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
auto
2024. 03. 29. péntek

Robotikus töltőkarral felszerelt villámtöltőn dolgozik együtt az Electrify America és a töltőmegoldásokkal foglalkozó San Franciscó-i vállalat, a Stable Auto, így jó eséllyel a Volkswagen amerikai töltőhálózatát üzemeltető cég lehet a legelső a világon, mely automatikusan csatlakozó töltőállomást telepít a villanyautósok számára. A robotkar természetesen bármilyen elektromos autó konnektorát képes lenne egyedül megtalálni majd elindítani a töltést, megspórolva ezzel azt a néhány másodpercet, míg a sofőr kiszáll a kocsiból, és saját kezűleg megteszi mindezt, ám a projekt igazi célja ennél jóval jelentősebb: felkészülni a teljesen önvezető járművek érkezésére. Az önvezető technológia ugyanis az elektromosítás mellett a másik fontos fejlesztési területté vált az autógyártók számára, s bár a sofőr nélküli villanyautók elterjedésére még egy keveset biztosan várnunk kell, nem árt már most kidolgozni azokat a berendezéseket, amelyek képesek lesznek emberi segítség nélkül is feltölteni ezeket a járműveket.

A robotkaros töltőállomás ötlete nem új keletű, hiszen akik nem az indukciós töltésben látják a jövőt, mint ahogyan például a Hyundai, azok ebbe az irányba indultak el az önjáró járművek töltésének megoldása felé vezető úton: nemrég néhány egyetemmel és robotikai szakértővel közösen a BMW is bemutatott egy ilyet, sőt, pár évvel ezelőtt már a Tesla mérnökei is megalkották a maguk kígyószerű intelligens töltőkábelét. Legutóbb az Innogytól láthattunk teljesen automata töltőt, akik szerint a flottaüzemeltetőknek már most megérné használatba helyezni ilyen berendezéseket, hiszen a töltő beprogramozásával és a vállalati autók munkarendjével való összeszinkronizálásával jelentősen leegyszerűsödne és lerövidülne az autók cserélődésének folyamata a töltőn.

A technológia demonstrálásához az Electrify America két 150 kW-os töltőállomást adott át a Stable Autonak, aminek a mérnökei csatlakoztatták a high-tech szenzorokkal és kamerákkal operáló kart. A mostanra az Egyesült Államok egyik legjelentősebb villámtöltő-hálózatává váló cég továbbá megvizsgálja a lehetőségeit, hogy miként lehetne a hardvereit, az üzemeltetést, a számlázást, és az egész hálózatot még inkább önvezető autóflotta-baráttá tenni. A legelső robotkaros állomás megnyitását 2020 elejére tervezi a két vállalat San Franciscoban.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.