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
auto
2024. 04. 23. kedd

Fájdalmas szerviz, fantasztikus aksi – Bloomberg kutatás 2. rész

elektromos autó

A Bloomberg nemrég lezárta monstre 5000 fős kutatását, amiben Tesla tulajdonosokat kérdezett meg az autóik minőségéről és a márkával szerzett tapasztalataikról. Nemrég összefoglaltuk a 4 részes cikksorozat első epizódját, amely a minőségről és a megbízhatóságról szólt. Most folytatjuk a második résszel, ami a szervizt és a töltést illetve az akkuk tartósságát kutatta.

Kiegészítés az első részhez

Mielőtt belecsapnánk a folytatásba térjünk vissza egy pillanatra az első rész fő megállapításához: bár a Tesla Model 3 minősége a gyártás elején sok kívánnivalót hagyott maga után, mára rengeteget fejlődött és a hibák száma messze az iparági átlag alatt van.

Ahogy ez várható volt, kaptunk is hideget meleget ezért, pedig nem is mi készítettük a felmérést. Azonban volt egy jogos felvetés – amire egyébkét mi is felhívtuk a figyelmet a cikkben -, miszerint nem teljesen korrekt a Model 3-at az „iparági átlaghoz” mérni, hiszen abban benne vannak sokkal olcsóbb (és sokkal drágább) autók is. Miért nem vetjük össze a hasonló árú, zömmel európai prémium márkák minőségével?

Hogy segítsük ezt az összehasonlítást, megkerestem a legfrissebb 2019-es J.D. Power táblázatot, amiben az összes márka szerepel. (Mint említettük a Tesla nem adja át nekik az adatokat, így ők nem). Az átlag idén 93 hiba lett 100 autónként, ami 2-vel rosszabb mint tavaly – mindenki keresse meg kedvenc márkáját alább.

A számok előtt azonban még két kiegészítés. Először is a J.D. Power felmérése a gyártók által átadott vásárlói adatokon alapszik – véletlenszerűen felhívnak több ezer újdonsült tulajdonost és megkérdezik őket milyen hibák voltak a vadonatúj autón. A Bloomberg metodológiája nagyon hasonló volt,  egy 164 kérdéssorból álló listán mentek végig a tulajdonosokkal, de mivel nem ugyanaz a cég készítette mindkét felmérést, így lehetnek eltérések. Másodszor a J.D. Power az első 90 nap tapasztalatairól érdeklődik, míg a Bloomberg az első 30-ra kérdezett rá, így potenciálisan kevesebb hibát vehettek észre – bár azért a jelentős problémák 1 hónap alatt is jelentkeznek.

Íme a 2019-es teljes táblázat. Emlékeztetőül, a Bloomberg felmérése szerint a Tesla hibáinak száma az idén februári 101-es csúcsról a szeptemberi gyártásra 35-re javult.

100 új autóra mennyi hiba jut? Forrás: J.D.Power

100 új autóra mennyi hiba jut? Forrás: J.D.Power

Mekkora szívás a Tesla szerviz?

Térjünk akkor rá a második rész első fő témájára, a Tesla szervizek teljesítményére. Az eredmény talán senkit nem lep meg túlzottan, hiszen közismert, hogy mennyire túlterhelt az amerikai gyártó szervizhálózata. Gyakran heteket, néha 1-2 hónapot is várni kell egy szabad időpontra és az alkatrészek is elég lassan érkeznek meg, Számos horror sztorit találunk az interneten, és maga Elon Musk is azt jelölte meg 2019 egyik legfontosabb feladatának, hogy javítsanak a szervizek elérhetőségén, kapacitásán, minőségén.

Sikerült ez? Igen is meg nem is.

A Tesla az elmúlt 12 hónap során 351-ről 413-ra növelte a boltok és szervizek számát – ez 18%-os bővülés. A mobil-szerviz flottája – ezek olyan furgonok amelyekkel a Tesla házhoz megy és helyben javít sok hibát – egyenesen megduplázódott 373-ról 719-re. Csakhogy van egy bibi: egy éve 440 ezer Tesla rótta a világ útjait, az idei harmadik negyedév végére viszont ez a szám további 346 ezerrel azaz majd 80 százalékkal nőtt.

Hény Tesla tulajdonos elégedetlen a szervízekben tapasztalható várakozással (balra) és az első javítási próbálkozás sikerességével (jobbra). Forrás: Bloomberg

Hány Tesla tulajdonos elégedetlen a szervizekben tapasztalható várakozással (balra) és az első javítási próbálkozás sikerességével (jobbra). Forrás: Bloomberg

Mint a fenti ábra mutatja a helyzet nemhogy javult volna de még romlott is az év eleje óta. A vevők 20-20 százaléka sokallja a várakozási időt és többször vissza kell mennie, hogy megoldják a problémát. Az is egyértelműen látszik, hogy a helyzet romlása a Model 3 kiszállítások megugrása után (Q2 2018) indult el. Manapság alig 50% rá az esélyünk, hogy 5 napnál hamarabb kapunk időpontot a szervizbe és az emberek harmada több mint 10 napot vár.

Hány napot kell várni, hogy időpontot kapjunk a szervízben? Forrás: Bloomberg

Hány napot kell várni, hogy időpontot kapjunk a szervizben? Forrás: Bloomberg

Ugyanakkor a minőség javulásának és a szervizek hatékonyságának javulását mutatja az is, hogy elég drasztikusan 100 autónként 10-re esett vissza gyártási hiányosságokból adódó első szervizlátogatások száma – ezekből pedig 3,3-at a mobil-szerviz oldott meg.

