Bár hivatalosan még nem jelentették be és a cég weboldalán tegnap estére vissza is váltott „építési alatt” státuszba, de elkészült az Ionity első hazai 350kW-os villámtöltője. Azért merem ezt ilyen magabiztosan állítani, mert én már töltöttem rajta.
Frissítés (2019. 05. 27. 15:30): Az Ionity megerősítette, hogy az első kelet-európai valódi HPC (high power charger – nagy teljesítményű) töltő Bábolnánál üzemel, és használható. A négy állásból egynél vannak még apróbb technikai problémák, ezért az le van kapcsolva, de a héten az is elkészül. A lentebb említett számozási problémát hamarosan orvosolják. Mostanra az online rendszer is a valós állapotot kell már mutassa. A második helyszín kapcsán nem tudták megerősíteni, hogy júniusban elkészül, de nem tartják lehetetlennek.
Félúton
Kezdjük mindjárt a helyszínnel. A 4db, elméletileg egyenként 350kW csúcsteljesítményre képes CCS2 villámtöltő nagyjából félúton van az Osztrák-Magyar határ és Budapest között az M1-es autópályán. A régi hegyeshalmi átkelő 80km, a budaörsi Tesco pedig, amely gyakorlatilag a város kapujában van, szinte hajszálra pontosan 100km. A töltő a Budapest felé vezető oldalon van egy OMV kút és egy McDonald’s között. Mivel a helyszín még elég új, így a navigációs rendszerek, illetve a Google Maps sem ismeri, én azt ajánlom, hogy keressünk rá a Bábolna melletti Mekire vagy OMV kútra és úgy meglesz gyorsan.
A helyszín olyan szempontból ideális, hogy nem kell letérni egy városba az autópályáról és egy meglévő pihenőben helyezték el – így amíg töltünk van lehetőség mosdóba menni, enni, inni, sőt a gyorsétterem még kültéri játszótérrel is rendelkezik. (Mivel forgalmas helyszín, a WC állapotától nem szabad sokat várni.)
A technika
A 4 különálló Ionity oszlop még félig-meddig építési terület – már be lehetett állni, de a parkoló körül még ideiglenes kerítés és rendezetlen talaj, valamint „hamarosan nyílik” molinó tanúskodik róla, hogy itt még nem vágták át a szalagot.
Amikor nap közben néztem, az Ionity weboldalán fekete színű volt a jelölő háttere, ami azt jelenti, hogy él a töltő és az ikonra kattintva a részletek meg is erősítették ezt – mind a négy töltőt szabadnak jelezte a rendszer. Mikor ez a cikk készül, vasárnap éjfél körül azonban már ismét fehér a marker és „coming soon” státuszú a töltő. Mindenki ennek ismeretében tervezzen vele, legyen még elég elektron egy átstartolásra Tatabánya vagy Győr irányába a legközelebbi villámhoz.
A 4 oszlop egyike, a 3-as, már látszólag sem működött, mivel az érintőképernyő sötét volt, de a többi mind használhatónak tűnt. A töltő csatlakoztatása után a képernyő két opciót kínál a fizetésre, vagy egy RFID chipet (tokent) érintünk az oszlop erre megjelölt részéhez, vagy közvetlenül fizetünk. Ez utóbbit választva lehetőségünk lenne a telefonunkon lévő appot használni, amely akár egy partner szolgáltatóé lehet, de én a legmezeibb megoldást választottam: mint egy normális, egyszeri autós, bankkártyával akartam fizetni, mindenfajta vesződés és regisztrációk nélkül, úgy ahogy azt minden boltban, vagy benzinkúton tenném. Láss csodát, a fejlett űrtechnika ezt is lehetővé teszi.
A bankkártyás fizetéshez fel kellett mennem a payment.ionity.eu oldalra – ezt a töltőn lévő, a QR kód alatti matrica jelezte. Itt egy pillanatra azért megtorpantam, mert a bábolnai helyszínre 3 aktív oszlopot jelzett – ebből azonban a weboldalon kettő darab az 1-es számot, egy pedig a 4-est viselte én pedig pont a 2-esnél álltam.
Bár valószínűleg a kettes töltő volt a hibás jelölésű „második egyes”, nem kockáztattam, gyorsan átálltam az 1-es sorszámú oszlophoz, csatlakoztattam a töltőt, majd kiválasztottam azt a menüből is a cég weboldalán. Ugyan a képernyő beszélt QR kódos oszlop azonosítási lehetőségről is, de ezt nem találtam a webes felületen, viszont semmiből nem állt rábökni az 1-es oszlopra a telefonom képernyőjén. Az említett fizetési oldalon egyébként most is elérhetőnek látszik ez a 3 oszlop, tehát valószínűleg továbbra is működnek.
A regisztráció nélküli fizetésnél egyszerűen csak meg kellett adnom a kártyámat adatait a weboldalon (Mastercard, Maestro, Visa és PayPal opciók voltak) és másodperceken belül indult is a töltés. Összességében, a hivatalos üzem előtti apróbb elírásokon és inaktív 3-as oszlopon kívül abszolút intuitív és fájdalommentes volt a procedúra, a töltés pedig végig stabil volt. 30 perc alatt töltöttem 23kWh-át egy i3-as BMW-be, ami elvileg maximum 50kW-ot tud fogadni és 27%-on volt amikor begurultam, majd 81%-al hajtottam el.
A töltés alatt egyébként a többi ABB töltőhöz hasonlóan ezek is hasznos animációval segítik az autóst. A szimulált elem ikonon van egy vonás, valahol 80% környékén és az oszlop eleinte az odáig hátralévő időt mutatja. Ha elértük a 80%-ot, akkor átvált a 80-100% közötti tartományra, azonban ekkor rögtön nyilvánvaló is lesz, hogy ehhez az utolsó 20%-hoz legalább annyi idő kell mint az első 80%-hoz, így jó eséllyel a tapasztalatlan villanyautós is észbe kap, hogy ha egy mód van rá, ezen a ponton szedje a sátorfáját. Így neki is gyorsabb lesz a haladás (több rövidebb töltéssel) és az oszlopok is több autóst tudnak kiszolgálni.
A töltés megkezdésénél egyébként lehetőség volt számlát is kérni, amit a rendszer e-mailben, PDF formátumban küldött el. A DC villámtöltés díja a tankolt mennyiségtől és az eltöltött időtől függetlenül bruttó 2500Ft volt, ami elég korrekt, tekintve a brutális (potenciális) teljesítményt és a kényelmes bankkártyás rendszert. A számlán vannak ÁFÁ-s számlának megfelelő mezők is, így például az adószámot is beírhatjuk, ehhez azonban valószínűleg regisztrálni kellett volna a vásárláskor – én vendégként, gyorsan, anonim módon töltöttem.
Reméljük még sok ilyen töltő lesz Magyarországon, ahol egyszerre akár 4 villanyos is tölthet brutális sebességgel (már, ha az autó támogatja) és nem kell különböző szolgáltatók tokenjeivel, appjaival bajlódni, csak egyszerűen fizetünk bankkártyával, mint mindenhol máshol az életben. A cég honlapja szerint a következő épülő állomás Kajászónál lesz az M7-es autópálya mellett a Balaton irányába, félúton Budapest és Velence között.