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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nincs idő pihenésre, alig öt héttel a Nürburgring-Nordschleife meghódítása után a 670 lóerős  Volkswagen ID.R ismét Goodwood legendás futamára tart, hogy megvédje a tavaly júliusban felállított rekordját az elektromos autók kategóriájában. Akkor mindössze 43.86 másodperc alatt teljesítette az 1,86 kilométeres pályát Romain Dumas a tisztán elektromos versenyautót kormányozva, ami meghajtástól függetlenül a legjobb idő volt az elmúlt 15 évben. Az ID.R. így maga mögé utasította a második leggyorsabb villanyautót, egy NIO EP9-est, és az egész tavalyi futam királya lett, ám Nick Heidfiel 1999-es mindenkori rekordjáról közel 2 másodperccel lecsúszott. Ebben nagyban közrejátszott, hogy a McLaren MP4/13 Formula 1-es autóval ellentétben az ID.R. nem a goodwoodi futamra volt hangolva, hanem a három héttel korábban megnyert Pikes Peak International Hill Climb hegyi felfutóra, ahol értelemszerűen teljesen más beállítások szükségesek.

Most viszont a villany-Volkswagen nem a coloradói hegyekből, hanem Németország világhírű versenypályájáról érkezik Angliába, így a felkészülés során nem kell drasztikus irányváltást alkalmazni a konfigurációt illetően. A goodwoodi Sebességfesztiválra így most már a pályára szabott sprintváltozatként érkezik a villanyautó, ami az akkumulátor méretének csökkentésével veszített tömegéből, és a rövid szakaszon a korábbinál még nagyobb teljesítményt képes kisajtolni magából. Az akkumulátor megfelelő méretezése kritikus jelentőségű az elektromos versenyzésben, hiszen meg kell találni a tökéletes egyensúlyt az elérhető teljesítmény, az energiatakarékosság, és az ideális tömeg között. Míg a közel 21 kilométeres Nürburgringen a takarékoskodás fogta vissza az autó erejét, addig Goodwoodban mindent a sebesség fog eldönteni.

Persze könnyű dolga így sem lesz a francia pilótának, hiszen már tavaly is majdnem sikerült összetörnie kocsiját, de attól valószínűleg nem kell tartania, hogy egy másik villanyautós versenyző mintegy 180 000 látogató előtt megfosztja rekordjától a július 4. és 7. között megrendezett futamon.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.