A napenergiás rendszerek fejlesztésével foglalkozó Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems a Frankfurti Autószalonon fogja bemutatni az elektromos autókhoz szánt legújabb fejlesztését, a tetszőleges színben gyártható, láthatatlan napelem cellákkal ellátott üvegtetőt.
Az integrált napelemek hatékonyabbak az eddig hasonló megoldásoknál, így akár 210 W/m² is lehet az elérhető névleges teljesítmény. Egy átlagos középkategóriás elektromos autó kb. 1,5 m² méretű teteje így akár napi 10 km extra hatótávot is adhat ideális körülmények esetén egy napsütéses napon, ami éves átlagban kb. 10%-kal növelheti az autó hatótávját – vagy ugyanennyivel csökkentheti a fogyasztást (ez a számítás 17 kWh/100 km fogyasztásnál évi 15 000 km futáson alapul). Az újdonság másik előnye, hogy számos színárnyalatban készülhet, így az autó tervezői is nagyobb szabadságot kapnak. A Frauenhofer a Frankfurti Autószalonon két különböző színben mutatja be a napelemes üvegtetőt.
A nagyobb hatékonyságot azzal a megoldással érték el, hogy a monokristályos szilícium napelemek átfedik egymást, az elektromos összeköttetésüket pedig egy vezetőképes ragasztóréteg biztosítja. Így a cellák között nincsenek rések, azaz áramtermelés szempontjából inaktív felületek. A modul teljes felülete felhasználható az energiatermeléshez, ezzel együtt homogén, esztétikus megjelenést biztosít. Alacsonyabbak lettek az ellenállásból fakadó veszteségek is és a cellák tetején lévő csatlakozók sem árnyékolnak, így a modul hatékonysága akár 2%-kal magasabb, mint a hagyományos napelemes megoldások esetén.
A napfénytető másik különlegessége, hogy a napelemeket a speciális, bármilyen színárnyalatban előállítható színes bevonat teljesen elrejti, ezért gyakorlatilag láthatatlanok. A napelemes tető kellemes mellékhatása, hogy mivel a napelemek átalakítják a beeső napsugárzást elektromos energiává, így csökken az autó túlmelegedése is. A napelemes cellák zsindelyszerű összekapcsolása miatt a modulok feszültsége magasabb, mint a hagyományos moduloknál, így hatékonyabb lehet az akkumulátor feszültségszintjére történő átalakítás is. A ragasztott modulok a mozgó járművek esetében tapasztalható jelentős termikus és mechanikai terheléseket is remekül elviselik.