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
auto
2024. 04. 19. péntek

Már bő két hónapja, hogy megkezdte a Model 3 európai forgalmazását a Tesla, de a három éve a foglalóikat befizető magyar autósok számára a mai napig nem nyílt még meg a lehetőség, hogy rendeljenek a típusból. Magyarország ugyanis az Other Europe elnevezésű országcsoportba tartozik, ahol a Tesla semmilyen hivatalos képviseletet nem üzemeltet, és ami a hivatalos forgalmazás szempontjából is hátrányos besorolást „élvez”. Ennek ellenére szépen lassan elkezdtek megjelenni a Model 3-ak az országban, először Amerikából importált változatban (ezt senkinek sem javasoljuk, mert nem csak a rendkívül bőkezű garancia ugrik, de a Tesla egyik legnagyobb előnyének számító Supercharger hálózat sem lesz használható), később pedig európai kivitelben is. A nyomok általában magánimporthoz, illetve a Magyar Autókereskedőház Zrt.-hez vezetnek, így egy beszélgetés erejéig megkerestük Borka Balázst, a cég vezetőjét, illetve Mudri Dániel vezető értékesítőt, hogy árulják el, hogy lehet ma valaki a leggyorsabban és legegyszerűbben Tesla Model 3 tulaj Magyarországon.

Míg a három éve elsőként Model 3-at foglaló magyarok bosszankodnak, hogy még mindig nem tudják konfigurálni az autóikat, az utcákon már egyre több kis Teslát látni. Néhány napja már Veresegyházon is fut egy ilyen autó. Ha jól tudom, ezek közül többet is Ti intéztetek.

Mudri Dániel (MD): Egyszerű igazából a dolog. A foglalást néhány kattintással vissza lehet mondani, a Tesla 45 napon belül visszautalja az előleget. Nálunk pedig a vásárló megrendelheti az autót, amit 2 hónapos szállítási határidővel tudunk biztosítani. Az autó vadonatúj, európai modell, és természetesen a vevő konfigurálja össze. Tapasztalatunk alapján tudunk segíteni a vásárlónak, hogy melyik felszereltség pontosan mit is takar és hogy mi is lenne a számára a legmegfelelőbb választás. A kiválasztott konfigurációra készítünk egy konkrét, kulcsrakész ajánlatot, mely tartalmaz minden felmerülő költséget a beszerzéstől a zöld rendszámig. Amennyiben az ajánlatot az ügyfél elfogadja, úgy kötünk egy megrendelői szerződést, és intézzük az autót. A foglaló általában a vételár 30%-a, de ez módosulhat, amennyiben a vásárló finanszírozást is igénybe kíván venni. Amikor megérkezik az autó, akkor az ügyfél eljön megnézni, és ha mindenben egyezik azzal, amit megrendelt, akkor átutalja a fennmaradó részt, mi pedig az ügyfél nevére íratjuk az autót.

Mi a teendő akkor, ha az ügyfélnek nincs meg a teljes vételárra a pénze?

Borka Balázs (BB): Ilyenkor jön szóba a finanszírozás kérdése. Már a megrendelői szerződésben rögzítésre kerülnek a fizetés részletei. Ilyenkor az induló befizetés mértéke eltérhet a 30%-tól, attól függően, hogy a finanszírozás milyen konstrukcióban történik. Természetesen ilyenkor a megrendelői szerződés megkötése előtt egy hitelbírálati folyamaton megy keresztül az ügyfél, aminek keretében több hitelintézettől is ajánlatot kap. Mivel a Magyar Autókereskedőház Zrt. egy sok éve tisztességesen működő vállalkozás és az MNB által minősített független ügynök, így több finanszírozó ajánlatát is közvetítheti az ügyfelek számára. Az ügyfél számára így mindig a legmegfelelőbbet tudjuk biztosítani. A különböző lízingcégek különböző területeket részesítenek előnyben, így van ahol például a villanyautók finanszírozása kedvezőbb, mint máshol. De az ajánlatok függenek az ügyfél bonitásától, a futamidőtől, az induló részlettől és más tényezőktől is. Ha minden dokumentum össze van szedve, akkor a hitelbírálat mindössze kettő munkanap, de ha a cég nagyon látványosan hitelképes, akkor ennél rövidebb is lehet. Az ÁFA levonási lehetőség miatt a cégek általában a nyílt végű pénzügyi lízinget részesítik előnyben.

