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
auto
2024. 04. 16. kedd

Vezető nélküli parkolórendszert készített a Daimler és a Bosch

elektromos autó

A Daimler és a Bosch tegnap bejelentette, hogy elkészült a Stuttgartban a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában a vezető nélküli, teljesen automatikus gépjármű parkolási rendszerük, amely biztonsági személyzet nélkül parkolja le az autókat.

Az automatizált parkolórendszer teljesen önállóan, autóvezető és biztonsági személyzet nélkül képes leparkolni és visszaküldeni az autókat. A parkolóházi infrastruktúrát a Bosch, a járműbe épített technológiát pedig a Daimler biztosítja. Az automatizált parkolási rendszer egy okostelefon alkalmazáson keresztül használható. Ebben a parkolóházban alkalmaznak a világon elsőként egy a vonatkozó hatóságok által is jóváhagyott, teljesen automatizált SAE 4-es szintű automatikus parkolási rendszert.

Mobiltelefonos alkalmazással küldhetjük el parkolni az autónkat (forrás: Daimler)

Mivel ez az első ilyen rendszer, a helyi hatóságok és a TÜV Rheinland a kezdetektől folyamatosan felügyelték a Bosch és a Daimler fejlesztését, hogy megfelelően értékelhessék a személyzet nélküli parkolóház technológia biztonságos működését.

A két gyártó és a hatóságok együttműködésének köszönhetően egy átfogó biztonsági koncepció is megszületett, amelyben megfelelő tesztelési és jóváhagyási kritériumokat fogalmaztak meg, így a kísérleti projektet követően új helyszíneken is alkalmazható lesz. A fejlesztés elvárása volt, hogy a vezető nélküli jármű észlelje a gyalogosokat és a forgalom egyéb résztvevőit, és megbízhatóan megálljon, amikor akadályt érzékel. A rendszer összes eleme biztonságosan kommunikál egymással.

A parkolóházba épített érzékelők folyamatosan kommunikálnak az autóval (forrás: Daimler)

Az autóvezető egyszerűen behajt a parkolóházba, kiszáll és a mobiltelefonos alkalmazás segítségével elküldheti az autót parkolni. Amikor az autós visszatér a parkolóházba, egyszerűen visszahívhatja az autót a leadási pontra. A teljes folyamatot a Bosch parkolóházba épített érzékelői és a Mercedes-Benz autóipari technológiájának együttműködése biztosítja. A parkolóházban lévő érzékelők folyamatosan figyelik a vezetési útvonalat és környékét és továbbítják a jármű számára az automatikus vezetéshez szükséges információkat. Az autóba épített technológiája átalakítja a parkolóház infrastruktúrájától kapott parancsokat vezetési manőverekké, így az autók önállóan képesek közlekedni, a rámpákra fel- és lehajtani, és persze a parkolóhelyre beállni, mindezt biztonságosan, akadály észlelésekor azonnal megállva. A gyalogosokat és a többi autóst a járművek kékes fénye tájékoztatja, hogy a jármű automatizált vezetési módban van, azaz az autó saját magát vezeti.

Kék fények jelzik a forgalom többi résztvevőjének és a gyalogosoknak, hogy a jármű saját magát vezeti (forrás: Daimler)

A két gyártó 2015-ben kezdett el közösen dolgozni a teljesen automatizált vezető nélküli parkolási rendszer kialakításán. 2017 nyarán a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában elkészült a kísérleti megoldás, amelyet a nyilvánosság számára is bemutattak. A bemutatót követte a tesztelési fázis. 2018-tól a múzeum látogatói képzett biztonsági személyzet kíséretével próbálhatták ki az automatizált parkolási szolgáltatást és megoszthatták tapasztalataikat. A teszt során szerzett tapasztalatok megjelentek a közelmúltban kiadott SAE J3134-es, az automata járműveken lévő jelző fények felszerelésével és aktiválásával kapcsolatos ajánlásába is. A hatóságok végső jóváhagyását követően a rendszer hamarosan a gyakorlatban, önállóan is használható lesz.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.