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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A villanyautós közösségen belül mostanra a „két év múlva” lett az egyik leggyakoribb szófordulat, amikor a német autógyártók elektromobilitási terveiről van szó, éppen ezért némileg komikusnak hangzik a BMW tegnapi bejelentése, miszerint a 2025-re tervezett 25 elektromos meghajtású modell már két évvel hamarabb, azaz 2023-ban megvásárolható lesz. De ha félretesszük egy kicsit a szavakkal való játszadozást, azt láthatjuk, hogy a bajor gyártó valóban komoly terveket szövöget az elektromosítás terén: a brit MINI-t is felölelő BMW Goup legfőbb célja rövid távon, hogy 2019 végére világszerte összesen több mint félmillió darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépjárműve guruljon az utakon, őrizve ezzel piacvezető pozícióját a prémium szegmens hálózatról tölthető autóinak gyártói között. A folyamatosan bővülő modellpalettával 2021-re a 2019-es értékesítési eredmény kétszeresét szeretné elérni a vállalat: idén megkezdődik a tisztán villanyos MINI termelése Oxfordban, 2020-ban megjelenik a teljesen elektromos iX3, a legelső kibocsátásmentes BMW az i3 2013-as piacra kerülése óta, egy évvel később pedig a BMW iNEXT és i4 is felkerül a gyártósorra. A németek úgy számolnak, hogy az új villanyautók sikere évről évre 30%-os gyarapodást hoz az értékesítési eredményekben. A termékpalettán plug-in hibridekből sem lesz hiány, de a 2023-ban elérhető modellek több mint fele nem rendelkezik majd belsőégésű motorral. Csakúgy, mint a Volkswagen, hosszú távon a BMW is fenntartható mobilitás mellett teszi le a voksát, amely magába foglalja a karbonsemleges autógyártást megújuló energiaforrások használatával, és a társadalmi felelősségvállalás lehetőségeinek maradéktalan kiaknázását is.

Az elektromobilitási offenzíva felgyorsításának hátterében az áll, hogy az elektromos autók iránti igény gyorsabban nő, mint amire a BMW korábban számított. Ennek ellenére Klaus Fröhlich fejlesztési igazgató szerint a kereslet még mindig nem éri el azt a szintet, amit a rendelkezésre álló technológia már most ki tudna elégíteni. „Akár 100 elektromos autót is kiadhatnánk 2023-ra, ha lennének vásárlók, akik megveszik őket. Jelenleg egy nagy kirakós játékunk van a technológiából, amit úgy rakunk össze, hogy az a fogyasztók bármilyen igényét kielégítse” – mondta el Fröhlich, hozzátéve, hogy az ötödik generációs hajtáslánc óriási rugalmasságot biztosít a fejlesztések során, így a plug-in hibridek elektromos hatótávja is könnyedén változtatható a vásárlói igények, illetve az előírások szerint. Az igazgató továbbá a szilárdtest akkumulátorokról is nyilatkozott, szerinte ez a lényegesen nagyobb hatótávot és olcsóbb gyártást megengedő technológia legalább 2030-ig nem fog számottevő hatást gyakorolni az elektromos közlekedésre.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.