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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Uniti One névre keresztelt apró villanyautóról először 2016-ban hallhattunk, amikor egy svéd start-up vállalat elhatározta, hogy közösségi finanszírozásból megépít egy olcsó, városi közlekedésre ideális tisztán elektromos járművet. A fiatalokból álló csapat akkoriban azt ígérte, hogy a kerekded kisautó ára mindenképpen 19 900 euró alatt fog maradni, amiért cserébe a vásárlók egy 22 kWh-s akkupakkot kapnak közel 300 kilométernyi hatótávval, amibe akár DC hálózatról is lehet az elektromosságot tölteni CCS csatlakozóval, mintegy 200 kilométernyit fél óra alatt.

A Uniti egy kicsit megcsúszott a fejlesztéssel, ugyanis a legelső kiszállításoknak még az idén meg kellene történniük, ám erre majd csak 2020 közepén kerül sor a svédeknél és a briteknél. A villanyautó viszont mostantól konfigurálható és rendelhető a honlapon, és az árakat is közzétette a start-up, jóllehet a specifikációkra érdemes odafigyelni, mert egy kicsit megvariálták a készítők.

A 24 kilowattórás akkucsomag helyett 12 kilowattórás kerül standardként az autóba, amivel 150 kilométer tehető meg egy töltéssel. Városi viszonylatban ez sem kevés, sőt, az akku méretéhez képest igazán lenyűgöző – a kis méret és a mindössze 600 kilogrammos tömeg nem zabálja gyorsan az energiát. Hivatalos WLTP mérés még nem áll rendelkezésre, de a Uniti szerint 100 kilométeren mindössze 8 kWh-t fogyaszt az autó. Ha ragaszkodunk a megígért hatótávhoz, akkor 2800 eurót kell pluszba kifizetnünk a 24 kWh-s akkuért. Opcionális, szintén 2800 eurós extra továbbá a 22 kW-os AC töltés, ha valakinek nem lenne elegendő a 3,2 kW az alapként járó 50 kW-os DC mellett, amellyel akár 17 perc alatt 80%-on lehet az aksi.

A villanymotor teljesítménye 50 kW, amivel 9,9 másodperc a százas sprint, a végsebesség pedig 120 km/h. A fejlesztők végül azt is megoldották, hogy ne csak ketten, hanem hárman tudjanak utazni a kocsiban, bár az üléskiosztás a dimenziók miatt a megszokottól eltérő: anyósülés nincs, a két utas a hátsó sorban foglal helyet. A csomagtartóban 155 liter áll rendelkezésünkre.

A Uniti One indulóára 17 767 euró (5,9 millió forint) mindenféle áfa és támogatás nélkül, az eredetileg beharangozott hatótávval tehát egy kevéssel drágább a kisautó, mint amire korábban számíthattunk. Panaszkodni azért még így sincs okunk, tekintve, hogy egy nagyon fiatal és tapasztalatlan cégről van szó, akik elhivatottságukkal tudtak támogatást szerezni autójuk megépítéséhez. Az árat persze még feljebb lehet tornázni a fűtött ülésekkel, légkondival, LED lámpákkal, és más extrákkal. A fejlesztők azt ígérik, hogy akik november végéig leadják a rendelést, azok bekerülnek a Uniti Founders Clubba, amely számos kedvezményt biztosít a számukra.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.