Mielőtt nagyon továbbmennénk, át tudjuk nézni a különböző finanszírozási konstrukciókat?

BB: Háromféle fő finanszírozási módot különböztetünk meg Magyarországon: zárt végű pénzügyi lízing, nyílt végű pénzügyi és operatív lízing. Ez utóbbit szokták tartós bérletnek is hívni. A zárt és a nyílt végű lízing közül a cégek főleg ez utóbbit veszik igénybe, mert 2012 óta lehetőség van az ÁFA visszaigénylésre ebben a konstrukcióban. Ez egy maradványértékes megoldás, aminek a végén akár a lízingbe vevő, akár egy harmadik személy is megvásárolhatja a járművet. A magánszemélyek, illetve az ÁFA körön kívüli vállalkozások jellemzően a zárt végű pénzügyi lízinget választják. Ők nem igénylik vissza az ÁFÁ-t és a futamidő végére az autó teljes vételárát kifizetik, nincs maradványérték, és fixen ők lesznek a tulajdonosok.

MD: Idén év elejétől él az a szabály, hogy ha a vállalkozás legalább 50%-os magánhasználatot elismer, akkor ennek mértékében csak az ÁFA 50%-a igényelhető vissza a nyílt végű lízing esetén és nem kell menetlevelet vezetni ehhez. Az alapszabály szerint ugyanis csak a céges használatra jutó áfa visszaigénylésére jogosultak.

BB: Az operatív lízing igazából nem is egy finanszírozási, hanem egy polgárjogi szerződés az ügyféllel, ahol a bérbeadó külső finanszírozásból vagy saját tőkéből vásárolja meg az autót, amit egyszerűen bérbe ad az ügyfélnek. A futamidő végén az ügyfél nem veheti meg az autót, az minden esetben egy harmadik félhez kerül. Ez a szerződés minimális, 5, 10 vagy 20%-os indulórészlettel megköthető, de ha nagyon jó a bérbevevő vállalkozás bonitása, akkor akár induló részlet nélkül is elindítható. Az ügyfél a bérleti díj kifizetésével nem csak a jármű amortizációját vagy törlesztőrészletét fizeti, de az autó adóit – ami villanyautóknál jellemzően nulla – a szükséges kötelező és a CASCO biztosításokat, autópálya matrica díját és némi kezelési költséget is megfizeti. Ezen felül van lehetőség kiegészítő szolgáltatások igénylésére is. A tartós bérlet azoknak ideális, akik nem akarják az autóüzemeltetés nyűgét a nyakukba venni. Nem akarnak foglalkozni a jármű amortizációjával, biztosításokkal, az adókkal és a szervizekkel. Egyszerűen csak használni akarják a járművet, aminek a költségét egyetlen számlán akarják kifizetni. Jellemzően nagyobb vállalatok választják ezt a konstrukciót, de egyre több a kisvállalat is közöttük. Ezzel az autóüzemeltetés egy könnyebben tervezhető költséggé válik a cégnek.

Sokan mondják azt, köztük sok cégvezető is, hogy nem vesznek elektromos autót, mert azok túl drágák nekik. Ezek a finanszírozási megoldások viszont villanyautóval kombinálva megfelelő éves autóhasználat esetén akár csökkenthetik is a havi költséget, miközben induláskor egy fillérrel sem kerülnek többe a hagyományosnál.

MD: Így van. Az elektromos autók üzemeltetési költsége az alacsonyabb üzemanyag díj, az ingyenes parkolás és a kisebb szervizigény miatt annyival olcsóbb, hogy ugyanolyan havi költségszintbe egy magasabb vételárú autó havi törlesztőrészlete is beleférhet. Vagy egy magasabb törlesztőjű autónak is lehet összességében alacsonyabb a teljes havi költsége. Egy belvárosi környezetben mozgó üzletkötő például havi szinten rengeteg pénzt költ parkolásra, ami egy villanyautóval ingyenes. Önmagában ezen is óriási összeget lehet spórolni. Ezt mi is végigszámoltuk több autóra, és éves szinten sok százezres, vagy akár milliós különbséget is eredményezett. Voltak is ilyen példáink, hogy ha valaki 20 vagy 40 km-re lakik a munkahelyétől, annál ez hogy alakul. A legtöbb autóüzemeltető nem számolja össze, hogy a vételáron felül a napi használatra pontosan mennyit is költ. Pedig döbbenetes összegek mennek el üzemanyagra és parkolásra. Ezek csökkentéséből bőven kijön az elektromos autó kicsit magasabb havi törlesztőrészlete, ami fix költség a teljes futamidő alatt, nem változik váratlanul mint az üzemanyag ára. Bónuszként egy olyan technológiát használnak, amivel még a környezetet is óvhatják.

