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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Globális Top 20: kirobbanó formában a villanyautó eladások

elektromos autó

Nemrég számoltunk be róla, hogyan alakultak az európai villanyautó eladások 2019 első fél évében, most pedig megvannak már a globális számok is. Hogy ne rejtegessük a legfontosabb mutatót: idén eddig 47%-kal több villanyautót adtak el mint tavaly. Részletek az ev-sales.blogspot.com és az InsideEVs adata alapján alább.

Új No.1

Talán nem okoz túl nagy meglepetést senkinek, hogy a Tesla Model 3 átvette az első helyet ráadásul elég kemény előnnyel, több mint 2,5-szer annyit adtak el belőle, mint a második helyezettből. Egy évvel ezelőtt ilyenkor még csak alig 26 ezer darabbal a 3. helyen volt a kis Tesla, most viszont az idén értékesített 128 ezer 3-as, már majdnem annyi, mint a tavalyi egész éves 145 ezer eladott példány volt. Ha úgy növekszik a tempó, ahogy a kaliforniai cég szeretné, idén év végére akár duplázhatja is a darabszámot az amerikai gyár. Az Európában eladott 38 ezer és az Amerikában gazdára talált 67 ezer darab alapján idén közel 23 ezer Model 3 jutott Ázsiába, azon belül is valószínűleg leginkább Kínába.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

A második és harmadik helyezettek, meg úgy általában a lista egésze ugyanakkor emlékeztet arra is, hogy hol is történik a legnagyobb növekedés. A Top 20 pontosan fele ugyanis kínai modell a hazai piacon – így a második BAIC EU-series és a harmadik BYD Yuan EV is. 2018-ban ráadásul még egyikőjük sem szerepelt a listán.

A tavalyi első helyezett Nissan Leaf nem csak az új belépők miatt csúszott le a 4. helyre, hiszen az értékesített 35 ezer darab egyben 16%-os csökkenés is az előző évhez képest. Az 5. helyen van az első plug-in hibrid – a konnektoros Mitsubishi Outlanderből 54%-kal többet adtak el mint az előző évben.

A kínai BYD e5 6 helyet lépett előre a listán, a Renault Zoe pedig kettőt jött előre. A kis franciából idén eddig 24,594 fogyott ami egyébként az európai toplistával összevetve azt is jelenti, hogy nagyjából 300 darab az öreg kontinensen kívül talált gazdára. Ezután ismét 3 kínai modell következik – köztük egy plug-in hibrid -, majd jön a konnektoros BMW 530e, ami 80%-os bővülés tavalyhoz képest.

Egy újabb kínai versenyző, a Chery eQ után a 13. helyen új belépőként szerepel a következő nemzetközi versenyző, a Kona EV. A világviszonylatban eladott 20.972 darab mellet ismerjük az európai számokat is, ami 11.455 volt, az InsideEVs adataiból pedig tudjuk, hogy Amerikába mindössze 427 darab került idén, tehát ez eladott autók közel fele Ázsiában landolt.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

20.309 darabbal 14. a BMW i3, a bajor márka egyetlen teljesen villanyos autója. Tavaly még kapható volt a ReX, azaz megnövel hatótávú hibrid verzió is, amit mára világ legtöbb piacán kivezettek. 4 ezer darabos, azaz 27%-os növekedés nagy része Európának köszönhető, hiszen a 20 ezerből itt kelt el 16 ezer, míg 2-2 ezer Amerikában és Ázsiában került értékesítésre.

Ismét egy kínai modell, majd jön a 16. helyen a Tesla Model X, amely a tavalyi 5. helyről zuhant vissza, hiszen mintegy 18%-kal kevesebbet adtak el belőle idén. Érdekes lesz a számok alakulását figyelni, hiszen a Raven frissítéstől azt reméli a gyártó, hogy újra szárnyra kapnak az eladások, de eközben a házon belül érkező Model Y sokakat visszatarthat, főleg Európában, ahol az X méretei nem túl praktikusak.

Két újabb kínai modell után jön a 19. helyen a VW e-Golf. Az autó tavaly be sem fért a Top 20-ba, de idén az Európában eladott 12,5 ezren felül 3,5 ezer a világ többi országába is jutott – ezek kb. fele Amerikában, fele Ázsiában landolt. Ha jövőre tényleg beindul az ID3 gyártása, akkor valószínűleg ezzel a kiemelkedő eredménnyel búcsúzik az autó a listától.

Végül 20. helyen egy jól ismert hibrid, a Toyota Prius plug-in verziója áll. Tavaly ilyenkor ez az autó még a 4. helyen volt 24 ezer eladott példánnyal, most kevesebb mint 16 ezer fogyott, ami a lista végére volt elég.

Végül ejtsünk pár szót 3 kimaradó versenyzőről. A Tesla Model S egy évvel ezelőtt 22.423 darabbal a lista 6. helyén állt, azonban most 13.900 példánnyal lemaradt a TOP 20-ról. Kétség kívül a házi verseny tett be a Tesla 2012-es születésű modelljének és az eladások emiatt csökkentek majd 38%-kal. A Raven revízió segíthet ezen, de valószínűtlen, hogy ismét évi 50 ezer fogyjon az autóból – főleg, hogy idő közben már csak a nagyobbik aksis autót gyártják és csak 1 nyújtott műszakban.

A legnagyobb meglepetés azonban a Jaguár I-Pace és az Audi e-tron szereplése, hiszen ezek a modellek Európában a lista közepén szerepelnek, míg itt nem fértek fel a 20 legjobb közé. Érdekes lesz ezt is figyelni ahogy telik az év és – remélhetőleg – növekszik a gyártási ütem a két modell esetén.

Márkák harca

Az összesen 1.117.484 eladott villanyos és plug-in hibrid mintegy 360 ezres, azaz 47%-os bővülés a tavalyi év hasonló időszakához képest. Bár elsőre nem tűnik soknak a világ autóeladásaiból kikanyarított 2,4%-os szelet, ez a szám tavaly ilyenkor 1,6% volt, most júniusban pedig 3,3% és az év vége mindig erősebb, tavaly például az eladások 37%-volt az első, míg 63%-a második félévben. Ha így haladunk tovább, akkor a tavalyi rekord 2 milliós év végig eredmény könnyen 3 millió közelébe kerülhet, 2020 pedig igazi robbanást hozhat a sok már bejelentett modellel.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

A márkák harcában 160 ezer leszállított autóval a Tesla lépett az első helyre – ez a szám 90 ezerrel több mint tavaly ilyenkor volt, azaz 128%-ot ugrottak a márka eladásai. A második, harmadik és negyedik helyezett kínai márkák, az első idehaza ismert szereplő az 5. helyezett BMW. Az 56 ezer eladott bajor autóból 20 ezer volt i3, 36 ezer pedig hibrid. A németek gyakorlatilag ezer darabra voltak a 2018-as eredményüktől a stagnálás pedig 1 helybe került a listán.

A 6. Nissan szintén egy helyet rontott tavalyhoz képest, pedig 10%-kal több autót adtak el mint 2018-ban. A 35 ezer Leafen felül fogyott még 12 ezer egyéb típusokból is – ezek között van a tisztán villanyos e-NV200-as furgon is ami sokat segíthet a városok levegőjének rendbetételén.

Az idehaza is ismert márkák között szerepelt még a 8. VW, 9. Hyundai, valamint a 11. Kia és a 14. Mitsubishi is. A 16. Renault és 17. Toyota mellé még a Volvo fért fel a 18. és a Chevrolet a 20. helyre – utóbbi valószínűleg a Bolt/Volt párosnak köszönhetően.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.