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
auto
2024. 04. 19. péntek

Hogyan segít a villanyautó természeti katasztrófák esetén

elektromos autó

Az alábbi videó ugyan egy Nissan reklámfilm, azonban Japán példáján keresztül érdekes szempontokra hívja fel a figyelmet. A távol-keleti ország olyan területen fekszik, ahol viszonylag gyakoriak a földmozgások. A természeti katasztrófák után a közmű és egyéb közszolgáltatások helyreállítási ideje még a fegyelmezett Japánban is hosszú időt vehet igénybe.

Általában az elektromos hálózat helyreállítása a legfontosabb, ehhez átlagosan 24 órára van szükség. Amikor a V2G (vehicle-to-grid) funkcióról beszélünk, a többség arra gondol, hogy a nyilvános töltőállomásokhoz csatlakoztatott autók tárolják délben a napelemek extra termelését, majd visszaadják a tárolt energiát naplementekor, amikor a legtöbb család hazaér és elkezd fogyasztani, de a nap már nem süt eléggé a napelemek magas termeléséhez. A napi vagy akár évszakos ciklikusságtól fontosabb lehet a hálózat pillanatnyi csúcsainak és völgyeinek kisimítása, a Nissan azonban egy ennél is fontosabb szempontra hívta fel a figyelmet.

Egy mai villanyautó egy átlagos háztartás fogyasztóit 2-4 napig képes árammal ellátni

Egy feltöltött akkumulátorral rendelkező elektromos autó egy átlagos háztartás minden fogyasztóját képes ellátni árammal 2-4 napon keresztül. Ha az emberek takarékoskodnak és csak a legfontosabb fogyasztókat használják, ez az idő többszörösére növekedhet. Ráadásul amikor egy városban már helyreállt az áramszolgáltatás, de a szomszédos településeken még nem, akkor az autók egyszerűen odamehetnek és egy másik városban biztosíthatnak vészhelyzeti energiaellátást.

Bár az áramszolgáltatás visszakapcsolása általában 24 órán belül megtörténik, az ivóvíz szolgáltatáshoz már 6 napra, a gázszolgáltatás helyreállításához pedig átlagosan 23 napra van szükség. Azaz az elektromos hálózat helyreállítása után az elektromos járművek már feltölthetők és segíthetnek olyan feladatokban, mint például ivóvíz szállítása olyan régiókba, ahol nincs vezetékes vízellátás. Fűtési szezonban a gázszolgáltatás helyreállításáig is nagyon hasznos lehet az akkumulátorral odajuttatott extra energia.

Ennél is érdekesebb aspektus, hogy egy elektromos autóval egyszerűen beparkolhatunk egy óvóhelyre, hiszen nem füstöl. Az autó világítása és elektromos fűtése így jelentősen növelheti az óvóhelyen tartózkodók komfortját. A Leaf ugyan nem, de az e-NV200 (japán változata) konnektorokkal is fel van szerelve, amiről kisebb fogyasztású külső elektromos eszközök is működtethetők vészhelyzetben, melyek létfontosságúak lehetnek például a kommunikációhoz. A videó szerint a konnektorok segítségével elektromos főzőlapok is működtethetők, így az óvóhelyen lévő személyeknek meleg ételt is biztosíthat az autó akkumulátorában tárolt energia. Őszintén szólva nem vagyok biztos benne, hogy az autóba szerelt konnektorok egy villanyrezsó teljesítményével is megterhelhetők, de a CHAdeMO szabvány által támogatott V2G funkcióval egész biztosan nagyobb fogyasztók is elláthatók energiával. Az Európában nyerésre álló CCS szabvány egyelőre nem támogatja a V2G funkciót.

Egy természeti katasztrófa után a benzinkutakon hetekig tartó üzemanyaghiány alakulhat ki, az áramszolgáltatás viszont jellemzően 24 órán belül helyreáll, ezekben a hetekben kizárólag a villanyautókkal oldható meg a szállítás, közlekedés

A szállítások akadozása miatt egy természeti katasztrófa után a benzinkutakon a tapasztalatok szerint akár két hétig is tarthat az üzemanyag hiány, így a tömegközlekedés is akadozni fog. Japánban a 2011-es földrengés után 1 teljes hónapra szükség volt ahhoz, hogy teljesen stabilizálják a benzinkutak üzemanyag ellátását. Ilyenkor hiába van tele tankkal 500 vagy akár 1000 km hatótávja egy hagyományos járműnek, csak a villanyautók lesznek mozgásképesek, mivel az elektromos hálózat általában már az első napon helyreáll.

A Nissan videójában volt néhány olyan ötlet, ami nekem nem jutott volna eszembe, például az óvóhelyre beparkolni az autóval a fűtéshez. Szerintetek milyen egyéb előnye vagy hátránya lehet katasztrófahelyzetben egy villanyautónak?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.