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
auto
2024. 04. 24. szerda

A kaliforniai SEMA kiállítással párhuzamosan zajlik az idei China International Import Expo (CIIE) Sanghajban, ami lehetőséget adott a Kia tervezőinek egy kis álmodozásra. A dél-koreaiak ezt arra használták, hogy megépítsék és bemutassák azt a tanulmányt, ami szerintük a jövő technológiáit és a sportterepjárókra váró dizájnnyelvezetet hordozza magával. A Futuron ( a „future” + „on” angol szavakból összerakva) meghajtásáról annyit tudni, hogy tisztán elektromos, hiszen a belsőégésű motor kihalására a Kiánál is számítanak, valamint a gyártó elárulta, hogy a mélyen az utastér alá bepakolt akku négy darab kerékagy-villanymotorba küldi az energiát.

Az aksi mérete, illetve a teljesítményadatok rejtve maradtak, elvégre is ezek az információk csak akkor relevánsak, ha valaki vezetni szeretné a koncepciót. Erre viszont nem sok esély van, merthogy az utastér sokkal inkább egy repülőgép elsőosztályú kényelméhez lett berendezve, semmint tényleges kocsikázáshoz. Már amennyire a Kia által közzétett kevés képről és videóból megállapítható, az autó egész műszerfalát érintőkijelző borítja, és a 4-es szintű önvezetési képesség mellett valószínűleg a kormánykerék is inkább díszként funkcionál, így a Futuront kivinni az utcára most még igencsak veszélyes lenne.

Öreg hiba praktikussági szempontok alapján vizsgálni egy tanulmányt, de ha mégis erre vetemednénk, akkor érdemes lenne kiemelni a viszonylag kis orrfelületet, valamint a rendkívül alacsony és áramvonalas tetőt (az autó mindössze 1,55 méter magas), amelyek biztosan jó hatással vannak az energiafogyasztásra. Ez az elegáns, de mégis sportos, megemelt, de közben a lehető legjobban lelapított forma a későbbi Kia modelleken is visszaköszön majd, csakúgy, mint a jellegzetes tigrismaszk, amit a gyártó már a márciusban bemutatott Image by Kia koncepció óta egy radikálisabb megközelítésben alkalmaz – ez is a későbbi villanyautók jellemzője lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.