PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Ez most egy elég rövid poszt lesz így péntek délutánra időzítve… de mivel kering most egy aktuális videó a neten, gondoltam megosztom ehhez az örökzöld témához.

Nem…

Szóval a rövid válasz természetesen az, hogy nem. Kicsit bővebben kifejtve bontsuk ketté hajtáslánc és töltés témára.

A hajtáslánc (aksik, motorok, inverter, valamint ezek elektronikája) abszolút vízhatlanul van csomagolva. Természetesen ha az ember elég erősen próbálkozik, minden technikát ki lehet nyírni, de alapvetően egy nagy eső, autómosó, pocsolyák az úton nem jelentenek kihívást. Sőt, mint a cikk alján lévő videóban látszik, ezen a téren sokkal többet bír a villanyautó mint a belsőégésű társa, hiszen nincs szükség levegőre (oxigénre) a működéséhez, illetve pontosan az erősáramú komponensek miatt az egész vízhatlanra van csomagolva, szemben egy hagyományos autó motorterével.

A töltés oldalán pedig, miután rácsatlakoztunk az égszakadás közepén az utcai töltőre, a rendszer először ellenőrzi a kapcsolatot és csak akkor engedi rá a feszültséget, ha minden rendben van. Ha víz kerülne az autó és a töltő csatlakozója közé, egyszerűen nem indul el a töltés. Biztosak vagyunk benne, hogy ha valaki már valaha megsült volna egy villanyautó töltőnél, az azonnal breaking news lett volna minden médiában és tudnánk róla.

….de

Most a sort hátulról kezdve, szóval, na… ne tessék hülyének lenni! Ha látjuk, hogy sérült a kábel, vagy a töltőoszlop, akkor ne próbálkozzunk. Otthoni töltésnél pedig tessék szakképzett villanyszerelővel dolgozni – lehetőleg olyannal akinek ez nem az első villanyautó töltője. Az okosba megoldott kábelezés, pláne a hosszabbítózás és az egymásba dugott elosztók hada szinte biztos recept a bajra.

Ami pedig a hajtásláncot illeti, mint az alábbi Model X esetén látjuk, elég komoly vízmélységen is át lehet hajtani vele, de ettől még az autó egésze nem vízhatlan, szépen befolyik az ajtóknál a víz, aztán jól berohad az utastérben a kárpitozás. Ezenkívül az elektromos ablakok és egyéb kütyük motorja és kábelezése is beázhat és a rozsdásodást is segítheti az akció. Ami pedig a legnagyobb gond: egy az alábbihoz hasonló esetben fogalmunk sincs mi van a víz alatt: kimosott út, víznyelő ürege, esetleg törmelék és egyéb tereptárgyak.

És akkor most nézzünk meg egy nagyon vagány, de rendkívül felelőtlen (idióta) Model X tulajdonost.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.