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
auto
2024. 04. 19. péntek

A személyautók eladása az Európai Unió területén egyre gyorsabban csökken. 2019 májusában és júliusában volt egy kis megtorpanás, sőt hajszálnyi növekedés is, de a májusi +0,1% és a júliusi +1,4% elhanyagolható ahhoz képest, hogy júniusban, augusztusban, de már az előző év végén is a legtöbb hónapban 8% körüli csökkenés volt tapasztalható.

Az Európai Unió személyautó eladásainak trendje (forrás: ACEA)

Érdekes elgondolkodni azon, hogy mi lehet a háttérben. Talán a következő gazdasági válság küszöbén állunk és ennek előjeleit látjuk a csökkenő autó eladásokban? Esetleg az Y-generáció másképp gondolkozik, számukra kevésbé fontos egy használati tárgy birtokolása, ezért egyre inkább előtérbe kerülnek az autómegosztó szolgáltatások, a taxi és a tömegközlekedés?

Bármelyik is legyen az indok, sorra hallunk az autóiparban létszámcsökkentésekről, egy friss hír szerint például a BMW 5-6000 fős létszámleépítést tervez 2022-ig csak Németországban. Az elektromos autók térhódításával az autógyártóknál és autóipari beszállítóknál is fokozatosan csökken majd a munkaerő-igény. Ha az autó eladások csökkenése még nem is a válság jele, könnyen kiváltója lehet egy újabb gazdasági visszaesésnek.

Magyarországon egyelőre nincs nyoma csökkenésnek, 2019 január és augusztus között 10%-kal több személyautót adtak el (105 444 db), mint 2018 azonos időszakában (95 728 db), 2019 júliusában pedig egészen kiemelkedő 27% volt a növekedés 2018 júliusához képest. Azonban a magyar havi 10-15 000 darabos értékesítés csak egy apró csepp az Európai Unió havi 1-1,5 millió példány között ingadozó eladásaihoz képest. Sajnos Magyarországon is rengetegen dolgoznak közvetlenül vagy közvetve az autóiparban, ezért itthon is nagyon sokan a saját pénztárcájukon érezhetik az elmúlt évben egyértelműen megfordult trend hatásait.

Ti hogy látjátok? Mi állhat az európai autópiac számainak csökkenése mögött?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.