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
auto
2024. 04. 24. szerda

Nem túl gyakori, hogy egy autógyártó két kibocsátásmentes meghajtás-technológiát keresztez egyetlen járműben, hiszen ezzel nemcsak egy bonyolultabb és nehezebb rendszer kap helyet a karosszéria belsejében, de az ár is jelentősen megnőhet. A Renault mégis úgy érzi, hogy tisztán elektromos kisteherautóinak hatótávja nem minden ügyfél számára kielégítő, ezt az akadályt pedig nem nagyobb akkupakkal, vagy akkucella-fejlesztéssel oldotta meg, hanem az üzemanyagcellákat hívta segítségül. A hidrogén nem elsődleges üzemanyagként, hanem hatótáv-növelőként (REX) lesz jelen a Kangoo Z.E. és a Master Z.E. modellekben, melyek 2019 végétől, illetve 2020 elejétől már rendelhetők lesznek az így eredményül kapott duplán zéró emissziós megoldással is.

A 10 kW teljesítményű üzemanyagcellás rendszert a Renault a Michelin leányvállalataként működő Symbioval fejlesztette és tesztelte közösen 2014 óta. Nem a mostani az első ilyen próbálkozás, a Kangoo Z.E. már 2014-ben kapott egy fele ekkora teljesítményű hidrogénes berendezést az akkumulátoros mellé, ám most, hogy a hidrogéntöltő infrastruktúra jelentős támogatásokat élvezhet az Európai Uniótól, és számos gyártó indul el ezen alternatív meghajtás irányába, könnyen előfordulhat, hogy az elektromos-hidrogénes REX modellek sok vásárlót fognak vonzani, különösen a francia piacon.

A 2020 első felében megjelenő Master Z.E. Hydrogen esetében a két hidrogéntartályt felölelő rendszer 200 kilóval nyomja meg a jármű össztömegét. Cserébe a várható hatótáv majdnem megtriplázódott, a WLTP szerinti 120 kilométer helyett 350 kilométert kínál a teherautó. Két kialakítás lesz választható: a dobozos megoldás, illetve a vezetőfülkés alvázas elrendezés. Mivel a tartályok a jármű alatt lettek elhelyezve, a csomagtér semmivel sem lett kisebb, a hasznos tömegből viszont lejjebb kell adnunk. A Kangoo Z.E. Hydrogen már 2019 végétől rendelhető lesz mintegy 370 kilométeres hatótávval a tisztán elektromos változat 230 kilométeres értékével szemben, cserébe 110 kilogrammal nehezebb az autó. A Renault szerint a hatótáv-növelős rendszer legnagyobb előnye, hogy a plusz 140-230 kilométernyi energia 5-10 perc alatt betölthető az autóba.

A Kangoo Z.E. Hydrogen áfa és támogatás nélkül, de az akkumulátor megvásárlásával együtt 48,300 euróba fog kerülni Franciaországban (16 millió forint), a hidrogénes Master Z.E. ára még nem ismert.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.