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
auto
2024. 04. 20. szombat

Egy villanyautós utazás, mint a mi hétvégi 900 km-es utunk ma már nem számít nagy durranásnak, még akkor sem, ha Magyarországról keleti irányba indulunk. Ezért a marosvásárhelyi utunkról ezúttal nem is a tőlem megszokott részletességű útleírást készítettem, inkább csak a tapasztalatokat szedtem össze azoknak, akik a közeljövőben elektromos autóval indulnának Erdélybe.

Románia villanyautóval való átjárhatósága leginkább a Renovatio és a Kaufland együttműködésének eredményeként megszületett hálózatnak köszönhető. A töltők használati módja az utóbbi hónapokban többször változott, a korábbi RFID kártyás indítást felváltotta a weboldalról indítás, bevezették a városonként és 24 óránként egy ingyenes töltést biztosító kuponokat, elkészült az Android alkalmazás, és készülőben az iOS verzió is.

A Renovatio hálózata egyre kiterjedtebb, de egyelőre nincs nagy verseny a piacon. A MOL, E.ON, Rompertrol még nem fedi le az egész országot, és a NEXT-E töltőhálózat is csak most épül. Míg ezek a szolgáltatók többnyire DC villámtöltőket telepítenek, az egy-egy helyszínnel rendelkező cégek inkább 22 kW-os AC töltőket üzemeltetnek.

Románia töltőhálózatban az a jó, hogy a töltők nem az ország néhány nagyobb városába kerültek a helyi villanyautósok támogatására, hanem az ország legnagyobb részét lefedve, egymástól 50-150 km távolságra lévő kisebb-nagyobb városokba. Így az ország a kis töltőszám ellenére egész biztonságosan bejárható. Némi veszélyt persze jelent, hogy a legtöbb városban egyetlen töltő található, így érdemes hagyni némi tartalékot az akkuban arra az esetre, ha az adott töltőt valamiért nem tudjuk használni.

Románia autópálya hálózata sajnos elmarad a Magyarországon vagy Nyugat-Európában megszokottól, ezért a legtöbb irányban lassan, országúton és lakott területeken át haladhatunk. Ez utóbbi nagyon fárasztó, időigényes és jóval balesetveszélyesebb, mint autópályán megtenni a nagyobb távolságokat, aki elég optimista egyetlen pozitívumot találhat benne: a lakott területen kívül és belül egyaránt 70-100 km/h között hömpölygő forgalom jótékony hatással van a villanyautók fogyasztására és hatótávjára. Szomorú tény, hogy lakott területen balesetveszélyes az 50 km/h megengedett sebesség betartása, mivel szinte senki nem megy ilyen lassan, így akár kamionok is veszélyes előzésbe kezdenek, ha valaki a megengedett sebességgel halad, így biztonságosabbnak tűnik felvenni a forgalom ritmusát és 70-nel menni, mint folyamatosan előzés alatt állni.

A villanyautó töltők többsége lakott településeken található, így az autó töltését bevásárlás vagy városnézés idejére lehet szervezni. Ennek a megoldásnak persze komoly hátránya, hogy akkor is be kell autózni a belvárosba a töltéshez, ha lenne elkerülő út az adott város körül. Erre példa Kolozsvár, amit akár Marosvásárhely, akár Gyulafehérvár felé tartva is elkerülhetnénk, de míg Kolozsvár belvárosában számos töltő található, az elkerülő autópálya előtt és után messze van csak töltési lehetőség. Így ha nincs elég nagy akkumulátor az autónkban, kénytelenek vagyunk másfél órával meghosszabbítani az utazást, amiből csak 30 perc a töltés, a másik 1 óra az, hogy beautózzunk Kolozsvár központjába.

