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
auto
2024. 04. 19. péntek

A környező országokkal ellentétben Magyarországon nem piaci, hanem elsősorban állami tulajdonú vállalkozások, közmű szolgáltatók építettek ki az elmúlt években egyre jobban használható villanyautó töltő hálózatot. A töltőtelepítésben az állami szerepvállalás komoly lendülettel folytatódhat tovább, ugyanis az elektronikus Európai Uniós közbeszerzési közlönyben megjelentek szerint az állam összesen 4,5 milliárd forintos keretösszegből tervez további töltőket vásárolni a következő 2 évben. A tendert a korábbihoz hasonlóan ezúttal is a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság írta ki.

Úgy tűnik végre nem csak célállomás töltésre, inkább az ország átjárhatóságára koncentrálnak majd elsősorban, mivel a keret kétharmadát, azaz 3 milliárd forintot, legalább 50 kW teljesítményű DC töltőkre tervezik fordítani, ezen belül 1 milliárd forintból legalább 75 kW teljesítményű egyenáramú töltőket vásárolnának. A keret harmadából 22 kW AC és 22 kW DC töltők beszerezését tervezik egyaránt 750 millió forint értékben.

Példamutató töltősziget Sormáson, 4 db Tesla Supercharger, 2 db 50 kW villámtöltő és 3 db AC töltőoszlop egy autópálya közeli parkolóban

Jelenleg Magyarországon körülbelül 800 db nyilvános töltőoszlop üzemel, tehát a keretösszegekből kiindulva komoly fejlődésre számíthatunk a következő években.

A jellemző piaci árakkal számolva akár meg is duplázódhat a jelenlegi magyar töltőszám, mivel akár

  • 400 db AC 22 kW töltőoszlop,
  • 180 db DC 22 kW töltőoszlop,
  • 200 db DC 50 kW töltőoszlop, valamint
  • 50 db DC 75 kW töltőoszlop vásárolható a keretösszegekből

Természetesen az új töltők nem feltétlenül kerülnek majd mind nyilvános helyekre, hiszen az állam saját használatra is számos elektromos autót vásárolt, illetve tervez vásárolni, a töltők egy része valószínűleg állami intézmények, hivatalok, kórházak zárt udvaraira kerül majd a saját villanyautó flotta töltésére. A nagyvárosok levegője azonban egyértelműen sokat tisztul majd a fejlesztésnek köszönhetően.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.