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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ez nem egy Batman-pillanatkép, hanem a Porsche elektromos VTOL-ja

egyéb

Nem lenne könnyű kitalálni, hogy vajon milyen projekt hozhat össze egy prémium sportautógyártót, és a világ legnagyobb repülőgépgyártó vállalatát. Akár arra is gondolhatnánk, hogy a Porsche is a rakéta-technológiához nyúl, hogy valamikor a nem túl távoli jövőben odapiríthasson egyet a SpaceX hajtóművekkel felszerelt Tesla Roadsternek a Nürburgringen, ám a választ nem a földön, hanem a levegőben kell keresni. A Porsche és a Boeing egy tisztán elektromos VTOL (Vertical Take-off and Landing) koncepció fejlesztéséről írt alá megállapodást, mely számos vállalat szerint a jövő közösségi közlekedésének egyik fontos eszköze lesz. A repülő taxis szolgáltatásra az Uber is szemet vetett, s már 2017-ben bemutatta elképzeléseit a városon belüli légi utasszállításról, de az autógyártók között sem a Porsche az első, amely ezzel színesítené portfólióját és törne be új piacokra: a Daimler a Volocopter nevű start-up fő támogatója, melynek 27 kilométeres hatótávú eVTOL-ja múlt hónapban prezentálta képességeit Stuttgartban.

A Porsche, Boeing, és a Boeinghez tartozó Aurora Flight Sciences közös fejlesztéséről egyelőre nem tudni részleteket, mindössze a fenti kép mutatja, hogy mit értenek a cégóriások prémium VTOL-taxizás alatt. Persze a városi távolságok leküzdésének ezen módja még kicsit odébb van – a német autógyártó piackutató részlege szerint majd csak 2025 után kezd el fejlődni a piac –, így nehéz megjósolni, hogy hogyan fognak kinézni a fejünk felett száguldozó villanyrepcsik, de az kétségtelen, hogy a Porsche tervezői által felvázolt jármű fényévekkel dekoratívabb, mint amit eddig mutogattak a vállalatok.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.