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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ahogy növekszik a fizetős töltés aránya, úgy merül fel egyre gyakrabban a kérdés, hogy miért kell rengeteg alkalmazást a mobiltelefonunkra telepíteni. Miért nem lehet az összes töltőt egyetlen alkalmazással használni? Miért nem lehet egyszerűen bankkártyával indítani a töltést?

A válasz nagyon egyszerű: pénz!

Kétségtelenül kényelmesebb lenne, sőt, ha én elvi okokból nem szeretnék bankkártyát használni, igazán állhatna egy pénztáros minden töltőoszlop mellett 7×24 órában, akinél fizethetek készpénzzel is.

Sajnos nem csak a pénztáros munkabére és a pénz őrzése, szállítása drága, de a bankkártya terminálok sem olcsók, a bankok általában jelentős havidíjat és jutalékot is szednek minden tranzakcióból. Az internetes bankkártya elfogadás töredékébe kerül. Már így is hatalmas a morgolódás a 80-105 Ft/kWh, vagy a 100 Ft/perc töltési díjak bevezetése láttán. Pedig ha egy piaci szereplő profittal szeretne üzemeltetni egy villanyautó töltőt, akkor  nem irreálisak ezek az árak, csak túlságosan megszoktuk az ingyenest.

Ezúttal nem az árazás a téma, térjünk vissza a bankkártya terminál kérdéséhez. A kártyás fizetés pártján állók azzal érvelnek, hogy sokkal egyszerűbb lenne, és ha egy élelmiszerbolt megoldja, egy töltőoszlopnál miért nem lehet? Egyszerűen azért, mert ma még túlságosan kicsi a forgalom. Egy üzletben naponta sok száz tranzakcióra oszlik szét a fix költség, így egy kenyér árában filléres tétel a bankkártya elfogadás költsége (de semmiképp nem nulla!). De a gyakran emlegetett kávé- vagy üdítőautomaták esetén is napi több tucat tranzakció és a boltinál jóval magasabb, a vevők által pedig elfogadott ár biztosítja, hogy ki lehessen termelni a kártyás tranzakció összes költségét.

Azonban ma egy fizetős töltőn jó estben napi néhány, magasabb árazás esetén havi néhány töltést végeznek. Örülnénk, ha mostantól nem 100 Ft/perc, hanem 120 Ft/perc lenne a töltési díj, cserébe alkalmazás helyett bankkártyával is fizethetünk?

Ráadásul míg az italautomatánál valószínűleg soha senkinek nem jutna eszébe számlát kérni, az autók üzemanyagánál ez már nem ennyire egyértelmű. A céges autóhasználók igényelni fogják a számlát, amihez számlázási adatokat is meg kell valahogy adjanak. Tehát szükség van  egy strapabíró, méretes érintőkijelzőre és folyamatosan papírral ellátott nyomtatóra (minimum két egymást váltó tekerccsel, hogy időben lehessen cserélni). Képzeljük ezt el minden AC töltőoszlopon, amiknek a többségén ma semmilyen kijelző sincs. Könnyen belátható, hogy csak az oszlopok technikai felkészítése is olyan összeg, ami jelentősen (és a többség számára indokolatlanul) megemelné a szolgáltatás árát, és akkor a papír pótlása miatt az országot járó személyzet folyamatos költségéről nem is beszéltünk.

Minden szolgáltató saját alkalmazást biztosít a töltőik használatához

Biztos, hogy rossz ha alkalmazást kell használni?

Szerintem vannak előnyei is. A bankkártyámon például nem látom távolról, hogy működik vagy épp hibás, használatban van vagy szabad egy adott töltő. Amíg a töltőhálózat nem annyira sűrű, hogy ha egy töltő foglalt vagy meghibásodott, akkor néhány méterre ott egy másik, addig ez létfontosságú információ. Egyelőre gyakran kerülni is kell, hogy tölteni tudjunk, ilyenkor rengeteg időt meg tudunk spórolni, ha előre látjuk a töltő állapotát.

Oké, ne legyen bankkártya, de miért kell 18 alkalmazás?

Ez már nem egyértelműen pénzkérdés. Ez csupán üzleti kérdés az egyes cégeknek. Bizonyára legalább tucatnyi okot fel tudnának sorolni a cégek döntéshozói, hogy miért fejleszt mindenki saját alkalmazást. Helyettük nem nyilatkoznék, de úgy gondolom, hogy elsősorban marketing okból nem közösködnek, de technikai okok is biztosan vannak a háttérben: mindenki mást tart jónak, van aki a biztonság kedvéért előre zárolja a töltés maximális árát a bankkártyán, mások megbíznak a felhasználóban és csak utólag terhelik be a díjat, kockáztatva, hogy a felhasználó bankkártyája épp üres. Van aki fontosnak tartja a töltő előre foglalhatóságát, más úgy gondolja elég, ha az aktuális állapotot látjuk az appban. A töltésre számos cég kapcsolt szolgáltatásként is tekinthet, így egy üzlet vásárlói kedvezményeket, ingyenes perceket kaphatnak. Az egyik cégnek piros a kedvenc színe, a másiknak a kék. Aki ezt nem érti, az gondolkozzon el, hogy a CIB bankos mobiltelefonos alkalmazással miért nem tudok átutalni az OTP banknál vezetett bankszámlámról pénzt? A Tesco alkalmazásban miért nem látom az Auchan kuponjaim? Nyilván mindenki szeretné saját magához láncolni a vásárlókat.

A Mobiliti töltői mobiltelefonos alkalmazással és kulcstartó alakú fizikai ügyfélkulccsal indulnak, de bankkártyával egyelőre még hiába próbálkozunk

Fog változni a helyzet vagy vehetünk +1 mobiltelefont a töltő appoknak?

Egész biztosan lesz változás. Ahogy a Magyarországtól a villanyautózás és fizetős töltés útján már előrébb járó országokban láthatjuk, a cégek igyekeznek biztosítani az átjárhatóságot. Roaming szerződéseket kötnek egymással, így egy kártyával több szolgáltató töltőit tudom használni. Alapvetően ez a külföldi töltésre jön létre, de technikai akadálya nincs az országon belüli átjárhatóságnak sem. Tulajdonképpen már most is megkerülhető a rendszer, ha pl. az összes magyar szolgáltató leszerződött valamelyik nagy céggel, akkor egyetlen Newmotion kártya vagy alkalmazás birtokában tölthetek az összes magyar töltőnél. Persze ennek a kényelemnek lehet némi felára, a saját alkalmazással tölteni többnyire olcsóbb, mint roaming keretében.

A bankkártya terminál kérdése is meg fog oldódni. Ha a villanyautók száma eléri azt a tömeget, amikor már egy-egy cég olyan sok töltést bonyolít le a töltőin, akkor nem 20%, csak 1% lesz a paypass bankkártya elfogadás felára. Jelenleg is van olyan szolgáltató, akinek beépíti a terminált a töltőkbe. Innentől a piac fogja megválaszolni a kérdést: ha mindenki ahhoz az oszlophoz megy tölteni ahol bankkártyával is fizethet, akkor a többiek is lépni fognak. Persze erőből is meg lehet próbálni megoldani.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.