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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ford 105 éves ígérete

2019. 07. 15 - Antalóczy Tibor - 1

Elektromos autók terén a világ egyik legnagyobb és legpatinásabb autógyártója a Ford egyelőre nem szerepel a legaktívabb gyártók között. Van ugyan tisztán elektromos meghajtású Ford Focusuk, és néhány plugin hibrid modelljük Amerikában, de ezek leginkább a törvényi megfeleléshez kellenek, nem a piaci igények kielégítésére születtek. Az elmúlt napokban az amerikai gyártó a Volkswagennel kötött megállapodása kapcsán került újra a reflektorfénybe, reményt adva, hogy előbb utóbb a Ford kínálatában is megjelennek a teljesen elektromos, tisztán üzemeltethető járművek.

Pedig elektromos autó gyártást több mint 100 évvel ezelőtt már Henry Ford is tervezett. A New York Times 1914. január 11-i számában vele megjelent interjúban a következőket mondta:

„Egy éven belül, remélem, el fogjuk kezdeni egy elektromos autó gyártását. Nem szeretek olyan dolgokról beszélni, amik egy év múlva lesznek, de hajlandó vagyok elárulni ezt-azt a terveimből.

A tény az, hogy Mr. Edison és én már néhány éve dolgozunk egy olcsó és praktikus elektromos autón. Tesztelési célra már elkészült néhány jármű, és elégedettek vagyunk, hogy szabad az út a siker felé. Eddig gond volt egy olyan könnyű tároló akkumulátor megépítése, ami hosszú távok megtételét biztosítja újratöltés nélkül. Mr. Edison már egy ideje kísérletezik ilyen akkumulátorral.

Az általunk tervezett autó egy 405 fontos (183 kg) akkumulátort fog tartalmazni, és az egész autó tömege 1100 font (499 kg) lesz. 100 mérföld megtételére lesz képes. Az autó 600 dollárba kerül majd a vevőknek. Milyennek tűnik az autó a nagy, nehéz és drága elektromos autókhoz képest?”

Részlet a New York Times 1914. január 11-i számából.(Forrás: nytimes.com)

Ford az újságírónak az adott tömeg mozgatásához és üzemeltetéséhez szükséges szerkezet megtervezésének problémáját ecsetelte. A tárgyalások befejezése és a szerkezet illetve az akkumulátor elkészülte után a cégalapító az autót egy új, a fia által vezetett  gyárban tervezte gyártani.

Mivel a cikk alaptémája a munkavállalók között a profitból származó 10 millió dollár szétosztása volt, az újságíró rákérdezett, hogy az új gyár profitjából is juttat-e vissza az ott dolgozóknak:

„Elképzelhető, hogy az első időkben semmi profit nem lesz, ami idővel változhat.”

Ezeket a sorokat olvasva nagyon úgy tűnik, mintha a történelem ezúttal is ismételné önmagát. Az elmúlt években számtalan autógyártó vezetőjétől hallottuk már a közeli jövőbe mutató ígéreteket, amik egy részéből nem lett semmi.

Henry Ford akkor 1,5 millió dollárt (mai értéken 30 millió dollár) tervezett az elektromos autó fejlesztésre fordítani, és állítólag Edisonnal közel állt egy 100 ezer akkura szóló szerződés aláírása is. Ford ragaszkodott Edison nikkel-vas akkujaihoz, azok azonban a nagy belső ellenállásuk miatt állítólag nem voltak ideálisak az elektromos autó kiszolgálására. A projektre a végső csapást az Edison akkumulátorgyárában 1914. december 10-én este tomboló heves tűz mérte, amiben közel 1 millió dollár értékű fejlesztés és gyártósor semmisült meg New Jerseyben. Edison eltökéltségét mutatja, hogy az elkeserítő katasztrófa után három héttel, részben a Fordtól kapott kölcsönből, újra működött a gyár egy része. A Ford által tervezett és beharangozott elektromos autóból azonban nem lett semmi, és az autógyártó csak évtizedekkel később, a hatvanas években vette újra elő a villanyautó projektet.

Ford felesége egyébként pont 1914-ben váltott elektromos autóra, mert az sokkal megbízhatóbb volt, mint az akkori, időnként felrobbanó motorú benzines autók. Clara Ford egészen az 1930-as évekig használta a Detroit Electric Model 47 Brougham típusú autót, amit ráadásul kurblizni sem kellett, mint a férje által gyártott autókat (a Model T 1919-ben kapott először indítómotort). Az 1,6 tonnás DC motoros jármű egy 530 kg-os, 54 cellás, 108 V-os akkucsomagot cipelt magával, amit valószínűleg Edison gyártott az autóhoz. Edison felesége egyébként pont ugyanilyen autóval járt, amihez Edison a házuknál egy három állásos DC töltőt is felszerelt, 0,05 cent/kWh áron biztosítva a töltést a szomszédoknak is. Az 1914-es Detroit Electric Model 47 maximális hatótávja 128 km körül alakult, ami mellé 32 km/h-s maximális sebesség társult.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.