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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ismét árat emelt a Tesla

elektromos autó

Rengetegen várják az olcsó, tömegek számára elérhető áron kínált elektromos autót, azonban az elektromos autók ára csökkenés helyett az utóbbi időben inkább emelkednek. A legtöbb gyártónál ezt a korlátozottan elérhető akkumulátor kapacitással szokták indokolni, de a Tesláról úgy tudtuk, nekik nincsenek akkumulátor gondjaik, bár a közelmúltban hallottunk ennek ellent mondó híreket is, melyek szerint a Model Y jövőre induló gyártásával már a Teslánál is akkumulátor hiány merülhet fel.

Egy igazi fehér holló – az első Raven motoros Model S. Forrás: Motortrend

Mindenesetre ezúttal épp a Tesla emelte meg a Model 3 összes változatának árát az Egyesült Államokban 400 dollárral.
A legolcsóbb változat egy ideje már csak telefonon rendelhető, így ennek árát az online felületen nem tudjuk megnézni, de az Electrek egy kiszivárgott belső levelezésre hivatkozva azt írja, hogy az online nem rendelhető alapmodell árára is vonatkozik az emelés, azaz mostantól 35400 dollárba kerül a legolcsóbb Tesla Model 3.

További változás, hogy a tegnaptól érvényes árváltozással együtt az online felületen szintén nem elérhető hátsó kerék hajtású Long Range modellnek is kötelező eleme lett az Autopilot, így ennek a változatnak az alapára 1400 dollárral emelkedett, míg a legolcsóbb, online is megrendelhető Model 3 ára 39,900 dollárra változott. Az áremelés minden május 13. után leadott megrendelésre vonatkozik, azonban nem érinti a május 12-ig legyártott és már raktáron lévő autókat, melyek továbbra is a korábbi áron vásárolhatók meg.

Ez az áremelés azért is egyértelműen váratlan lépés volt, mert a Tesla a közelmúltban éppen azzal indokolta a bemutatótermei bezárását és a teljes értékesítés online csatornákra terelését, hogy ez a költségcsökkentés teszi majd lehetővé az autók árának alacsonyan tartását és az eredetileg 35000 dollárra tervezett alapmodell kínálatban tartását.

Az árak gyakori változása nagyon veszélyes játék, hiszen volt már arra is példa – igaz akkor éppen árcsökkentés történt –, hogy a korábbi vásárlók haragra gerjedtek, mert aki néhány nappal utánuk adta le megrendelését, lényegesen olcsóbban juthatott hozzá ugyanahhoz az autóhoz.
A hagyományos gyártóknál az árváltozásokat indokolhatja, hogy egy újabb vagy ráncfelvarrott modellekben új funkciók jelennek meg, azonban a Tesla utólag kiküldött szoftverfrissítésekkel a régebbi autókban is elérhetővé teszi a legtöbb újítását, ezért különösen probléma, hogy a vásárlók országtól vagy rendelés időpontjától függően eltérő áron kaphatják meg pontosan ugyanazt az autót.

A Tesla szóvivője az Electrek kérdésére a legutóbbi áremelést egyszerűen azzal indokolta, hogy a Tesla, ahogy minden autógyártó, időnként átgondolja az árképzési stratégiáját.

A Tesla persze nem köteles megindokolni minden intézkedését, még akkor sem, ha minden jövőbeni vásárlót érint, mégis érdekes egybeesés, hogy a Tesla által az autókban felhasznált és jelenleg Kínából importált elektronikai alkatrészekért (például Infotainment kijelzők és FSD számítógépek) mostantól körülbelül 400 dollár vámot kénytelen fizetni. Ezt az elméletet erősíti az a tény is, hogy a már raktáron lévő autók ára nem emelkedik. Ezek szerint a Tesla csupán átterheli a vásárlóira a költségek világpolitika által előidézett emelkedését, így ez az áremelés nem jelent nagyobb bevételt a Tesla számára.

További izgalmas kérdéseket vet fel, ha elfogadjuk ezt a magyarázatot: vajon tényleg ennyire pengeélen táncol a Tesla és annyira minimális haszonnal értékesíti az autókat, hogy minden kisebb-nagyobb költségemelkedést azonnal kénytelen a vásárlókra hárítani, hogy elkerülje a csődöt?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.