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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kínában és Kaliforniában is bővíti a gyárait a Tesla

elektromos autó

Két rövid hír a Tesla háza tájáról, két külön kontinensről de mégis kapcsolódnak.

Bővül Fremont

A Tesla által Kalifornia államhoz beadott hivatalos papírokból tudjuk, hogy megkezdték a GA5, azaz a General Assembley Line 5 építését a cég amerikai autógyárában. A GA1 a kombinált S/X végszerelő sor megjelölése, míg a GA2 és 3 voltak az eredeti Model 3 gyártósorok. Mint emlékezetes, a GA4 volt az a végszerelősor, amit egy „sátorban” raktak össze – bár a média szeretett ezen élcelődni, a könnyűszerkezetes épület nem valami Quechua kemping cucc, hanem egy olyan csarnok, amit pl. a légiközlekedésben is előszeretettel használnak.

Tesla Fremont

A hatalmas fremonti Tesla gyár. Forrás: Tesla

A GA5-ről sokat eddig nem tudunk, de valószínűsíthető, hogy a Model Y-hoz kell – az első autók kiszállítása elméletileg 1 év múlva kezdődik, de több jel is arra utal, hogy a Tesla ezúttal jócskán ráhagyott a becslésre, és ennél előbbre jár. Hogy ez is könnyűszerkezetes csarnokban lesz-e, vagy a főépületben, az sem tisztázott, bár régebben olvastunk olyan pletykákat, hogy a cég épít házon belül egy sokkal költséghatékonyabb S/X sort, és a jelenlegi helyére kerül az Y végszerelő sora. A Redditen fellelhető anekdoták alapján, akik mostanában voltak gyárlátogatáson (ez a Tesla vásárlók privilégiuma) arról számoltak be, hogy egy nagy gyártósor épül egy elkerített és részben eltakart területen.

A fremonti gyár alaprajza. Forrás: Tesla

A fremonti gyár alaprajza. Forrás: Tesla

Bővül Sanghaj

Még szinte el sem készült a sanghaji Gigafactory 3 első fázisa, máris arról kaptunk hírt – és videofelvételt -, hogy megkezdődött a második fázis építése. A 80 hektáros, azaz nagyjából 110 FIFA focipályányi területen idén január elején tették le az alapkövet és az épületegyüttes első darabjában hamarosan meg is indulhat a Model 3 alapverziójának próbagyártása.

A GF3 déli oldalán verik le a cölöpöket. Forrás: Youtube/Jason Yang

A második fázishoz elkezdték a cölöpök leverését – korábban az első építmény munkálatai is így kezdődtek. Feltételezhető, hogy az új épület is majd a Model Y gyártását fogja szolgálni.

Hamarosan elkészül egyébként a GF3 fő elektromos állomása is, amit egy 16,7 kilométeres kábel kihúzásával kötnek rá az elektromos hálózatra – ennek lefektetését tegnap fejezték be. Valószínűleg ez az utolsó nagyobb lépcső a próbagyártás megkezdése előtt.

Végül a fentiek illusztráláshoz egy friss 4k-s drónvideó a GF3 alakulásáról. 2:40-től látszik a földterület déli részén a második fázis építésének megkezdése.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.