PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

A Mahle hőszivattyúval javítaná a téli hatótávot

elektromos autó

A hagyományos autók belsőégésű motorja annyi felesleges hőt termel, hogy azzal télen kényelmesen fel lehet fűteni az autó utasterét, de a villanyautók rendkívül hatékony hajtáslánca által termelt hő erre kevés lenne. Az elektromos autókban éppen ezért máshogy kell megoldani a kabin fűtését. Sok autónál ezt egyszerű, ámde rendkívül rossz hatásfokú fűtőszállal oldják meg, az energiatakarékos hőszivattyús fűtés egyelőre még csak a magasabb felszereltségű modellek kiváltsága. Pedig ez a technológia az alacsonyabb fogyasztásának köszönhetően jelentősen megnöveli a hatótávot, és a komfortérzetet is javítja, ráadásul a légkondicionáló miatt a szükséges technológia szinte teljes egészében be van építve az autókba.

A nagy német autógyártók sorra jelentik be elektromobilitási terveiket, ehhez alkalmazkodva a beszállítóknál is egyre több a villanyautókat célzó fejlesztés. A minap a ZF jelentkezett kétfokozatú sebességváltóval, melyet villanyautókhoz fejlesztett, most pedig a Mahle bizonyította a gyakorlatban egy kísérlettel is, hogy a hőszivattyús fűtés akár 20%-kal is megnövelheti a téli hatótávot.

 

Kompakt hőszivattyús rendszert elsősorban kis méretű villanyautókhoz ajánlja a Mahle (forrás: Mahle)

A Mahle ITS egy félhermetikus hűtőkör, amely hűtőből, i-kondenzátorból, hőtágulási szelepből és elektromos meghajtású kompresszorból áll. A Mahle azt ígéri, hogy a rendszer jól alkalmazkodik majd a jövőbeli jármű-architektúrákhoz.

A hőszivattyús fűtés gyakrabban hiányzik a kevesebb szabad hellyel rendelkező, alacsonyabb áron megvásárolható kis autóknál. A Mahle azt ígéri, hogy a hőszivattyú az alapfelszereltség része lehet a kisautókban is a hagyományos ellenállásfűtés helyett.

A hőszivattyú működési elve. 1: meleg oldali hőcserélő; 2: fojtószelep; 3: hideg oldali hőcserélő; 4: kompresszor. Forrás: Homer Landskirty

A stuttgarti székhelyű autóipari beszállító egy gyakorlati kísérlettel is bizonyította, hogy új hőszivattyús rendszere kis méretű villanyautókban is működik. A kísérletben használt hagyományos elektromos ellenállásfűtéssel felszerelt jármű eredetileg 100 kilométeres hatótávolságra volt képes. Miután felszerelte a járművet az ITS-el, a hatótáv 116 km-re emelkedett. „A MAHLE ITS segítségével 7 – 20 százalék közötti mértékben javíthatjuk a villanyautók hatótávolságát, különösen hosszabb útvonalaknál csökkenthető a veszteség.” – mondta Laurent Art, a Mahle hőmenedzsment fejlesztési vezetője.

Alapvetően az i-kondenzátor és a hűtő funkciója megegyezik a hagyományos hűtőköröknél alkalmazott kondenzátor és elpárologtató funkciójával, azonban a hűtőközeg a hőt a levegő helyett a második hűtőközegnek adja át. A Mahle hőszivattyús rendszerében R1234yf gázt alkalmaznak. Az új megoldás alkalmazási költségeiről egyelőre nem nincs információ.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.