Kanyarodjunk vissza a Model 3-hoz. Sokakat a magas biztosítási díjak riasztanak el a Tesla vásárlástól. Mi ezzel most az aktuális helyzet?

MD: Általában a CASCO az, amivel a gond szokott lenni. A kötelező biztosítás díja többnyire alacsony, mert a hivatalos adatok alapján a forgalmi engedélybe egy viszonylag alacsony teljesítmény adat kerül, ami miatt a kötelező biztosítás díja nem vészes. CASCO-t viszont egyelőre kevés biztosító hajlandó kötni a Teslákra. Többször hallottuk ügyfelektől, hogy az utcáról beesve nem is vállalták el, annak ellenére, hogy az adott cégnél szerepel a típus a biztosítható járművek között. Az Uniqa biztosítónál egy ügynökön keresztül sikerült kijárnunk a Model 3-ra egy rendkívül kedvező, évi 648 ezer forintos díjat, ami 20% és 300 ezer forintos önrész mellett nyújt biztosítást. Ez ugyan még mindig magas összeg, de a hasonló teljesítményű és árú autókhoz képest már nem kirívó. Volt több ügyfelünk, akik más biztosítóknál próbálkoztak, de vagy nem is kaptak ajánlatot, vagy ha kaptak, akkor azon jóval magasabb összeg szerepelt. A magas díj mögött részben az áll, hogy nincs az autónak magyarországi szervize, a bécsi rezsi óradíjak viszont nem alacsonyak. Illetve bármilyen sérülésnél annyi szenzor sérül, hogy az jelentősen megdobja a javítási díjakat. Ez utóbbi egyébként szinte minden új elektromos autóra igaz. Emiatt a legkisebb koccanás javítási költsége könnyen milliós tétel lehet. Így érthető, hogy a biztosítók sokkal óvatosabbak ezekkel az autókkal.

Pedig a CASCO minden finanszírozásnak alapfeltétele.

BB: Így van, bár aki ilyen értékű autót vásárol, annak én általában nem szoktam javasolni, hogy CASCO nélkül használja. Elég ha az egyik külső tükör letörik, ami tele van elektronikával, illetve egyes típusoknál kamerákkal, annak a javítási költsége olyan magas lehet, ami mellett a CASCO 60-70 ezer forintos havi díját sokkal kevésbé megterhelő kifizetni.

MD: A biztosítási díj negyedéves fizetéssel is kérhető, így jóval könnyebben kifizethető, még ha kevesebb ettől nem is lesz. 2016-ban az első általunk eladott Teslára még 1,2 millióért tudtunk csak CASCO-t kötni. Ahhoz képest ma már jóval kedvezőbb a helyzet.

Mindig elkanyarodunk a Model 3-tól…

BB: Elképesztően jó autó. Nagyon jó vezetni, kényelmes a kicsi kormány, és a belső tér minőségére már nem lehet panasz. Bőséges a helykínálat benne, én is kényelmesen elférek, pedig nem vagyok kis termetű.

MD: Én egyedül a három fázisú töltőt hiányolom a csomagból. Az autóhoz csak egy fázisú töltő jár, amihez van villásdugó végződés, illetve kemping csatlakozó. Ezen felül a Tesla még egy Type2-Type2 kábel a nyilvános töltőkön való töltéshez. Amivel otthoni is ki lehetne használni az autó nagy teljesítményű fedélzeti töltőjét, azt külön kell megvenni. Ez nyilvánvalóan tudatos döntés a Tesla részéről, hiszen ez náluk is szerepel a külön rendelhető kiegészítők listáján. Természetesen nem csak a Tesla által gyártott töltő használható, más gyártók fali töltőjével is tölthető az autó.

