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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Fiat a Mirafiori üzemében már korábban megkezdte az átállást a tisztán elektromos járművek gyártására, azonban a villanyautó gyártás egyik kerékkötője az akkumulátor hiány, amit egyre több gyártó házon belüli akku gyártással próbál megoldani. Így tesz az FCA konszern is: egy 2019 október 22.-i sajtóközleményben bejelentették, hogy új akkumulátor gyártó egységet építenek Torinóban a Mirafiori komplexumban.

„Az autóipar mélyreható változásokon megy keresztül, és az egyik fő tendencia szorosan kapcsolódik az elektrifikációhoz” – mondta Pietro Gorlier, az FCA EMEA régiójának vezetője. „Az új autóakkumulátor gyártó központtal a Mirafiori üzemben az FCA felgyorsítja az elektromos átállást és egy újabb elemmel egészíti ki azt az „ökoszisztémát”, amely az ellátási lánccal kezdődik és az ügyfelek támogatásával zárul. A rendszer létfontosságú részét jelentik a jelenlegi partnereinkkel való kapcsolatunk, a töltőinfrastruktúra, a V2G szolgáltatások támogatása a hibrid és teljesen elektromos autók tulajdonosai számára, Olaszországban és világszerte egyaránt. ”

Az akkumulátor összeszerelő központ egy speciálisan tervezett épületben jön létre, amelyet a későbbiekben tovább lehet bővíteni jövőbeli projektekhez. A legfejlettebb technológiákat moduláris és rugalmas folyamatokban fogják alkalmazni, a gyártórendszerbe robotok integrálásával.

A Fiat 500 elektromos változat összeszerelő sorának első robotja a torinoi Mirafiori gyárban (forrás: FCA)

Az új akkumulátor üzem továbbképzésekhez, valamint prototípus gyártáshoz és kísérletezéshez is helyet biztosít majd a kutatási-fejlesztési folyamatok során. Ez az új kezdeményezés lehetővé teszi az FCA számára, hogy gyorsan reagáljon a folyamatosan fejlődő villamosítási irányvonalra. Az új akkugyár egy fejlett technológiai központtal is rendelkezik, amely lehetővé teszi az iparág vezető beszállítói által biztosított alkatrészek minőség-ellenőrzését és tesztelését. Az összeszerelés után a legmodernebb elektronikus vezérlésű rendszereket használják majd az akkumulátorok hatékonyságának tesztelésére. Az összeszerelési folyamatban a szakértő partner a Comau lesz.

Az FCA Mirafiori üzemében 2020 második negyedévében kezdődik az új, tisztán elektromos meghajtású Fiat 500 gyártása. Körülbelül 1200 alkalmazott dolgozik majd ennek a járműnek a gyártásán. A következő években a termelési volumen tovább növelhető. Néhány héttel ezelőtt az FCA azt is bejelentette, hogy az új GranTurismo és GranCabrio lesznek az első tisztán elektromos Maserati modellek, és mindkettőt Torinóban gyártják majd.

Az FCA összesen több mint 5 milliárd eurót fektet be Olaszországban a 2019-2021 közötti időszakban a termékskála jelentős megújításának támogatására. Az új akkumulátorüzem építése 50 millió eurós kezdeti befektetéssel indul. A Fiat konszern a közeljövőben 13 teljesen új vagy jelentős mértékben frissített modell piaci bevezetését tervezi. Ezenkívül az elektrifikáció további 12, jelenlegi vagy új modell elektromos verziójának bevezetését is magában foglalja.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.