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
auto
2024. 04. 16. kedd

Hatalmas értékvesztésre számíthat, aki hagyományos autót vásárol

elektromos autó

A közeljövőben a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a gyártók kénytelenek lesznek megemelni a környezetszennyező autók árát. Ha le szeretnék szorítani a káros anyag kibocsátás flotta szintű átlagát, akkor komoly összegeket lesznek kénytelenek fejlesztésre költeni. Ha nem fejlesztenek, akkor pedig büntetést kell fizetniük. A lehetőségektől függetlenül a végeredmény az árak emelkedése, hiszen a profitról valószínűleg nem szeretnének (nem tudnak) lemondani a gyártók.

Sokan úgy gondolkoznak, hogy ha az új autók drágulnak, az majd magával húzza a használt árakat is. Első ránézésre logikusnak tűnik. Ezek szerint most érdemes dízel autót venni, jelenleg még a kevésbé szigorú környezetvédelmi előírások miatt viszonylag olcsó, azonban néhány év múlva az újak már drágák lesznek, így tőlem a mai vételár közelében veszik majd meg a használt autót, tehát minimális lesz az értékvesztés.

Nem egészséges ilyen környezetben élni. Aki az elavult autójával hozzájárul a szmoghoz, fizesse meg adóként az extra kórházi ágyak fenntartását, amelyekre a levegőszennyezés miatt van szükség.

Elképzelhető azonban egy másik forgatókönyv is, amely szerint nem így alakulnak majd az árak. A környezetvédelmi adók ugyanis nem csak az autógyártókat sújtják majd, hanem az autó mindenkori tulajdonosát is. Számos európai országban már ma is a szennyezéssel arányos adót kell fizetni az autó megvásárlása és birtoklása miatt. A tulajdonlás évei során folyamatosan jelentkező magasabb adók pedig nominálisan is egyre magasabbak lesznek, az autók életkorának növekedéséből fakadó értékcsökkenés miatt az autó értékéhez viszonyítva különösen fájdalmas összegekbe kerül majd szennyező autót birtokolni.

A kör bezárult, aki ma hagyományos autót vásárol, nem árt, ha komoly értékvesztéssel kalkulál és felkészül arra, hogy 5-10 év múlva már senki nem akarja tőle megvenni a magas adóteher miatt a szennyező autót, így nemcsak általa reálisnak tartott pénzt nem kap majd érte a használt piacon, az is előfordulhat, hogy fizetni kell majd a bontóban az autó ártalmatlanításáért.

Elon Musk már idén tavasszal megmondta, hogy pénzügyi öngyilkosság hagyományos autót vásárolni elektromos helyett.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.