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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Válogatás nélkül tiltják ki a dízelautókat egy európai nagyvárosból

elektromos autó

Rábólintott a bristoli városi tanács azon tervezetre, miszerint 2021 márciusától minden magántulajdonban lévő dízeles meghajtású gépjármű számára behajtási tilalom lép életbe az előre lehatárolt belvárosi területen reggel 7 és délután 3 óra között. A dízelmentes övezet körül továbbá egy állandóan érvényben lévő úgynevezett CAZ (Clean Air Zone) kerül kialakításra, ahova a kibocsátási normákat nem teljesítő kereskedelmi járművek csak díjfizetés ellenében hajthatnak be: a kisteherautók és taxik számára ez napi 9 fontos összeget jelent, a nem menetrend szerint közlekedő buszok és a nehéz tehergépjárművek vezetőinek pedig 100 fontot kell kifizetniük. A városi levegő NO2-tartalmának csökkentését célzó intézkedés egy jóval szigorúbb, hibrid változata került kedden elfogadásra annak, mint amit korábban elterveztek a döntéshozók, ugyanis a legelső tervek szerint vagy csak egy kis területű tilalmi zóna, vagy csak egy fizetős terület lépett volna életbe.

Forrás: Bristol City Council

A határozott fellépést a légszennyezés ellen az indokolja, hogy 2017-ben Bristol városa egyike volt azon brit településeknek, melyet a kormányzat felszólított egy stratégia kidolgozására a légköri nitrogén-dioxid-koncentráció visszaszorítására, mely folyamatosan meghaladta a jogszabályban rögzített legmagasabb megengedett értéket. Akkori számítások szerint a mérgező levegő évente körülbelül 300 ember idő előtti elhalálozásáért felelős a kicsivel több mint félmillió fős angol városban. A levegő minőségének változását előrejelző modellek szerint a dízelmentes zóna és a CAZ megvalósításával már 2025-re a határérték alá szorítható a NO2 szintje.

Az intézkedés nem maradt kritika nélkül. A vizsgálóbizottság egyik tagja szerint a képviselőknek esélyük sem volt alaposan átgondolni a lehetőségeket, hiszen a tervezet átvétele után mindössze 36 órát kaptak megemészteni a több mint 1000 oldalas dokumentumot. Sokan attól tartanak, hogy a korlátozások nem várt hatással járnak más utakra, területekre: olyan helyeken jelenhetnek meg forgalmi problémák, ahol jelenleg semmi ilyenre nem kell számítani, sőt, a dízelek szennyezése akár a CAZ körüli lakótelepre is átkerülhet.

Forrás Wikipedia

Nem tisztázott továbbá a kivételek kérdése. Ez azért fontos, mert a dízelmentes zóna több egészségügyi létesítményt, köztük egy gyermekkórházat is magába foglal, azaz azok is számíthatnak a bírságra, akiknek 7 és 15 óra között valamelyik kórház az úti célja dízeles járművel. Többen aggodalmukat fejezték ki a belvárosi üzletek és a turizmusból élő vállalatok jövőjét illetően is, melyek számára a napi behajtási díj, vagy a teljes tilalom végzetes következményekkel járhat.

Végül, de nem utolsó sorban kiemelendő, hogy a bristoli tiltás nemcsak a legöregebb, legszennyezőbb dízelautókra vonatkozik, hanem más európai nagyvárosokkal ellentétben kibocsátási besorolástól függetlenül minden gázolajat égető gépkocsira. Ez pedig igazságtalanul hathat azok számára, akik beruháztak egy modern, Euro 6-os autóra, míg végeredményben a legszegényebbek isszák meg a levét a döntésnek, akik nem tudnak elektromos, vagy bármilyen más meghajtású autóra váltani. A városvezetés egy 2000 fontos támogatást adna a dízelautók bezúzásáért, mely során az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat részesítenék előnyben, de félő, hogy ehhez a kormányzat nem feltétlenül járulna hozzá. Egyelőre a bírság mértéke sem lett pontosítva, de ha hasonló lelkesedéssel fizetik ki a belépődíjat a bristoliak, mint a londoniak, akkor szép bevételre számíthat a városi kassza a szabályszegőkből.

Londonban már gyakori ezen táblák látványa. Forrás: Wikipedia

A végső tervezet jövő februárban kerül a kormányzat elé elbírálásra, és amennyiben elfogadják, úgy Bristol lesz a legelső brit város, mely válogatás nélkül megszabadul a magántulajdonban lévő dízelautóktól a központjában. Előzetes számítások szerint a kivitelezés mintegy 113,5 millió fontot venne igénybe, mely magába foglalja többek között az automata rendszámfelismerő rendszer fejlesztését, valamint az utak és határok egyértelmű jelölését, kitáblázását.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.