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
auto
2024. 04. 20. szombat

Speckó LG cellákat kapnak a kínai Teslák – már gyártják is!

elektromos autó

Folyamatosan pörögnek a hírek a Tesla kínai gyára kapcsán – ha a hónap végén megtörténik a gyár ipari áramellátásának beüzemelése, akkor valószínűleg szinte azonnal el is fog indulni a próbagyártás. Jelenleg a robotok és gyártósorok beállítása folyik, mint az az alábbi  friss képen is látszik. Ha pedig minden jól megy, akkor az év vége előtt már ki is szállítják az első helyben gyártott Model 3 SR+ autókat a kínai vásárlóknak.

Egy „apró” részlet eddig azonban nem volt tiszta, nevezetesen senki nem tudta biztosan, honnan jönnek majd a cellák az aksikhoz. A legfrissebb hírek szerint azonban most nem csak a partner kiléte derült ki, de már konkrétan gyártásban is vannak a sanghaji Teslák aksijai.

Forrás: Tesla

Nem a Panasonic

Mint ismeretes, a kaliforniai cég ugyan saját maga kísérletezte ki az aksikhoz a receptet, de a gyártást egy tapasztalt partnerre, a japán elektronikai óriás Panasonicra bízza már a 2012-es Model S óta. A két nagyobbik autóhoz még a mai napig az ázsiai szigetországból érkeznek a 18650-es formátumú cellák, míg a Model 3 és később majd az Y, a Semi és a Roadster, na meg valószínűleg a pick-up is a nevadai Gigafactory 1-ből kapja az újabb 2170-eseket, az egész hajtáslánccal együtt.

Azt azonban már egy ideje sejteni lehetett, hogy a kínai gyárban ez másként lesz. A Tesla eleve úgy tervezi az összes jövőbeni gyárát, így a Gigafactory 3-at is, hogy azok mindent, azaz az autókat, a motorokat és a cellákat/aksi csomagokat is egy helyen készítsék. Azonban a gyártás mielőbbi megkezdése érdekében először az autók gyártósoraira koncentráltak, a helyi cellagyártás majd csak később jön. Addig is azonban, valahonnan kellett az extra kapacitás.

Az LG gyára a kínai Nanjingban. Forrás: Google Maps

Sokáig ment a találgatás, hogy vajon melyik kínai aksi gyár fog bedolgozni az amerikaiaknak, de végül az egyik koreai óriás, az LG Chem kínai üzeme lett a befutó. A Tesla és az LG egyébként már egy ideje kerülgetik egymást, mivel a még jelenleg is szűkös saját kapacitás miatt a Tesla a Powerwall és Powerpack otthoni illetve ipari aksi csomagokhoz a Panán kívül más üzemekből is rendel cellákat. Így például a híres ausztráliai Hornsdale akkumulátor parkba a Samsung SDI gyártotta azokat, de tudjuk, hogy az LG celláit is már bevizsgálták és minősítették korábban.

A legfrissebb koreai médiajelentések szerint pedig az LG szeptember 18-án már meg is kezdte a cellák gyártását a nanjingi üzemében, amely mintegy 300 kilométerre van a sanghaji Tesla gyártól. (Ez egyébként kevesebb távolság, mint az a 400 km ami a nevadai Gigafactory 1 és a fremonti autógyár között van).

Más a kémia

Ez eddig még teljesen hihető is és meg is erősíti azokat a várakozásokat, miszerint szinte bármikor indulhat a gyártás a Gigafactory 3-ban. Mivel egy SR Model 3-ban nagyjából 3000 darab 2170-es cella van, ezért a heti 3000 darabosra tervezett gyártási ütemhez 9 millióra lesz szükség belőlük. Még ha a termelés nem is ilyen tempóval indul majd, nem árt, ha az üzem kicsit előre dolgozik.

LG 2170. Forrás: 18650batterystore

Ami a hírben viszont alapos fejvakarásra ad okot, az az, hogy a koreai lap szerint az LG NCM kémiájú, azaz nikkel-kobalt-mangán felépítésű cellákat gyárt a Teslának. A Tesla ma is használ ilyeneket, de ezeket a Powerwall és Powerpack termékekben kell keresnünk, ez a mix ugyanis, elvileg, jobban illik az ezeknél szokásos töltési-kisütési ciklushoz. Az autókban a kaliforniai cég eddig NCA, azaz nikkel-kobalt-alumínium cellákat használt . Általánosságban úgy tartják, hogy az NCM (vagy NMC) kémia kicsit biztonságosabb, stabilabb cellát eredményez, de az NCA-nál kisebb teljesítményt tud leadni és kevésbé tartós. Ez lehet, hogy jó kompromisszum volt a kisebb aksis Model 3-nak, amely teljesítményben is szerényebb, de persze csak találgatunk.

A jó hír azonban az, hogy a koreai információk szerint az LG NCM cellái is 8:1:1 arányúak lesznek, azaz 8 egység nikkelre jut 1 egység kobalt és 1 egység mangán. Tehát a Tesla továbbra is tartani tudja a rendkívül alacsony kobalt arányt, ami azért jó, mert ez messze a legproblémásabb alkotóeleme az aksiknak (főleg a kitermelés körülményei miatt).

Második fázis

A hírhez kapcsolódik az a találgatás amely a Gigafactory 3 második fázisának mivolta körül zajlik. Mint arról mi is beszámoltunk, még meg sem indult a gyártás Sanghajban, már meg is kezdték a gyár bővítését a második fázis alapozásával.

A GF3 déli oldalán verik le a cölöpöket a második fázishoz. Forrás: Youtube/Jason Yang

Az alapterületet elnézve, az új épület jóval kisebb lesz mint a most elkészült gyár, ezért aktívan folyik a találgatás, vajon mi kerül ide. Mivel a jövőre várható következő generációs, a Maxwell szárazelektróda technológiájára épülő új Tesla cellák gyártása jóval kevesebb helyet igényel, ezért a terv az lehet, hogy amíg a „hagyományos” cellákat használják, addig ezeket az LG-től veszik, de a saját, helyi gyártókapacitás épületét már az új kémiához szabják. Így a Phase 2 nem más mint az épülő aksi gyár.

A szárazelektródiás technológia számtalan előnye mellett az egyik az, hogy nincs szüksége a hatalmas szárító gépekre, így a termelés volumene ugyanakkora helyen akár tizenhatszoros is lehet. Forrás: InsideEVs / Maxwell Technologies

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.