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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Utód nélkül maradhat a BMW i3, mert túl drága gyártani

elektromos autó

Az insideevs.com aktuális cikkében azt fejtegeti, hogy jó eséllyel nem lesz utódja a népszerű BMW i3 modellnek, mivel annak speciális megoldásai jelentősen megdrágítják az autó gyártását. A kis elektromos BMW ugyanis egy alumínium alvázból, amely tartalmazza a futóművet, a motort és az akkumulátort, valamint egy szénszálas utascellából épül. Ez az egyedi kialakítás kétségtelenül előnyös a mindennapok során, mert könnyű, így csökkenti a villanyautó fogyasztását. Nem előnyös viszont a gyártó számára, mert drága, amit – ha tud – megfizettet a vásárlóval, de ha ezt az emberek nem hajlandók megfizetni, akkor csak minimális haszonnal vagy akár veszteséggel tudják eladni az autót.

A BMW i3 alumínium alváza Forrás: BMW

Pieter Nota, a BMW értékesítési igazgatója azt nyilatkozta az Auto Express-nek, hogy a BMW stratégiai váltásra készül és vissza kíván térni a „mainstreamhez”, ami az i3 esetén jó eséllyel azt jelenti, hogy az egyedi, könnyű kialakítást felváltja a többi autónál is alkalmazott acél. A döntést az is indokolja, hogy az akkumulátorok egyre olcsóbbak, így kevésbé van szükség a fogyasztásból századok és tizedek drága megoldásokkal történő lefaragására, ma már megoldhatják „erőből”, egy nagyobb akku beépítésével, hogy az autó hatótávja elegendő legyen.

Az „öngyilkos ajtókkal” érhető módon nem lett a családok kedvence a BMW i3

Tulajdonképpen a BMW i3 népszerűsége is megkérdőjelezhető. A 2013 óta gyártott i3 eladásai 2019 májusára érték el a 150 000 példányt. Érdekes kérdés, hogy ez sok vagy kevés. Nissan Leafből több mint 400 ezer példány talált gazdára, igaz 2 évvel korábban került piacra, de a jóval drágább Tesla Model S-ből is 260 000 darabot adtak már el 2012 óta, a Tesla Model 3 pedig egy év alatt elérte a BMW 6 éves villanyautó eladását. Pedig 2013-ban, mikor az i3 megjelent, nem sokan fogadtak volna arra, hogy az új szereplőként piacra lépő Tesla több elektromos autót tud majd eladni, mint az évszázados múltra visszatekintő bajor gyártó.

Amit sajnos már soha nem tudunk meg, hogy megverhette-e volna a BMW a villanyautó eladásokkal a Nissant vagy a Teslát, ha nem egy drágán gyártható és megosztó külsejű kis autót dob piacra 2013-ban egyetlen elektromos modellként, hanem egy hétköznapibb, olcsóbban gyártható modellből készít elektromos változatot. Mindenesetre Harold Krüger, akinek vezetése alatt az i3 készült, már bejelentette lemondását.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.