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
auto
2024. 04. 16. kedd

A 2019-es Frankfurti Autószalonon (IAA 2019) az Audi leleplezte az Audi AI: Trail quattro nevű koncepcióautót, amely a jövő villanymotorral hajtott terepjárója lehet. Az újdonsággal együtt a három közelmúltban már bemutatott elektromos tanulmányautót is kiállították, így itt van az Audi Aicon, az AI: ME és az AI: RACE tanulmány is.

A négyüléses Audi AI: TRAIL quattro legfontosabb tulajdonsága, hogy ötvözi az önvezető funkciót a kiváló terepjáró képességgel. A tervezők rengeteg üveget alkalmaztak, így az egészen a talajszintig terjedő ablakoknak köszönhetően a járművezető és az utasok remekül kilátnak minden irányba, ami nem csak nehéz terepen manőverezve fontos, de együtt is élhetnek a természettel. Az autó rengeteg üvegfelülete ellenére a monolit karosszéria biztosítja a kellő merevséget. Az összkerék hajtást négy villanymotorral valósították meg, melyeket a kerekek közelébe szereltek. A rendszer maximális teljesítménye 320 kW, legnagyobb nyomatéka 1000 Nm, azonban terepjáráskor többnyire csak egyetlen kerék esetében van szükség a hatalmas nyomatékra, ezért a gyakorlatban a teljesítménynek csak egy töredékét használja ki az autó.

Mivel az AI: TRAIL olyan töltőinfrastruktúrát nélkülöző terepre tervezték, komoly hatótávot biztosító lítium-ion akkumulátort építettek be: kiépített utakon és könnyű terepen 400-500 km a hatótáv, de nehéz terepen, ahol szinte folyamatos a kerekek megcsúszása vagy talajtól felemelkedése a fogyasztás megnövekedik ez az érték 250 km-re csökkenhet a WLTP szabvány szerint mérve.

Az autó maximális sebessége közúton a 130 km/h. A jármű vezérlése folyamatosan figyeli az energiaáramlást és a fogyasztást, ezzel még nehéz terepen is a maximális energiahatékonyságot, azaz hatótávot biztosítva.

Az Audi Aicon modell már két éves, az IAA 2017 keretében mutatták be.

A harmadik modellt Audi PB18 e-tron néven leplezték le 2018-ban, és most 2019-ben Frankfurtban megkapta az AU előtagot, így a család részévé vált. Így lett AI: RACE.

A tanulmányautó-sorozat negyedik része az Audi AI: ME nevű autonóm városi autó, ami 2019-ben Shanghajban mutatkozott be.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.