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
auto
2024. 04. 19. péntek

Miért nem váltanak az emberek elektromos autóra

egyéb

Hiába váltanak egyre többen elektromos autóra, a nagy többség ezért vagy azért még ódzkodik tőle. Az Egyesült Államokban nemrég készült egy átfogó közvélemény kutatás a témában, aminek az eredményét az autolist.com publikálta a napokban. A kutatásban 1567 autóvásárlót kérdeztek meg arról, hogy melyek a legfontosabb okok, amelyek visszatartják őket, hogy elektromos autót vásároljanak.

Először is nézzük meg a három gyakoribb okot, amiért az emberek nem vásárolnak villanyautót:

  • szűk hatótávolság
  • hagyományos autókhoz mérten magasabb vételár
  • hiányos töltési infrastruktúra a környéken

A válaszadók egy 35 000 dollár (10 millió Forint*) körüli elektromos autótól 400-500 km hatótávot várnak el. Ezzel mondhatni nyitott kapukat döngetnek, hiszen az új típusok, pl. Nissan Leaf e+, a Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro long range változata hozzák, de legalábbis egyértelműen megközelítik már ezt a hatótávot. (* Amerikában nettó árakról beszélnek, ez nálunk az ÁFA miatt jóval magasabb)

Az Autolist felmérése szerint ezért nem váltanak az emberek tömegesen elektromos autóra

Egy kétszer ennyibe kerülő, 20 millió Forintos áron megvásárolható elektromos autótól a megkérdezettek már legalább 750 km hatótávot várnának el. Ez napjainkban teljesen irreális, azt tapasztaljuk, hogy a drágább autók is alig képesek nagyobb hatótávra, mint az új autók előző kategóriája, a magasabb árért inkább plusz szolgáltatásokat és gyorsabb töltési sebességet kapunk. (Persze gyakorló villanyautósként jól tudjuk, hogy egy bizonyos akku méret és hatótáv után már nem nagyobb hatótávra, hanem minél gyorsabb töltésre van szükség.)

A vásárlók többsége (69%) kijelentette, hogy támogatja az adókedvezményeket, ösztönzőket és egyéb kedvezményeket. Csupán tizenhat százalék volt az ilyen megoldások ellen, a válaszadók 15 százaléka pedig bizonytalan. Szerencsére Magyarország viszonylag jól áll ebben a témakörben a zöld rendszámhoz járó kedvezményekkel és az új villanyautók vételárának támogatásával.

A felmérés talán leginkább meglepő eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka elsődleges autónak vásárolna elektromos autót. 24% második, 10% pedig harmadik vagy extra járműként választana elektromosat, tehát nem váltana ki vele a meglévő autót. A jövőre tekintve egyértelműen biztató jel, hogy 55% elsődleges autóként gondol a környezetkímélő járművekre, komolyan veszik az elektromos autóra váltás gondolatát, nem utasítják el, csak még kivárnak.

A Hyundai Kona electric hatótávja a megkérdezettek többségének már elegendő egy 35 000 dollárba kerülő autótól

A Tesla Supercharger hálózatával kapcsolatos kérdések nagyon meglepő tájékozatlanságra utalnak. Miközben az iparági elemzők és rivális autógyártók egyaránt a Tesla kulcsfontosságú előnyének tekintik a saját, kizárólag Tesla modellekkel használható töltőhálózatot, a felmérésben megkérdezettek 74 százaléka nem tudott válaszolni arra a kérdésre, hogy bármilyen típusú villanyautó tölthet-e a Supercharger hálózaton. Csupán 14% válaszolt nemmel, 12% pedig igennel.

Hozzászólásban írjátok meg, nálatok mi a fő indok, amiért nem vesztek, vagy akár azt, miért váltottatok elektromosra?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.