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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Ford Mustang Mach-E az az autó, ami felé már a legelső pillanattól kezdve óriási elvárásokkal tekintünk, függetlenül attól, hogy érdeklődünk-e az elektromos meghajtás iránt. „Nomen est omen” – tartja a közismert latin kifejezés, adott ugyanis egy világhírű autótípus, mely a nyers erő, a macsós formatervezés, a brutális teljesítmény, és a durrogó motorhang megtestesítője, és nem mellesleg az egyik legnagyobb hagyományos autógyártó valódi ikonja, az amerikai autós kultúra egyik legragyogóbb ékköve. A Ford pedig szándékosan felhasználta a Mustang nevet egy tisztán elektromos sportterepjáró marketingjéhez, azaz egy sokak által alsóbbrendűnek, gyengének, nőiesnek gondolt hajtásláncot rakott a férfiasság szimbólumába.

Ezzel nagyon veszélyes vizekre evezett az autógyártó, merthogy nem elég azt remélni, hogy a Mustang jelzés majd automatikusan sikert hoz a Mach-E számára, a villanyautónak fel is kell nőnie ahhoz, amit ez a név magával hordoz. De a Fordnak még ez sem volt elég: járművét kimondottan a Tesla Model Y ellen küldte a piacra, így a Mach-E még a mára már elcsépeltté vált Tesla-gyilkosság terhét is a vállára vette. A Ford tehát most két fronton is harcba küldte harmadik tisztán elektromos modelljét: meg kell győznie egy villanyautó-ellenes réteget arról, hogy a zéró kibocsátású technológiának igenis helye van egy Mustangban, a villanyautósok elé pedig egy jól használható, tudásban és árban egyaránt versenyképes terméket kell letennie. Magyar idő szerint november 18-án éjjel 3 óra környékén lehullott a lepel a Mach-E-ről a Los Angeles-i rendezvényen Idris Elba, a Thor-filmek Heimdalljának műsorvezetésével, akit a gyártó az autó reklámarcának választott.

Elektromos Mustangot láttunk már. Egy start-up vette a bátorságot, hogy a ’60-as évek izomautóit teljesen villanyossá alakítsa, és jó pénzért eladja, alig két héttel ezelőtt pedig maga a Ford lepte meg a világot a Mustang Lithiummal. Ez a legelső alkalom viszont, hogy az 1964 óta gyártott autócsalád terepjáró kialakítást ölt magára, ami miatt már villanymotor nélkül is meglehetősen kilógna a sorból a Mach-E. De a formatervezők hozták a kötelezőt: az SUV egyáltalán nem veszítette el karakteres, azonnal felismerhető dizájnját, bár be kell vallani, a teljesen zárt hűtőrács valóban szokatlan látvány a musztáng embléma körül. Belekötni azonban tényleg nem könnyű a látottakba, hiszen a Mach-E a megemelt pocak és a kerekdedebb forma ellenére sem az a tipikus családfurikázó, bevásárlós divatterepjáró. Könnyen kiszúrhatjuk viszont, hogy az autón egyáltalán nincsenek kilincsek, az ajtók a B- és C-oszlopon elhelyezett gombok megnyomására nyílnak.

Az utastér legfeltűnőbb eleme a hatalmas, 15,5 colos központi érintőkijelző, mellyel a Ford SYNC kommunikációs és infotainment rendszerének legújabb generációja érhető el. A gyártó gondolt azokra is, akik nem szeretik levenni a szemüket az útról egy képernyő taperolása miatt, és egy jókora képernyőt a kormány mögé is beillesztett, így végeredményben kapcsolókat, tekerőket, nyomógombokat alig találunk a műszerfalon. Az SUV kialakítás 5 felnőtt kényelmes utazását teszi lehetővé a Ford szerint, ami inkább négy és fél a valóságban, ha a Ford által levetített kisfilmből indulunk ki, amiben egy karcsú hölgy igencsak összenyomva ülte végig az autót tesztelését két megtermett férfi között. A hátsó csomagtér 402 liternyi helyet kínál, ami 1420 literig bővíthető az ülések ledöntésével, de egy nagyobb táskát könnyedén elszállásolhatunk az autó elejében lévő 100 literes csomagtartóban is.

A Mustang Mach-E akkumulátora két méretben választható, amelyeket kombinálhatunk a meghajtás típusával, azaz dönthetünk, hogy összkerekes, vagy hátsókerék-meghajtású sportterepjárót szeretnénk. A kisebbik akku 288 cellából épül fel és összesen 75,7 kWh energiát tárol, ami a becsült EPA szerint minimum 210 mérföld (336 km) hatótávot jelent. A 376 cellából álló 98,8 kWh kapacitású aksival a maximális hatótáv 300 mérföld (480 km). Az európai honlapon a Ford WLTP-ben adta meg a hatótávot, eszerint a legnagyobb aksival az RWD kiosztású változat 600 kilométert tud megtenni egy töltéssel, de érdemes inkább az amerikai formátumban bízni. A fedélzeti töltő 10,5 kW-os, DC hálózaton pedig 150 kW-on lehet villámtölteni a járművet CCS csatlakozón, ám ez csak a drágább változatokhoz jár, az alapmodell 115 kW-os töltési teljesítményt kapott.

A motor teljesítménye 190, 210, és 248 kW a választott felszereltségtől függően, ám a legvadabb sofőrök számára készült egy GT változat, amelyet összesen 342 kW teljesítményt és 830 Nm nyomatékot zúdít az aszfaltra. Ez a változat egyébként külsőre is más, mint a többi: az eleje egy hagyományos hűtőrácsra emlékeztető panelt kapott a belsőégésű motoros járművek dizájnjához szokott vásárlók miatt, illetve plusz szellőzők, valamint kicsit eltérő lökhárító és hátsó szárny biztosítja a jobb aerodinamikát. Nem kell félni, a Mach-E gyorsulni is tud, akár egy Ferrari Portofinot is megver a százas sprinten, de a leglomhább villany-Ford sem húzza 7 másodpercnél sokkal tovább a 0-100-as gyorsulást, pedig közel 2200 kilogrammot nyom. A specifikációk az egyes felszereltségi csomagoknál az alábbiak szerint alakulnak:

Az előrendelés a Ford honlapján már aktív, az amerikai hírportálok információi szerint az autó indulóára 43 895 dollár (Select csomag), azaz 13,2 millió forint lesz, ami már nem rossz egy vérbeli Mustangért elektromos meghajtással. Az első modellek szállítása 2020 végén indul, a legolcsóbb csomagra viszont 2021 tavaszáig várni kell.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.