Nekünk végül mindkét irányban sikerült kihagyni a kolozsvári kerülőt. Odafelé inkább Tordán töltöttünk rá az akkura 22 kW-os nyilvános AC töltőn, hogy eljussunk Marosvásárhelyig, így Kolozsvár belvárosát elkerülhettük. A Kolozsvárra való behajtáshoz képest a lassabb töltő és a hosszabb országúti szakasz ellenére is időt nyertünk. Hazafelé nem volt már ilyen szerencsénk, a töltő ugyanis kommunikációs hiba miatt nem volt használható. A Renovatio ügyfélszolgálata a telefont két próbálkozásból egyszer sem vette fel, a weboldalon elküldött üzenetre és emailre azóta sem érkezett válasz, igaz távolról úgy tűnik már online a töltő. Mivel hazaúton ez a töltés csak egy opcionális lehetőség volt, a kiesése nem okozott gondot. A környéken meglátogatott barátainknál kényelmesen töltött annyit az autó, hogy ne kelljen Kolozsvárra bemenjünk. Ha a töltővel odafelé úton lett volna gondunk, akkor kellemetlen helyzetbe kerültünk volna, hiszen Marosvásárhelyig már nem volt elég energia az autónk akkujában. Nem esett volna jól visszamenni 35 km-t a legközelebbi kolozsvári töltőig. Ezért sem érdemes teljesen lemerült akkuval érkezni a töltőhöz, bár az (erdélyi) emberek segítőkészségét ismerve egész biztosan kaptunk volna a környéken egy szabad konnektort.

Odaúton mikor nagyon fontos volt működött, hazafelé, mikor elsősorban barátaink villanyszámláját kíméltük volna nem tudtuk használni Tordán a Kaufland AC töltőjét. Érdekesség, hogy csak 1 töltőaljzat van, mégis 2 parkolóhelyet festettek fel.

A leghosszabb töltés nélküli etap a Tordatúr és Nagyvárad közötti 184 km-es szakasz volt, amit a sok lakott terület és a forgalmi dugók miatt 3 óra 3 perc alatt sikerült csak abszolválni. Az utazás nem a villanyautó miatt volt ennyire lassú, amit az is jól példáz, hogy tele akkuval indultunk és 23%-kal sikerült a nagyváradi töltőhöz érkezni, tehát bőven volt még az akkuban tartalék, mehettünk volna gyorsabban, ha a forgalmi viszonyok engedik. Ezen a szakaszon két AC töltő is útba esik, Bánffihunyadon néhány hete működik egy töltő a városközpontban és Kesztegen is üzemeltet egy helyi benzinkút szintén AC töltőt. Ha tudtam volna gyorsabban haladni és töltésre van szükség, inkább megálltam volna ezek egyikénél egy rövidebb pihenőre, de a gyerekek majdnem az egész utat végigaludták, és töltésre sem volt szükség, mert a lassú tempó és sok lejtő miatt keveset fogyasztott az autó. Ami ezen az úton is bebizonyosodott: hatalmas előnyt jelent, ha egy alkalmazásban vagy weboldalon távolról ellenőrizhető egy töltő működőképessége és foglaltsága, így elkerülhető, hogy csak a helyszínen tapasztaljuk meg, hogy feleslegesen autóztunk oda a töltőhöz.

184 km 3 óra alatt. Nem hatótávpara miatt haladtunk lassan, 23 százalék maradt az akkuban.

Odafelé csütörtök délután tudtunk indulni, így körülbelül félúton egy szállással megszakítottuk az utazást, elsősorban a gyerekek miatt, természetesen szokás szerint úgy választottunk szálláshelyet, hogy előre megkérdeztük, tudunk-e majd konnektorról tölteni, így egy töltést is megtakaríthatunk a szálláshellyel. Hazafelé egy nap alatt utaztuk végig a 6 órás autóutat, amit egy néhány órás vendégséggel (közben konnektoros töltéssel), illetve egy 30 perces nagyváradi és egy 9 perces debreceni töltéssel egészítettünk ki. Ez utóbbi végül teljesen feleslegesnek bizonyult.

Az utazás nem lett volna rövidebb hagyományos autóval sem, ugyanígy megálltunk volna pihenni, mert 3 óra nonstop autóvezetés után már nem csak az autóvezető, de a legtöbb utas is igényli ezt. Ami kicsit más villanyautóval: lehetőleg ott állunk meg, ahol töltési lehetőség van és sajnos néha még mindig kénytelenek vagyunk kisebb-nagyobb kitérővel beautózni egy nagyváros belvárosába.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.