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
auto
2024. 04. 19. péntek

A magyar e-mobilitás egyik állatorvosi lova az M3-as autópálya. Az (M35-os szakasszal kiegészülve az) ország két legnagyobb városát köti össze, ennek ellenére alig akad töltési lehetőség útközben, így a legnagyobb akkus autókat leszámítva ez az útszakasz teljesen járhatatlan. A Mobiliti és a Decathlon az átjárhatóságot nemrég egy debreceni helyszín beüzemelésével segítette, de ez csak az első lépés. Sajnos a sportszerforgalmazó az M3-as mentén nem rendelkezik üzlettel, de a hatvani központi raktárában (Hatvan, Sport utca) üzemeltet egy átvételi pontot, ahol ma a két cég kooperációjának eredményeként elkészült egy újabb igazán hiánypótló töltőállomás.

Mivel a helyszín alapvetően nem az ügyfélforgalom kiszolgálására lett kialakítva, a ma telepített töltő csak egy ideiglenes megoldás, amíg az elektromos hálózat üzemeltetője el nem készíti az elektromos bekötést a végleges kialakításig. Mivel ez hosszadalmas folyamat, a Decathlon és a Mobiliti úgy döntött, hogy az M3-as autópályán való közlekedés segítése érdekében kerítésen belül addig is kialakít egy ideiglenes töltőt. Amint elkészül a hálózatbővítés, a töltő átkerül a mindenki számára korlátlanul elérhető külső parkolóba.

A védett területen belüli elhelyezés hátránya, hogy a töltő így csak reggel 6 és éjjel 22 óra között érhető el az autósok számára, illetve nemzeti ünnepek miatti munkaszüneti napokon egyáltalán nem használható. Komoly korlátozás ugyan, de az autós forgalom szempontjából fontosabb időszakokban így is nagy segítség. A Mobiliti eddigi adatai alapján a villámtöltések 98%-a ebben az idősávban történik.

Hatvanba a Mobiliti egy Efacec gyártmányú 50+43 kW-os DC+AC töltőt telepített, amiről egyszerre egy autó egyenáramon (DC), egy pedig váltakozó áramon (AC) tölthető. A töltőoszlop természetesen a kötelező CCS csatlakozó mellett támogatja a CHAdeMO szabványt is. A többi Mobiliti töltőhöz hasonlóan a hatvani villámtöltő is fizetős, a szolgáltatás díja mindkét töltési módnál 50 forint percenként. A töltés az NKM TöltőPont applikációval vagy az alkalmazásból postán rendelhető RFID tokennel indítható a számlázási és a bankkártya adatok megadása után. A szolgáltató a megadott fizetőeszköz adatait az OTP SimplePay biztonságos rendszerében tárolja, így a fizetés a kártya lejáratáig teljesen automatikus. A töltések megkezdésekor a rendszer nem zárol előre összeget, így a folyamat végén pontosan az az összeg terhelődik a kártyára, ami az igénybe vett szolgáltatás ára.

Az új töltővel Miskolc felé 125, Debrecen és Nyíregyháza felé 170 illetve 180 km-re rövidült az egy töltéssel áthidalandó távolság. Ez a régebbi, kis akkus autók számára továbbra is sok, de a hatvani töltővel az autósok egy újabb nagy csoportja előtt nyílt meg ez az útvonal.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.