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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Hogyan is lehetne hitelesebben megnyitni a német autóipar legnagyobb autós rendezvényét, ha nem egy újabb BMW célkitűzéssel, ami a gyártó elektromos elkötelezettségét mutatja? A müncheni cég széles plug-in hibrid választékával, és népszerű tisztán villanyos i3-asával továbbra is az elektromos modellek koronázatlan királyai a prémium kategóriában – noha túl nagy tolongás nincs ezért a címért –, így nem szerénykedik a BMW olyan célkitűzéseket maga elé állítani, mint például az egymillió hálózatról tölthető gépjármű elérését 2021 végéig az utakon. Az új mérföldkövet Oliver Zipse vezérigazgató jelentette be a Frankfurti Autószalonon, aki pozitívan vélekedik az elektromobilitás globális alakulásáról. Szerinte a nem egységes infrastruktúra, az eltérő vezetési szokások és a politikai körülmények következtében ugyan más ütemben terjednek majd a villanyautók a világ egyes részein, ám számos ország biztos piacot jelent a BMW konnektoros modelljei számára. Németországban idén eddig egyik autógyártó sem adott el annyi tölthető autót, mint a BMW, Norvégiában pedig már most négy eladott modellből hármat elektromos meghajtással visznek haza a vásárlók. 2030-ra Kína válik igazán meghatározóvá, ahol az előrejelzések szerint a megrendelt új prémium modellek több mint 50 százalékában tisztán elektromos meghajtás dolgozik majd, miközben Európában és az Egyesült Államokban ez csak a 25%-ot közelíti.

A fogyasztók igényeinek kielégítése céljából a tölthető modellválaszték már 2023-ra huszonöt tagúra bővül az eredetileg tervezett 2023 helyett. Ezek között szép számmal lesznek hibridek, de tisztán villanyosok is, mint például az iX3, mely a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját hordozza. E hajtáslánc gyártásánál figyelmet kapnak a fenntarthatósági kérdések, így a kobalt beszerzése már nem a kongói bányákból fog történni.

Az akkumulátoros elektromos meghajtás mellett a hidrogén is szerepet kap a vállalat jövőjében, az üzemanyagcellás technológia népszerűsége ugyanis a BMW szerint a következő évtized második felében mutat majd kiugró növekedést. Erre a gyártó egy kisszériás tesztflottával készül, melynek előfutára az autószalonon látható a BMW i Hydrogen NEXT tanulmányautó.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.