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
auto
2024. 04. 24. szerda

Jövőre Európában is kapható lesz a kínai Aiways elektromos terepjárója

elektromos autó

Megkapta az Európai Unióban való értékesítéshez elengedhetetlen típusengedélyt a kínai Aiways U5-ös tisztán elektromos sportterepjárója az engedélyezési eljárásban illetékes TÜV Rheinland német vállalattól, így a jövő évtől újabb kínai villanyautó válik elérhetővé az európai vásárlók számára. Az Aiways eredetileg a legelső kínai autógyártó szeretett volna lenni, mely sikeresen betör az európai piacra, ám a briteknél már kapható MG ZS EV miatt be kell érnie a második hellyel. Kivéve, ha nagyon szigorúak akarunk lenni, merthogy az MG egy kínai kézbe került brit márka, az Aiwaysnek viszont semmilyen európai kötődése nincs, így az U5-öt nevezhetjük majd a legelső ízig-vérig kínai villanyautónak Európában, már ha addig meg nem előzi valaki. Az anyavállalat azonban közös, mindkét elektromos terepjáró a SAIC Motors terméke.

Hiába kerestük a Frankfurti Autószalonon, nem volt ott az Aiways U5. Helyette megtaláltuk a főpályaudvaron.

A kontinensen érvényes hivatalos European Framework Directive for Whole Vehicle Type Approval (WVTA) szerinti engedélyezés lebonyolításához az U5-ből két prototípus is érkezett Németországba, amelyeket az Aiways mérnökei vezettek Kínából Frankfurtba, mintegy 14 ezer kilométeren át, megtéve az eddigi legnagyobb tesztvezetési távolságot két pont között, és folyamatosan dokumentálva az autók által produkált értékeket.

Kínában a jármű nagyjából 200 ezer jüanról indul (8,7 millió forint), arról viszont egyelőre nincs hivatalos információ, hogy az európaiak mennyiért juthatnak majd hozzá az U5-höz. A 2017-ben alapított start-up egy folyadékhűtéses 63 kWh kapacitású lítium-ion akkupakkot tett a jármű aljába, ami NEDC szerint 460 kilométernyi utazásra elég egy töltéssel, értelemszerűen a kontinensen használatos WLTP szabvány szerint ez jóval kevesebb lesz. Kínában azonban plusz pénzért kibővíthető az aksi, így minden bizonnyal Európában is kérhető lesz nagyobb hatótávval az autó. Az U5 villanymotorja 140 kW teljesítményt és 315 Nm nyomatékot tesz a rendszerbe, az intelligens jelzőt pedig a biometrikus azonosítóval, nagy felbontású érintőkijelzőkkel, és a tucatnyi vezetéstámogató rendszerrel érdemelte ki a villany-SUV.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.