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
auto
2024. 04. 19. péntek

Október 23-án szerdán, a Tokiói Autószalon megnyitója előtt egy nappal bemutatja első elektromos autóját a Mazda, ami egy óriási jelentőségű mérföldkőnek tekinthető egy olyan vállalatnál, mely eddig szinte a jelét sem mutatta az elektromobilitás felé való megindulásnak. Az elmúlt hetekben a japán autógyártó több rövid reklámvideót is közzétett az interneten, melyek viszont semmilyen kézzelfogható információval nem szolgáltak sem az autó dizájnját, sem a tudását illetően.

Teljesen sötétben azonban mégsem tapogatóztunk, merthogy szeptember elején a Mazda meghívott néhány újságírót és vloggert a világ minden tájáról, hogy teszteljék az úgynevezett e-TPV prototípust, ami egy CX-30-as karosszériája alatt hordozta a gyártó tisztán elektromos hajtásláncát. Ebből már sejteni lehetett, hogy egy kompakt terepjáróra kell készülnünk, de azt semmi sem garantálta, hogy a Tokióban kiállított villanyautó kicsit is hasonlítani fog a tesztjárműre. A meglepetés két nappal korábban érkezett a vártnál, merthogy a Japan Car Top magazin (ugyanaz a lap, mely a Nissan tisztán villanyos crossoverét is megmutatta) által kiszivárogtatott fotó azt sugallja, hogy dízelmotorok életben tartásával küszködő mérnökök fizetése mellett nem maradt pénz egy jó formatervezőre a cégnél.

Forrás: Electrek.co

A képről kiderül, hogy a Mazda MX-30-nak nevezte el villanyautóját, és ott virít mellette a Concept felirat is, ami ad egy csekély reményt ad arra, hogy a járműre még vár némi csinosítás. Biztosan nem ártana például a fogyasztásnak egy áramvonalasabb forma, és az RX-8-asról átvett öngyilkos ajtóknak sem feltétlenül örülnének a vásárlók. Az aránytalanul hosszú orr lerövidítésével talán éppen elég hely lenne egy normális ajtónak. A specifikációt illetően csak arra támaszkodhatunk, amit az e-TPV mutatott, azaz egy 105 kW-os (140 lóerős) villanymotorra számíthatunk 265 Nm nyomatékkal, 35,5 kWh-s akkupakkra, amivel közel 200 kilométer lehet a hatótáv, valamint 50 kW-os DC, és 6,6 kW-os AC töltési teljesítményre. Hogy ezek hogyan alakulnak a valóságban, az hamarosan kiderül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.