100 autónként hányszor kell a szervízbe menni? Forrás: Bloomberg

100 autónként hányszor kell a szervizbe menni? Forrás: Bloomberg

A válaszokból az is látszik, hogy messze a mobil-szerviz szolgáltatás a legnépszerűbb, az online és telefonos ügyfélszolgálat közepes osztályzatot kapott.

A Tesla ügyfélszolgálatának sztárja a mobil-szervíz. Az online és telefonos segítség erős közepes. Forrás: Bloomberg

A Tesla ügyfélszolgálatának sztárja a mobil-szerviz. Az online és telefonos segítség erős közepes. Forrás: Bloomberg

A vásárlók túlnyomó többsége nagyon örült neki, hogy a Tesla nem hagyományos kereskedéseket üzemeltet, ahol az értékesítő a magasabb jutalék reményében megpróbálja mindenféle extrára megfűzni őket és alkudozni kell az árról. A Tesla bolthálózata is jó osztályzatot kapott, de a szervizek egy neuralgikus pont, különösen Európában és Ázsiában.

Nagy a különbség aszerint, hogy merre élünk. Európa hátul kullog, ami nem meglepő, tekintve hogy 8 hónp alatt 70%-al nőtt az itt futó Teslák száma. Forrás: Bloomberg

Nagy a különbség aszerint, hogy merre élünk. Európa hátul kullog, ami nem meglepő, tekintve hogy 8 hónap alatt 70%-al nőtt az itt futó Teslák száma. Forrás: Bloomberg

Csak baleseted ne legyen

Az 5000 válaszadóból 388-nak már volt része balesetben a Teslájával, így náluk további kérdéseket tett fel a Bloomberg riportere. Bár tavalyhoz képest a helyzet javult, még mindig elég sok időre el kell búcsúzni az autónktól ha sérült a karosszéria. Az elmúlt negyedévben átlagosan 13 napot kellett várni az alkatrészekre és 18 nap telt el mire az autót vissza is kapták.

Elon Musk ígéretet tett, hogy fel fogják gyorsítani az alkatrészek megküldését és amit lehet azt közvetlenül a szervizekben tárolnak majd. Talán ennek köszönhetőt a 65 százalékos javulás 2018 elejéhez képest, de még van mit tenni.

Hány napra esikki a balesetes autó? Forrás: Bloomberg

Hány napra esik ki a balesetes autó? Forrás: Bloomberg

Töltés és aksi

Talán a legnagyobb aggodalma mindenkinek aki villanyautó vásárlásán gondolkodik, hogy hol és hogyan tud majd tölteni, mennyi ideig tart majd ez és meddig bírja majd az aksi. Erre is kitért a felmérés.

Mennyire elégedett a töltési lehetőségekkel? Forrás: Bloomberg

Mennyire elégedett a töltési lehetőségekkel? Forrás: Bloomberg

A Tesla Superchargerek nagyon jól vizsgáztak a tulajdonosok körében. Mind az elérhetőségük, megfizethetőségük, illetve a töltési sebességük 4,5 körüli osztályzatot kapott.

Megvizsgálták azt is, hogy miként változik a tulajdonosok véleménye annak függvényében, hogy tudnak-e otthon tölteni.

Mennyire elégedett a töltési lehetőségekkel - aszerint, hogy hol tud tölteni. Forrás: Bloomberg

Mennyire elégedett a töltési lehetőségekkel – aszerint, hogy hol tud tölteni. Forrás: Bloomberg

Átlagosan a belsőégésű motoros autókhoz képest 4,67-es osztályzatot kapott a töltés kényelme. Ahogy az várható volt, az átlagnál néhány tizeddel magasabb pontszámot adtak azok akik tudnak otthon tölteni és ettől alig voltak lemaradva akik a munkahelyükön rendelkeznek ilyen lehetőséggel. Azok, akik viszont főleg a Superchargereken töltenek 3,91-re értékelték a töltés kényelmét, hiszen nekik el kell menni valahova ezért.

A Supercharger hálózat mérete is négyes feletti osztályzatot kapott, ettől csak a kanadaiak tértek el lefelé, hiszen ott az ország átjárhatóságán még most is dolgozik a Tesla. A célállomás töltők ugyanakkor szintén 4-es felett kaptak pontot.

Végül begyűjtöttek információkat arról is, mennyit romlott a Model 3 aksijának kapacitása a megtett mérföldek számának függvényében.

Mennyit vesztett a Model 3 a hatótávjából? Forrás: Bloomberg

Mennyit vesztett a Model 3 a hatótávjából? Forrás: Bloomberg

Bár egy plusz-mínusz 5%-os eltérés tapasztalható, nagyjából 10 ezer kilométerig a medián 100%-nál van. 40 ezer kilométerig, ami az átlag magyar autósnak 2,5 év használat, körülbelül 3%-ot esik a kapacitás és ez még 64 ezer kilométernél sem lesz rosszabb – ez itthon 4 évnek felel meg. Az is kitűnik az adatokból, hogy a válaszadók zöme 95% felett van és a 3-as aksija még a Model S/X értékeinél is jobb számokat produkál.

Az aksi az autó egyik fénypontja és úgy néz ki, hogy tényleg hosszú évekig nem fog szignifikánsan csökkenni a kapacitása.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.