BB: Volt már LEAF-em, használtam Model X-et, és próbáltam több más típust is, de azoktól nem voltam elájulva. A Model 3 az első, ami igazán megfogott. A Model X akármennyire is jó, akkor is egy 40 milliós autó. Ez meg alig 20, de megy az még le 15 millió környékére. Kompakt, jól fordul, erős, dinamikus. Az én használatom mellett is biztosan elmegy 350-400 km-t. Még kicsit furcsa az egyetlen nagy kijelző, illetve a gombnélküliség, de ezt meg lehet szokni.

MD: Ez az első olyan elektromos autó, ami mindent figyelembe véve egy kompromisszummentes villanyautó. Nagyon jók a LEAF-ek, jó a Kona, de ha megnézzük hogy miből mennyit tudnak gyártani, mekkora a hatótáv, akkor ez az egyetlen igazán jó megoldás. Ráadásul teljesen egyedi az az ügyfélkezelés, ügyfélélmény, amit a Tesla nyújt. Nem kell új autót venni, hogy az autó többet tudjon, mert érkeznek rá rendszeresen a frissítések. A két év múlva kihozott funkciók is menni fognak a most megvett autón, mert már benne vannak a szükséges szenzorok.

Hányat sikerült eddig átadni belőle?

MD: Eddig hármat adtunk át, és egynek várunk a papírmunkájára. Ezen kívül még 8 megrendelésünk van folyamatban, és állandó az érdeklődés a típus iránt. Az utóbbi két hónapban borzasztóan megnőtt a kereslet a Tesla Model 3-asra. Erre nem is igazán számítottunk. De végre tudjuk hozni folyamatosan az ügyfeleknek, és a magyarországi kereskedések közül elsőként tudtunk így új Tesla Model 3-at átadni. Egy másik kereskedő júniusra vállalja az első példányokat. Mi kompletten tudjuk már most szállítani a megrendelt autókat, finanszírozással, kötelező biztosítással, CASCO-val, itthoni átadással. Az egész folyamatot le tudjuk fedni, így az ügyfélnek nincs kockázata. Nem használt példányt és nem amerikai verziót hozunk, így él az európai garancia és használhatók az autóval az európai Superchargerek is.

A szervizről mit kell tudni?

MD: Úgy tudom, hogy konkrétan nincs kötelező szervizigénye. Nincs kötelező éves megjelenés sem. Hivatalos szerviz legközelebb Bécsben és Grazban működik, de csak akkor kell vinni, ha gond van az autóval.

Az átadásra váró Model 3-at láttam lent a mélygarázsban, de ezeket a jövőbeni ügyfelek érthető módon nem tudják kipróbálni. Terveztek tartani bemutató darabot, hogy azok is kipróbálhassák az autót, akik kevésbé ismerik a Teslákat?

MD: Egyelőre a vevőink ismerik a céget és a termékeit, így vakon, az autó megtekintése nélkül egy webes konfigurátor opciói alapján megrendelik az autókat. Nyilván ez a jövőben változni fog, azért hamarosan nyitunk egy olyan bemutatótermet, ahol más egyéb mellett megtekinthető és kipróbálható lesz a Tesla Model 3 is.

Nagyon fontos, hogy az ügyfél, aki hozzánk bejön egy gondtalan vásárlás élményét kapja. Megállapodunk, és a megállapodás alapján mindent elintézve szállítjuk az autót. Az ár nem emelkedik menet közben, a végén annyit kell fizetni, amiben megállapodtunk. A vevőnek annak ellenére nincs semmi teendője, hogy a Teslának nincs és a közeljövőben nem is lesz hivatalos magyarországi képviselete. Sajnos a másfél millió forintos állami támogatás nem csak a vételár, de a hivatalos hazai képviselet hiánya miatt sem lesz elérhető Magyarországon, és ezen más kereskedők sem fognak tudni változtatni. A Tesla üzleti modellje az, hogy az autókat saját maga értékesíti közvetlenül, a hivatalos képviselettel sehol a világon nem bíz meg külsős vállalkozásokat. Minden országban akkor jelenik meg hivatalosan, amikor az ott eladható autók mennyisége ezt indokolja, illetve lehetővé teszi. Addig viszont az állami támogatások igénybevételére nincs lehetőség. Minden mást ugyanúgy tudunk intézni, mintha hazai képviselet lennénk.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.