PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Poznań is csatlakozott azon települések villámgyorsan gyarapodó táborába, melyek a lehető leghamarabb szeretnének megszabadulni a zajos, koszos, és borzalmasan drágán üzemeltethető tömegközlekedési eszközöktől, és inkább zéró emissziós módon, tisztán elektromos meghajtással oldanák meg a lakosok közlekedését. A Lengyelország ötödik legnépesebb településének tömegközlekedését irányító MPK (Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu) 2018 decemberében 15 csuklós, és 6 normál méretű elektromos Solaris autóbuszra adta le a rendelést, melyek 2020 februárjáig állnak szolgálatba. A buszok töltéséhez az MPK az ország egyik legnagyobb, elektromos járművek töltési berendezéseinek gyártásával foglalkozó vállalatot, az Ekoenergetyka-Polskát bízta meg a buszok számára szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésével, amely néhány egészen villámgyors töltőt is csatasorba állított.

540 kW-os pantográf a III. János lengyel királyról elnevezett poznańi buszpályaudvaron

A szerződés 16 töltőállomásról szól összesen 2,2 MW teljesítménnyel, ennek részeként került beüzemelésre két darab 540 kW-os pantográf, melyek a tesztek során 790 amperen 533 kW-os valós teljesítménnyel töltötték a buszokat. A cég ezért a világ legerősebb töltőjeként emlegeti a Jan III Sobieski buszpályaudvaron elhelyezett berendezéseket, s bár a közel 540 kilowattos teljesítmény valóban kimagasló az eddig látott busztöltők között, az ABB Svájban és hamarosan Kínában használatos megoldása állítólag 600 kW-tal tolja az energiát a megállóba behúzódó járművekbe, így a lengyelek egy kicsivel lecsúsztak a rekordról. Elektromosbusz-töltőállomások létesülnek Poznań két másik pontján is: a Garbary buszpályaudvaron első körben egy 270 kW-os pantográf lesz felszerelve, míg a Warszawska úton lévő depóban két 80 kW-os, és három mobil 40 kW-os töltő várja a villanybuszokat. A járművek töltőcsatlakozóval is fel vannak szerelve, így a hagyományos vezetékes módszerrel is fel lehet őket tölteni.

Az Ekoenergetyka-Polska több mint 10 éve vesz részt aktívan az elektromobilitás piacán, és ez idő alatt több mint 500 töltőt szállított 11 ország 55 városába, melyek teljesítménye együttesen meghaladja a 45 000 kilowattot. A cég töltőivel találkozhatunk többek között a skandináv államokban, Spanyolországban, Franciaországban, Németországban, Oroszországban, de Szingapúr nagyméretű elektromosbusz-flottája is rendszeres használja a lengyelek berendezéseit.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.