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
auto
2024. 04. 16. kedd

Indukciós elektromosautó-töltővel szerel fel egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt az Electreon AB a svédországi közlekedési hatóság (Trafikverket) megbízásából egy pilot projekt keretében, mely a legelső olyan út lesz a világon, ami menet közben, induktív módon képes tölteni az elektromos járműveket. A svédek már régóta gondolkoznak olyan innovatív megoldásokon, melyek lehetővé teszik a villanymeghajtású gépjárművek feltöltését anélkül, hogy azoknak meg kelljen állniuk: tavaly áprilisban például az eRoadArlanda elnevezésű projekt keretében átadásra került az a sínnel ellátott útszakasz, melyen egy áramfelvevő karon keresztül tudják menet közben fogadni az elektromosságot a járművek. Az elv az átszámítva körülbelül 3,5 milliárd forintos Smart Road Gotland pilot projektben is hasonló, azzal a különbséggel, hogy itt már nincs szükség semmilyen módú kapcsolódásra az indukciós működésnek köszönhetően.

A Visby központja és a gotlandi repülőtér közötti 4,1 kilométeres szakasz egy részén lebonyolított projektben a svéd közlekedési hatóság egy teljesen nyilvános transzferszolgáltatást is indít, amely során az adatok – többek között a töltés hatékonysága, amely a legnagyobb kérdőjel a történetben – folyamatosan rögzítve lesznek. Az Electreon úgy véli, hogy az indukciós aszfalt kifejezetten a teherszállító gépjárművek számára nyújt kiváló alternatívát a jelenlegi vezetékes töltős megoldással szemben, hiszen nem kell értékes órákat elvesztegetni az újratöltéssel, továbbá nem lesz szükség hatalmas akkumulátorokra sem, aminek köszönhetően a járművek ára is jelentősen csökkenhet. A vezeték nélküli töltés abban a tekintetben is jövőbiztos, hogy az önvezető közlekedés korában is megoldja a töltés problémáját. Az infrastruktúra kiépítése, azaz a világ úthálózatának indukciós töltővel való felszerelése ellenben jelentős költségvonzattal járna, s valamennyi elektromos meghajtású járművet kompatibilissé kellene tenni e technológiával ahhoz, hogy a távoli jövőben ez jelentse a szén-dioxid-mentes mobilitás alapját.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.