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
auto
2024. 04. 23. kedd

Egy tisztán elektromos sportterepjáróval érkezik a hamarosan kezdődő Frankfurti Autószalonra a CUPRA, amely a márka második kizárólag villanymotorral működő modellje a tavaly nyáron bemutatott e-Racer versenyautó után. Míg azonban az elektromos TCR versenysorozatba szánt masina alapját a SEAT Leon Cupra adja, a festői spanyolországi síparadicsomról elnevezett koncepció feladata éppen az, hogy a SEAT modelljeitől való eltávolodást prezentálja a dizájn tekintetében. A 2018-ban önállósult márka formatervezői tehát ceruzát ragadtak, és ahogyan azt az ilyen tanulmányoknál illik, papírra véstek néhány agresszív vonalat, aminek az eredménye egy meglepően pofás divatterepjáró lett. Aki jártas a sci-fi műfajban, azt a Tavascan dizájnja első gondolatra talán a Predator filmek űrhajóira emlékeztetheti, amiben főleg az elülső hűtőrács és a merőben jövőbelinek berendezett utastér a ludas, ám ez kicsit sem áll rosszul az autónak: a hangsúlyozni kívánt sportosságot és eleganciát is sikerült átadnia CUPRA tervezőinek.

A Tavascan megépítéséhez a spanyolok a Volkswagen technológiáját kérték kölcsön, így az a MEB padlólemez került az aljába, amit a SEAT, és a VW Csoport többi tagja is beilleszt tisztán elektromos járművei alá. Az összkerék-meghajtáshoz két villanymotorra volt szükség, összesen 225 kW-os (301 lóerős) teljesítménnyel, amivel az autó álló helyzetből 6,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet. Tekintve, hogy korábban a legerősebb SEAT típusokat illették Cupra jelzéssel, a teljesítmény kiemelt szempont lesz a márka saját modelljeinek fejlesztésénél is. A Tavascanban az energia tárolását egy 77 kWh-s lítium-ion aksi végzi, ami a WLTP szerint 450 kilométernyi útra elég.

Sajnos a pazar fényképek készítése és nézegetése közben érzett élvezeten kívül ez a sportterepjáró nem játszik majd fontos szerepet az életünkben, hiszen a CUPRA nem tervezi továbbvinni a koncepció állapotából. Helyette megkapjuk az év elején bemutatott plug-in hibrid Formentor SUV-t, valamint további két tölthető hibrid érkezik 2020-ban. Hogy mikor lesz kipufogó nélküli modell is a kínálatában, azt a CUPRA egyelőre nem árulta el.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.