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
auto
2024. 04. 19. péntek

A legbrutálisabb törésteszten is remekelt a Model 3

elektromos autó

Manapság már nem nagyon kapjuk fel a fejünket azon, ha egy autó töréstesztje 5 csillagos lesz, inkább az a szokatlan, ha nem. A Tesla Model 3-at is törte már az amerikai NHTSA, az európai EuroNCAP, illetve az ausztrál ANCAP és az autó minden hivatalos állami teszten a maximális eredményt érte el – illetve a Tesla szerint még annál is jobbat.

Forrás: IIHS.org

Forrás: IIHS.org

Az amerikai biztosítótársaságok által működtetett IIHS azonban nagy mumus, mert van egy nagyon gonosz töréstesztjük, amin korábban még a Model S is csak 4-est kapott. A Model 3 most ezt a próbát is színötössel vitte és megkapta a csak a legjobbaknak járó Top Safety Pick+ minősítést.

A kis átfedéses pokol

Kezdjük is mindjárt ezzel a legnehezebb teszttel. A kis átfedéses törésteszt az IIHS találmánya és azt hivatott szimulálni, amikor, mondjuk egy balul sikerült előzéskor, vagy a kisodródó autó tereptárgynak ütközésekor éppen csak megcsípi az „ellenfelet”. Ilyenkor, a normál 40%-os átfedéses tesztekkel szemben, csak az autó elejének 25%-a találkozik az akadállyal és ennek kell elviselnie a teljes terhelést. A Model S, amit ennek kategóriának a bevezetése előtt terveztek, itt csak „átlagos” minősítést kapott. A Model 3 viszont megkapta a legmagasabb „good” kategóriát.

A részletes eredményeknél egy darab sárga, azaz „átlagos” eredmény van csak, mivel az bal első oszlop alja valamennyit behatolt az utastérbe, de ez nem volt elég szignifikáns ahhoz, hogy ne járjon az összesítésben a zöld szín. Az vezető fejsérülésének veszélye rendkívül jó pontszámot kapott: a 88-as HIC-15 érték a fele a kategórián belüli riválisokénak.

A szokásos menü

Emellett persze volt hagyományos, 64 km/h-val végzett első és 50-el végzett oldalsó teszt is – ezek videói alább találhatóak. Mind a kettőn a legmagasabb minősítést kapta a Model 3.

Összesítés, extra pontok és kifogások

Az autó egyébként a többi kategóriában is megkapta a legjobb minősítést. Így például a teteje a kocsi súlyának 5,85-szorosát is el tudja viselni, a biztonsági övek és a fejtámlák is jók, és a Model S-sel ellentétben itt a fényszórók is megkapták a zöld színt.

Forrás: IIHS.org

Forrás: IIHS.org

Az autó aktív biztonsági rendszerei, úgy mint a vészfékezés és az ütközést elkerülő automatikák a „superior” kategóriát kapták. Az egyedüli kifogás a gyerekülések kapcsán merült fel – na nem azért mert nem biztonságosak, hanem mert a becsatolásukhoz nagyon mélyre kell nyúlni az ülések között.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.