új hajtásláncot kapott a Model S és X

elektromos autó

Alig, hogy megírtuk, a Tesla le is rántotta a leplet a Model S és X új verzióiról. Igaz, a belső és a külső egyelőre ugyanaz maradt, de az új motoroknak és pár más újításnak köszönhetően 600 kilométerre nőtt a hatótáv, gyorsabb lett a töltés. Ja, és visszatért a belepő Standard Range Model X is.

Kapj el ha tudsz

Miközben az elmúlt években sorra jelentették be – sőt néha gyártásba is küldték – a Tesla versenytársai a Model S és X ellenfeleinek szánt villanyautóikat, a legnagyobb csapást a két régebbi Teslára házon belül mérték. A Model 3 műszaki fejlettsége és eladási sikerei nem maradhattak válasz nélkül.

A Tesla ma reggeli blogbejegyzése szerint a Model S legnagyobb hatótavú verziója mostantól az amerikai EPA szerint mérve 595, az európai WLTP szabvány alapján 610 kilométer. A Model X esetében az EPA 523, míg a WLTP 505 kilométert mutat – gyanítjuk, hogy ez utóbbi adat hibás, mivel olyat még nem láttunk hogy  a WLTP kevesebbet mutatna mint az EPA, valószínűbb az 540 km körüli adat az európai szabvány szerint.  A Motortrend amerikai autós magazin exkluzív tesztjéből kiderül az is, hogy a fenti hatótáv értékek a valóságban is megállják a helyüket. Ők amerikai autópálya tempónál – tehát 105-110 km/h között – San Francisco és Los Angeles között 400 mérföldes, azaz 640 kilométeres valós hatótávot mértek. Nem rossz.

Nem csak az autók hatótávja nőtt, de a gyorsulás is tovább javult és gyorsabb lett a töltés is. A tesztidőszak után hamarosan 145 kW-ra frissülő V2-es Superchargereket immár maximálisan ki tudja használni a két nagyobb Tesla is, de a V3-on is 200 kW-ot tudnak már. Bár ez egyelőre elmarad a Model 3 töltési csúcsteljesítményétől (250 kW), a lényegesebb információ a töltési görbe lesz, azaz, hogy meddig marad az autó az érték közelében. A Tesla közleménye szerint akár 50%-kal gyorsabban tudjuk felölteni az autót mint eddig.

Sok kicsi sokra ment

A fenti eredmények leginkább az új, Raven – holló – kódnevű első motor számlájára írhatók. Mint korábban írtuk, a Model S és X mostantól a Model 3-nál bemutatott permanens mágneses megoldást használja, ami jóval hatékonyabb. A hátsó maradt a régi, így alacsony terhelésnél, vagy autópályán egyenletes haladásnál a hátsó motor kikapcsol üresben forog, ezzel áramot spórol.

Egy igazi fehér holló – az első Raven motoros Model S. Forrás: Motortrend

De ez nem az egyetlen újítás. A nagyfeszültségű elektronika szilícium-karbid alapú lett, amely egy 2300 fokon olvadó igen kemény anyag – ez teszi lehetővé a hosszabb ideig tartó nagy energiaátvitelt. Javult a motor és az áttétek kenése, a hűtés és jobbak a csapágyak is. A Motortrend újságírói arról számoltak be, hogy amikor a Tesla mérnökei a kezükbe adtak egy példányt a régi és egyet az új csapágyból, egyértelműen érezhető volt, az új dizájn mennyivel könnyebben, kisebb ellenállással működik. Ez 93% feletti hatékonyságot eredményez és javított a fékenergia visszanyerésen is. Javult az autó teljesítménye, gyorsulása és az új teljesen adaptív légrugózás segítségével, már nem csak 3-4 előre megszabott magasságot kapunk, hanem az autó automatikusan változtatja a hasmagasságot a körülményeknek, vezetési stílus, a GPS alapján előjelzett út, az útviszonyok és a tempó függvényében.

Új gumikat is kaptak a nagyobb Teslák – azt nem írták, hogy melyik márka szállítja, de az új lamella dizájn is hozzájárult a hatótáv növekedéséhez.

Az aksi, a cellák és a külső-belső dizájn egyelőre maradt a régi.

Új árak, új kínálat

A Tesla arra is felhasználta ezt az alkalmat, hogy visszahozza a belépő szintű Standard Range modellt az X esetében is és az autók felszereltségébe – a Model 3-hoz hasonlóan – kötelezően belecsomagolta az Autopilot funkciót. Ugyanakkor a Performance modell esetén ismét csak opciós a borsos árú Ludicrous upgrade és úgy általában az autók ára ismét 7-10 ezer euróval kedvezőbb lett – nettóban. Az előző negyedév eladásai alapján ez nem csoda, de talán ez az árszínvonal a 600 km körüli hatótávval és a gyorsabb töltéssel már elég vonzó lesz.

Az új teljesítmény, hatótáv, felszereltség és ár paraméterek az osztrák oldal alapján az alább olvashatóak – néhol látunk pici anomáliákat az európai oldalakon, így nem kizárt, hogy javítva lesz némelyik adat. Mellékesen, mostantól végre az S és X esetében is eltűnt a régi NECD adat és WLTP-t kapunk az EU-n belül.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.